En liten fundering.
Måste man plocka av kåpan om man lastar virke som är längre än vagnen, dvs så att man måste plocka bort lämmarna? Riskerar kåpan att ta vind annars eller är det bara att tuta och köra med kåpan på?
 
Problemet är inte kåpan, utan att du inte får något kultryck om du har allt virke bakåt. Köra med en större kåpa uppfälld låter också dom en dålig ide.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Problemet är inte kåpan, utan att du inte får något kultryck om du har allt virke bakåt. Köra med en större kåpa uppfälld låter också dom en dålig ide.
Kultryck är inget problem, jag kan ta bort fråmre lämmen också utan att ta bort kåpan. Jag behöver inte fälla upp den heller. Det handlar inte om sådana mängder plank att det i höjd kommer över kåpans lägsta punkt.
Är det lugnt då?
 
Tänk på att du inte kan lasta längre fram än vad dragarmarna går, så precis vid långsidorna kan du bara skjuta fram virket lämmens tjocklek.

I mitten går det inte lasta lika långt fram som det går lite åt sidorna, detta pga handsken, handbroms etc.

Jag har sett många tryckt sönder bakljusen, etc när dom har svängt pga att dom lastat längre fram än dragarmarna går.

Kultrycket brukar ligga på 70-100kg, olika på olika bilar.

För att få ett positivt kultryck så måste mer än hälften av lastens vikt vara framför hjulaxeln.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Tänk på att du inte kan lasta längre fram än vad dragarmarna går, så precis vid långsidorna kan du bara skjuta fram virket lämmens tjocklek.

I mitten går det inte lasta lika långt fram som det går lite åt sidorna, detta pga handsken, handbroms etc.

Jag har sett många tryckt sönder bakljusen, etc när dom har svängt pga att dom lastat längre fram än dragarmarna går.

Kultrycket brukar ligga på 70-100kg, olika på olika bilar.

För att få ett positivt kultryck så måste mer än hälften av lastens vikt vara framför hjulaxeln.
Jo, jag har kört mycket med släp så lastningen i sig har jag koll på men jag har nyss bytt till släpmed kåpa och det är just detta med att jag gärna slipper demontera kåpan bara för att kunna köra lite plank.
 
Du kan få rätt bra lyftkraft i kåpan om du öppnar framstammen. Jag hade endast fällt den bakre lämmen och sedan lastat något tungt fram för att till viss del kompensera för den överhängande lasten bakåt. Det går att få till ett överslag på hur mycket du behöver lasta fram för att få till rätt kultryck. Lasta sedan lite extra framtill då de långa brädorna gör att vridmomentet snabbt ökar om du ex kör över ett gupp (svårt att förklara på ett bra sätt men den långa hävarmen gör att det endast krävs en liten kraft för att snabbt öka vridmomentet).

Kolla in: http://meckigt.se/forelasning-13-te...-konstant-utbredd-last-forelasning-13-mtm021/
 
G Gulfen skrev:
Riskerar kåpan att ta vind annars eller är det bara att tuta och köra med kåpan på?
Hur sitter kåpan fast?
Är du minsta tveksam slå ett spännband över kåpan så är problemet löst.
Glöm inte en flagga på det som sticker ut.
Hela ekipaget får inte vara över 24 m :crysmile:

Det mesta timret är max 5,40 så det brukar inte var något problem med kultrycket om man lastad en stapel i centrum av släpen och så långt fram som möjligt.
 
Redigerat:
N NoOne2k skrev:
Du kan få rätt bra lyftkraft i kåpan om du öppnar framstammen. Jag hade endast fällt den bakre lämmen och sedan lastat något tungt fram för att till viss del kompensera för den överhängande lasten bakåt. Det går att få till ett överslag på hur mycket du behöver lasta fram för att få till rätt kultryck. Lasta sedan lite extra framtill då de långa brädorna gör att vridmomentet snabbt ökar om du ex kör över ett gupp (svårt att förklara på ett bra sätt men den långa hävarmen gör att det endast krävs en liten kraft för att snabbt öka vridmomentet).

Kolla in: [länk]
Ah, ja det låter rimligt då att låta bli framlämmen, ska köpa lite betong också så det ska nog gå bra att kompensera det lilla överhänget bakåt.
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Hur sitter kåpan fast?
Är du minsta tveksam slå ett spännband över kåpan så är problemet löst.
Glöm inte en flagga på det som sticker ut.
Hela ekipaget får inte vara över 24 m :crysmile:
Jag vet, bara 24 meter, vilket överförmynderi!:p
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Ok. Jag har inte sett något släp med en kåpa byggd på ett sådant sätt sätt stt den lämpar sig för att åka uppfällt läge. Det brukar vara väldigt svajigt - jsg skulle avstå.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok. Jag har inte sett något släp med en kåpa byggd på ett sådant sätt sätt stt den lämpar sig för att åka uppfällt läge. Det brukar vara väldigt svajigt - jsg skulle avstå.
Kåpan kommer inte vara i uppfällt läge, fästpunkterna för kåpan finns på sidorna.
 
ullet
Jag lastar alltid min kåpsläp på det sättet när jag ska köra virke - bortplockade fram- och baklemmar och kåpan på plats men stängd (alukåpa). Har aldrig upplevt det som något problem för väghållning eller vindfång.

Viktigast som många andra redan sagt är att ha rätt kultryck.
 
Se till att du kan spänna fast virket bara. På vägen hem från sundsvall en dag så låg det trallvirke utspritt efter vägen med jämna mellanrum. Kom nästan ända hem så stod det en bil och släp (med kåpa) som hade lastat som du tänkt men ja jag vet inte hur de hade tänkt om de hade surrat överhuvudtaget eller om de tänkte att kåpan skulle klämma fast det men bräda efter bräda hade letat sig ut iallafall. Någon hade väl uppmärksammat dem på situationen.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.