3 815 läst · 12 svar
4k läst
12 svar
Lasta utstickande virke på kåpvagn
En liten fundering.
Måste man plocka av kåpan om man lastar virke som är längre än vagnen, dvs så att man måste plocka bort lämmarna? Riskerar kåpan att ta vind annars eller är det bara att tuta och köra med kåpan på?
Måste man plocka av kåpan om man lastar virke som är längre än vagnen, dvs så att man måste plocka bort lämmarna? Riskerar kåpan att ta vind annars eller är det bara att tuta och köra med kåpan på?
Kultryck är inget problem, jag kan ta bort fråmre lämmen också utan att ta bort kåpan. Jag behöver inte fälla upp den heller. Det handlar inte om sådana mängder plank att det i höjd kommer över kåpans lägsta punkt.MathiasS skrev:
Är det lugnt då?
Tänk på att du inte kan lasta längre fram än vad dragarmarna går, så precis vid långsidorna kan du bara skjuta fram virket lämmens tjocklek.
I mitten går det inte lasta lika långt fram som det går lite åt sidorna, detta pga handsken, handbroms etc.
Jag har sett många tryckt sönder bakljusen, etc när dom har svängt pga att dom lastat längre fram än dragarmarna går.
Kultrycket brukar ligga på 70-100kg, olika på olika bilar.
För att få ett positivt kultryck så måste mer än hälften av lastens vikt vara framför hjulaxeln.
I mitten går det inte lasta lika långt fram som det går lite åt sidorna, detta pga handsken, handbroms etc.
Jag har sett många tryckt sönder bakljusen, etc när dom har svängt pga att dom lastat längre fram än dragarmarna går.
Kultrycket brukar ligga på 70-100kg, olika på olika bilar.
För att få ett positivt kultryck så måste mer än hälften av lastens vikt vara framför hjulaxeln.
Jo, jag har kört mycket med släp så lastningen i sig har jag koll på men jag har nyss bytt till släpmed kåpa och det är just detta med att jag gärna slipper demontera kåpan bara för att kunna köra lite plank.Demmpa skrev:Tänk på att du inte kan lasta längre fram än vad dragarmarna går, så precis vid långsidorna kan du bara skjuta fram virket lämmens tjocklek.
I mitten går det inte lasta lika långt fram som det går lite åt sidorna, detta pga handsken, handbroms etc.
Jag har sett många tryckt sönder bakljusen, etc när dom har svängt pga att dom lastat längre fram än dragarmarna går.
Kultrycket brukar ligga på 70-100kg, olika på olika bilar.
För att få ett positivt kultryck så måste mer än hälften av lastens vikt vara framför hjulaxeln.
Du kan få rätt bra lyftkraft i kåpan om du öppnar framstammen. Jag hade endast fällt den bakre lämmen och sedan lastat något tungt fram för att till viss del kompensera för den överhängande lasten bakåt. Det går att få till ett överslag på hur mycket du behöver lasta fram för att få till rätt kultryck. Lasta sedan lite extra framtill då de långa brädorna gör att vridmomentet snabbt ökar om du ex kör över ett gupp (svårt att förklara på ett bra sätt men den långa hävarmen gör att det endast krävs en liten kraft för att snabbt öka vridmomentet).
Kolla in: http://meckigt.se/forelasning-13-te...-konstant-utbredd-last-forelasning-13-mtm021/
Kolla in: http://meckigt.se/forelasning-13-te...-konstant-utbredd-last-forelasning-13-mtm021/
Hur sitter kåpan fast?G Gulfen skrev:
Är du minsta tveksam slå ett spännband över kåpan så är problemet löst.
Glöm inte en flagga på det som sticker ut.
Hela ekipaget får inte vara över 24 m
Det mesta timret är max 5,40 så det brukar inte var något problem med kultrycket om man lastad en stapel i centrum av släpen och så långt fram som möjligt.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Ah, ja det låter rimligt då att låta bli framlämmen, ska köpa lite betong också så det ska nog gå bra att kompensera det lilla överhänget bakåt.N NoOne2k skrev:Du kan få rätt bra lyftkraft i kåpan om du öppnar framstammen. Jag hade endast fällt den bakre lämmen och sedan lastat något tungt fram för att till viss del kompensera för den överhängande lasten bakåt. Det går att få till ett överslag på hur mycket du behöver lasta fram för att få till rätt kultryck. Lasta sedan lite extra framtill då de långa brädorna gör att vridmomentet snabbt ökar om du ex kör över ett gupp (svårt att förklara på ett bra sätt men den långa hävarmen gör att det endast krävs en liten kraft för att snabbt öka vridmomentet).
Kolla in: [länk]
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 500 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 500 inlägg
Jag lastar alltid min kåpsläp på det sättet när jag ska köra virke - bortplockade fram- och baklemmar och kåpan på plats men stängd (alukåpa). Har aldrig upplevt det som något problem för väghållning eller vindfång.
Viktigast som många andra redan sagt är att ha rätt kultryck.
Viktigast som många andra redan sagt är att ha rätt kultryck.
Medlem
· Västernorrland
· 10 746 inlägg
Se till att du kan spänna fast virket bara. På vägen hem från sundsvall en dag så låg det trallvirke utspritt efter vägen med jämna mellanrum. Kom nästan ända hem så stod det en bil och släp (med kåpa) som hade lastat som du tänkt men ja jag vet inte hur de hade tänkt om de hade surrat överhuvudtaget eller om de tänkte att kåpan skulle klämma fast det men bräda efter bräda hade letat sig ut iallafall. Någon hade väl uppmärksammat dem på situationen.......
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Har det gjorts fönster i tryckimpregnerat virke och när.
Fönster & Dörrar -
Plasta tak i badrum med loft ovanför
Badrum -
Lasta virke på släpkärra, hur surra fast det?
Byggmaterial & Byggteknik -
Avlasta bärande vägg med äldre virke/balkar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Lasta virke på släp rätt
Övrigt husrelaterat