Har sökt sådana hus men inte hittat något som är "perfekt", nu när det verkar som att alternativ med 1,5 plan behöver tänkas om så tänkte jag att jag kollar här. Har hittat flera men då vi vill bygga så ekonomiskt som möjligt är rektangulär form att föredra och det har varit svårare. Jag anar att allt vi vill få in kräver en del yta och att ett hus blir väldigt "långt" kanske... Smålandsvillans nya hus Drömminges alt med tre toaletter har det mesta som vi vill ha, även om jag såklart även där skulle vilja justera vissa saker =) Samt att det ju är ett vinkelhus. Behöver inte ett badrum på 7 kvm med dubbeldusch, inte heller riktigt lika stort vardagsrum, tvättstuga och barnrummen behöver inte vara 11 kvm men å andra sidan kunde hallen/entren vara lite rejälare. Ja alltid är det ju något man inte gillar men att helt rita själv känns svårt, är alltid bättre att ha något att utgå ifrån och sedan kunna justera.

Så bomba mig med era planlösningar om ni har ett hus likt det jag söker =) Tack på förhand!
 
Vad vill du ha egentligen?
Hur många i familjen, hur många sovrum vill ni ha?
Ett helt kvadratiskt hus kanske ser idealiskt ut när man räknar, men det blir nog gärna en stor mörk mittdel då.
Vårt "lilla" hus med tre sovrum är 14,0 x 7,7 m knappast kvadratiskt, men vi har det ljust och fint i varje vrå.
Och varför tre toaletter, det brukar ju räcka med två.
Men ni har kanske särskilda behov...
 
K
Fiskarheden har några hus som säkert skulle fungera.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad vill du ha egentligen?
Hur många i familjen, hur många sovrum vill ni ha?
Ett helt kvadratiskt hus kanske ser idealiskt ut när man räknar, men det blir nog gärna en stor mörk mittdel då.
Vårt "lilla" hus med tre sovrum är 14,0 x 7,7 m knappast kvadratiskt, men vi har det ljust och fint i varje vrå.
Och varför tre toaletter, det brukar ju räcka med två.
Men ni har kanske särskilda behov...
Hejsan!
Jag kanske missförstår men vi vill ha fem sovrum (som jag skrev) då vi är sex i familjen, och tre toaletter ja, man kan kalla det speciella behov om du vill =) Men det behöver alltså inte vara tre badrum, utan två dusch/bad och en extra toalett. Vet inte exakt vad du menar när du nämner kvadratiskt, jag tänkte mer rektangulärt då kvadratiskt inte kändes optimalt då jag gärna vill försöka dela av det och ha en barndel på ena sidan.
 
K Kallebo skrev:
Fiskarheden har några hus som säkert skulle fungera.
Har kollat på dem tidigare och hittade ev lite inspiration men inget som hade allt jag sökte i en rektangulär form men tack för tipset iaf!
 
BirgitS
J Jezzie skrev:
Har kollat på dem tidigare och hittade ev lite inspiration men inget som hade allt jag sökte i en rektangulär form men tack för tipset iaf!
Med Fiskarheden och många andra kan du påverka en hel del själv när det gäller planlösningen, så kolla efter något rektangulärt med lämplig boyta.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Med Fiskarheden och många andra kan du påverka en hel del själv när det gäller planlösningen, så kolla efter något rektangulärt med lämplig boyta.
Jo jag vet, vi har kikat på andra företag där man också kan påverka själv men jag måste ju som ändå veta ungefär vad jag vill ha =) Söker därför inspiration och hoppades att någon som bor i något liknande kanske ser det här och har bilder.
 
Puffar en sista gång och ser om någon kanske sitter på något riktigt guldkorn =)
 
Gammelnörden
Har inga personliga erfarenheter av den typen hus du letar efter, men roade mig med att klippa och klistra med en befintlig planritning från Pinterest. Det kanske kan ge dig nya idéer? Norr är upp och söder ner på föreslagna planlösningen. För att stora mittenrummet inte ska bli för mörkt tror jag att det är bäst med ett sådant här tak och fönster åt norr också uppe vid taket.
Modifierad planritning av ett hus med flera sovrum, gemensamt vardagsrum/kök och badrum, plus noter om ljusinsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad med unikt lutande tak, gråa väggar, träfönster och dörr samt uppåtriktat fönster för extra ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Gammelnörden: din ide ser faktiskt ganska vettig ut med de förutsättningar som TS ger!☺
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Såg att jag missat önskemålet om ett allrum, så jag klipp o klistrade om planlösningen...
Översiktlig ritning av en omstrukturerad planlösning med markerat allrum, sovrum, badrum och kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Man glömmer lätt, när man planerar ett nybygge, att barn har man bara till låns. De växer upp och flyttar ut fortare än man anar. Om man då faktiskt VILL bo kvar i huset är det inte dumt om planlösningen kan ändras så att huset inte känns alltför stort utan kan passa tex ett vuxet par. Vissa väggar kan planeras så att de kan rivas/flyttas utan att husets innandöme blir förstört.

För min del blev det tvärtom. Jag byggde pyttelitet hus för mig och min hund när döttrarna flyttat hemifrån. När huset var färdigt gifte sig döttrarna och jag fick på studs - de närmaste fyra åren - 5 barnbarn. Var och varannan helg och under semestrarna är vi 6-7 personer i hushållet. Utbyggnad diskuteras flitigt men den duktiga arkitekten har ändå ritat ett praktiskt hus som hittills fungerat mycket bra.
 
yonna yonna skrev:
Gammelnörden: din ide ser faktiskt ganska vettig ut med de förutsättningar som TS ger!☺
Måste säga att det här var inte så himla dumt! Bra jobbat med klipp och klistring!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.