Har en vridströmbrytare till belysningen i garaget som jag funderat på att byta.
Den har funktionen att rakt upp allt av.
Höger, höger belysning på.
Vänster, vänster belysning på.
Nedåt all belysning på.
De strömbrytare jag hittar har bara av och på enligt indikationerna på brytaren.
Vart heter en sådan som jag har?
 
Det låter som att en kronbrytare är enklaste lösningen.
 
tommib
Det var en lustig brytare. Kan du inte ta en bild och lägga upp.

Varför vill du byta? Som Daniel skriver så är en vanlig kronbrytare troligen enklast.
 
Låter som en kronomkopplare av 1920-40-talsmodell.
Kostade på 1940-talets början kr 1:35 hos en icke helt okänd postorderfirma i Dalarna …
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
En vanlig Kronbrytare blir absolut enklast men jag har lärt mig gilla den här så om det fortfarande finns liknande så blir det nog en ny.
Jag vill byta för den är skitig o eländig men visst går det att tvätta om man vill.
Njaa, så gammal vill jag nog inte påstå att den är.Möjligen sent 70 tal eller 80. Det är en Eljo ser det ut som.
Kan det vara så att man kopplat den "fel" och därför fått en funktion som inte är tänkt?

En gammal skitig och fläckig Eljo-omkopplare på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en smutsig vintage Eljo strömbrytare från sent 70-tal eller 80-tal, delvis demonterad med synliga trådar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Millox
  • Laddar…
tommib
Nej, det tror jag inte. En normal vridbrytare som ser ut sådär bryter tvåpoligt. Jag kan inte se hur man skulle kunna koppla om den för att få funktionen du beskriver utan att bygga om den invändigt.

Kopplingen antyder inte heller "kreativitet" så den beter sig nog som väntat.
 
En sådan vridkron installerades i ett garage i byn 1970, så de är inte såååå gamla.

Protte
 
Tackar.
Där satt den. :D

Märkligt vad man letat utan att hitta den men men... Man är inte så bra på att googla tydligen:cool:
Tackar Nisse!


(Edit, stavning)
 
Redigerat:
Den länkade brytaren, det står att det är en trapp, har jag missat något?

Protte
 
tommib
Välj kron i dropdown-menyn...
 
Om du vill byta den för att den är skitig borde det väl vara enklare att rengöra den!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.