Skulle till och byta ut lås och handtag på altandörren, men får inte till det. Ska ha cylinderlås på både insida och utsida.

Följer instruktionerna men cylindrarna kommer för långt ifrån varandra pga att de båda medbringarna (? Heter de så) tar emot varandra. Jag tror väl att det är så att vi måste klippa av dem, men hur vet vi var vi ska klippa? Tänker att gör vi fel så är det kört och cylindrarna går inte att använda.

Finns det nån bra video el liknande som visar hur man ska göra. Manualen är lite knapphändig.
 
  • Suddig bild av en öppen installationsmanual för ett lås, med text och diagram över låskomponenter och deras montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av isärtagna delar till ett cylinderlås inklusive medbringare, skruvar och handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cylindermedbringarna ska klippas så de är frigående från varandra men de ska mötas i cylinderroddaren.
Cylindermedbringarna ska inte ta i varandra efter att du dragit åt skruvarna utan det bör finnas minst 1mm mellanrum.
Till nya dörrar brukar det stå i instruktionen vilka mått du ska kapa annars får man mäta sig fram.
Om du klipper fel så kan du gå till en låssmed så byter han medbringaren.
 
  • Gilla
Hamstraren och 1 till
  • Laddar…
Tack 123abc!
Inga instruktioner, har haft dörren några år.
Båda ska vara i cylinderroddaren, eller hur?
Nåt bra tips på hur vi kan mäta? Tänker att det är så lätt att det blir fel? Vad är bra redskap att klippa av dem med?
 
Båda ska mötas i cylinderroddaren.
Hur långa de ska vara skiljer beroende på vilka handtag, distanser och spanjolett och dörrtjocklek samt urfräsning.
Det är inte så noga bara dom täcker in i cylinderroddaren och inte vidrör varandra.
På en vanlig standardspanjolett är låshuset 15mm vilket betyder 15-1=14mm 14/2=7mm så det finns plats, allt mellan 3-7mm är okej.
Om de är lite för långa så tar man bort lite till genom att titta hur mycket låscylindern sjunker in när medbringaren styr in i cylinderroddaren så vet du hur mycket medbringaren ligger in i cylinderroddaren.
Du verkar ha en spanjolett lika S3107, S4107, S4115 enligt pappret som skiljer lite och där minns jag inte måttet i huvudet men det kan skilja någon millimeter.
Jag klipper med en kraftavbitare men du kan använda vad du har, en kraftig sidavbitare eller hovtång, om du kapar i markeringen så kan du vicka av medbringaren med en polygrip, jag har sätt folk som sågar av medbringaren, man tager vad man haver.

Det värsta du kan råka ut för är att du kapar lite för mycket och då får du ta en tur till låssmeden som byter medbringare och det är inte dyrt.
 
  • Gilla
Hamstraren och 1 till
  • Laddar…
Tack. Mycket av det där jag inte förstår .. Inte speciellt tekniskt lagd. Jag kan mäta lite om du har lust att vägleda lite till? :):):):rofl::rofl::rofl:
 
Det låter mer komplicerat än det är.
Om du har distanser så testa med inside låscylindern (rokoko) och distansen och se att höjden stämmer med handtaget så du vet att distansen är rätt.
Därefter kan du kapa medbringaren med hjälp av distansen och sedan lägga till det avstånd som den ska gå in i cylinderroddaren.
Sedan gör du lika för utsidan och skruvar ihop allt och ser att det går lätt och bra.
Om medbringarna ligger 1mm eller 3mm ifrån varandra gör inget så länge dom greppar rätt i cylinderroddaren, det är inga exakta mått utan de ska endast erhålla funktion.
 
  • Gilla
Hamstraren och 1 till
  • Laddar…
Lite för många ord som jag inte förstår i sammanhanget, inside... distans... Rokoko...

Jag får hitta nån händig person som kan visa på plats.

Tack snälla för hjälpen Ska nog gå bra det här :cool:.
 
Distanser är de plast eller aluminium bitarna som ska sitta bakom låscylindrarna så de kommer i rätt höjd, de är märkta nummer 5 på din ritning
Exempel på distanser ASSA 49860106 eller Vinga 4986 eller HOPPE förlängningsdel 10012027, 10012028, 50025688, 50025689, 50025690.
Distanserna brukar följa med handtagen se efter om det finns några plastbitar som verkar avsedda för att sitta bakom låscylindern.
Inside låscylindern kallas rokoko då den anses gå i rokoko stil.
Aluminiumdistans för låscylinder, märkt nummer 5, troligen kompatibelt med handtag i rokokostil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hamstraren och 2 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Distanser är de plast eller aluminium bitarna som ska sitta bakom låscylindrarna så de kommer i rätt höjd, de är märkta nummer 5 på din ritning
Exempel på distanser ASSA 49860106 eller Vinga 4986 eller HOPPE förlängningsdel 10012027, 10012028, 50025688, 50025689, 50025690.
Distanserna brukar följa med handtagen se efter om det finns några plastbitar som verkar avsedda för att sitta bakom låscylindern.
Inside låscylindern kallas rokoko då den anses gå i rokoko stil.
[bild]

Tack för språklektionen. Uppskattar att du tar dig tid.
Jadå, distanser följde med.
 

Bästa svaret

Då stoppar du skruv igenom insidans låscylinder och sätter på distanserna och sätter den där den ska sitta och kontrollerar att det stämmer i höjd med insidans behör (handtaget på insidan) sedan kapar du medbringaren efter tidigare beskrivning.
 
  • Gilla
Hamstraren och 3 till
  • Laddar…
123abc:s insats i den här tråden (liksom i många andra) är värd minst ett gilla. (hint till Annyy)
 
  • Gilla
Annyy
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
123abc:s insats i den här tråden (liksom i många andra) är värd minst ett gilla. (hint till Annyy)
Absolut! :D:D:D
 
1 123abc skrev:
Då stoppar du skruv igenom insidans låscylinder och sätter på distanserna och sätter den där den ska sitta och kontrollerar att det stämmer i höjd med insidans behör (handtaget på insidan) sedan kapar du medbringaren efter tidigare beskrivning.
123abc - nu är det gjort. Gick bra tillslut. Fick klippa medbringaren många gånger :)
Tusen och åter tusen tack för hjälpen.
Nu vidare till nästa projekt - byte lås på vanlig dörr :O
 
K
Skönt att du inte klippte den för kort, det gjorde jag på en liknande dörr, men kunde som tur var använda cylindern på en annan dörr..
 
A Annyy skrev:
123abc - nu är det gjort. Gick bra tillslut. Fick klippa medbringaren många gånger :)
Tusen och åter tusen tack för hjälpen.
Nu vidare till nästa projekt - byte lås på vanlig dörr :O
Vad roligt att höra att du lyckades.
Att klippa medbringaren flera gånger är fullt normalt.
 
  • Gilla
Annyy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.