H
Varför är staket och häckar mot grannar ofta så låga här, jämfört med t.ex England?
Personligen tycker jag att det är trevligare och mer avkopplande med en privat, insynsskyddad trädgård.
Risken för inbrott kanske ökar?
Vad tycker ni?
 
harry73
Det är pga bygglovsregler. Sedan är svenska trädgårdar större än i många andra länder. Och i en större trädgård är det enklare att ordna insynsskydd på ett annat sätt.
 
Gammelnörden
Kanske reglerna för höjden på buskar ut mot gathörn och utfart också är en aspekt. Det ser ju mer vettigt ut att ha jämnhöjd på hela häcken än olika höjder?
Illustration som visar höjdmått på häck vid gathörn och utfart vid en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av gathörn med måttangivelser, hus, häckar, träd och personer som går och står.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vid gathörn ska staket och häckar vara låga för trafiksäkerhetens skull
 
P
Välkomment till forumet!

Ja inbrottsrisken är ju naturligtvis en aspekt. Det är ju mycket trevligare för tjuvarna om de kan gömma sig bakom höga häckar eller plank medan de jobbar.

När jag ser en trädgård helt inringad av höga häckar eller ännu värre plank så är första tanken, där bor en ensam människa, så behöver det naturligtvis inte vara. En hög välklippt häck kan vara en prydnad, medan samma oklippta häck är en styggelse (Tips det är mindre jobb att hålla en låg häck snygg).
 
I England är det the back yard som kan ha högt staket. Tomterna är vanligen pyttesmå och ligger tätt. Befolkningstäthet i England är strax över 400 per kvadratkilometer, i Sverige strax över 20. Det är skillnad. Man har betydligt större behov av att skärma av grannar i England än i Sverige.
 
H
Svenska radhus med små tomter har väl inte heller så höga staket?
Tycker det är intressant hur byggandet skiljer i olika länder.
 
Nu råkar den genomsnittliga storleken på en engelsk trädgård vara 14 kvadratmeter. Vet inte om det är för hela UK eller bara England, men stort är det inte.
 
Det är väl mycket tradition utan direkt anledning. Jag har andra exempel:
Ytterdörr i småhus öppnas i Sverige utåt, i Tyskland inåt. Vid krog och restaurang oftast tvärtom.
Belysningsknapp för toan sitter i Sverige inne i toarummet, i Tyskland utanför.
Sedan tror jag att vv och kv sitter i Sverige på ett sätt (om inte rörisen hade en dålig dag) men tvärtom i några andra länder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.