Jag ska bygga en dubbeldörr i mitt dubbelsidiga plank, ca 180cm hög och total bredd 150cm (inte bestämt om det blir 90+60/85+65/80+70 ännu)
Planket är 22x70 horisontell panel på utsidan av 95x95-stolpar (båda sidor), och nu är frågan hur tjock dörr jag ska göra. Förutsättningen är att dörren ska se ut som planket, och det sitter redan panel på ena sidan av stolparna. På den andra sidan har jag inte satt panel ännu. Så nu ser jag två alternativ:
1. Bygga dörrarna på 95-reglar (Z-stomme) och därmed sätta panel på utsidorna av stolparna. De dimensioner jag har att välja på är då 45x95 eller 22x95. Använder jag 45x95 är jag rädd att dörren blir för tung, men är 22x95 tillräckligt starkt?
2. Använda 45x70 reglar som stomme och sätta panel mellan stolparna istället för utanpå på ena sidan.
Vilket tror ni blir bäst ur ett vikt/stabilitets-perspektiv?
Planket är 22x70 horisontell panel på utsidan av 95x95-stolpar (båda sidor), och nu är frågan hur tjock dörr jag ska göra. Förutsättningen är att dörren ska se ut som planket, och det sitter redan panel på ena sidan av stolparna. På den andra sidan har jag inte satt panel ännu. Så nu ser jag två alternativ:
1. Bygga dörrarna på 95-reglar (Z-stomme) och därmed sätta panel på utsidorna av stolparna. De dimensioner jag har att välja på är då 45x95 eller 22x95. Använder jag 45x95 är jag rädd att dörren blir för tung, men är 22x95 tillräckligt starkt?
2. Använda 45x70 reglar som stomme och sätta panel mellan stolparna istället för utanpå på ena sidan.
Vilket tror ni blir bäst ur ett vikt/stabilitets-perspektiv?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
22x95 duger alldeles utmärkt. Dörren blir tung nog ändå. Om du ska ha liggande panel också på dörren, behöver du göra en ram med två stående brädor i ytterkanterna och ett kryss i mitten. Annars sätter sig dörren.
Yes, liggande panel dubbelsidigt. Hoppades att en snedsträva skulle räcka, men kryss säger du alltså. Ok.J justusandersson skrev:
Skulle 22x70 rentav räcka som stomme för att få ner vikten lite till?
22 kommer att räcka. Men stommen blir oavsett en liten del av vikten.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tycker du skall behålla 22x95 eftersom det är lättare att få plats med två skruvar i bredd då. Hade du valt stående panel hade det nog räckt med en snedsträva. Tänk på att välja tillräckligt kraftiga gångjärn för att klara vikten
Tack, kör nog på 22x95.
Förstår heller inte varför |X| blir bättre än ett |/| när det sitter ~20 horisontella 22x70 som håller ihop det, men jag behöver å andra sidan inte förstå allt. Säger ni att det blir mer stabilt gör jag så
Hur menar du? I bredd får jag ju bara in en skruv på 22mm? Strävorna och de de vertikala skruvreglarna kommer ju ha 22 mot panelen.J justusandersson skrev:
Förstår heller inte varför |X| blir bättre än ett |/| när det sitter ~20 horisontella 22x70 som håller ihop det, men jag behöver å andra sidan inte förstå allt. Säger ni att det blir mer stabilt gör jag så
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
ah, nej jag tänkte vrida på stommen så att hela dörren blir djupare/tjockare. Lägger den horisontella panelen med ca 25mm mellanrum med förskjutning på andra sidan så att det blir insynsskyddat men luftigt.
Missuppfattade ni andra också? Med ovan konfiguration förstår jag att 22 räcker eftersom kraften är på 95-bredden, men med min konfiguration hamnar ju kraften på 22-sidan..
Missuppfattade ni andra också? Med ovan konfiguration förstår jag att 22 räcker eftersom kraften är på 95-bredden, men med min konfiguration hamnar ju kraften på 22-sidan..
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Varför vill du göra dörren djupare? Den blir tyngre och nästan omöjlig att hänga på gångjärnen. Vill du vända på ramkonstruktionen räcker inte 22 mm. Du behöver åtminstone 34-36 mm tjockt virke.
För att den (när den är stängd) ska se ut som en del av planket. Det jag kan göra för att få ner vikten lite är att välja så tunn tjocklek som möjligt (därav frågan om 22 är starkt nog), att krympa bredden från 95 till 70 samt att göra "huvuddörren" smalare. Jag har som sagt totalt 1500mm att spela på, och det ska in en dubbeldörr där den ena halvan kommer vara stängd 98 % av tiden.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 363 inlägg
Du får nog visa en bild på planket så vi förstår bättre
Går bra att göra som du skrev i första inlägget. En snedsträva duger. Den blir avstyvad med panelen så att lägga ner tid och vikt på ett kryss gör inte dörren (grinden) starkare.
Om du tar 45x70, 22x95 eller 45x95 spelar ingen större roll heller. Nårga kilo hit eller dit ligger inom felmarginalen. Jag skulle gå upp till kanske 45x70 bara för att det är lite risk för sprickbildning i reglarna när panelen skruvas. Lite vridstyvhet är inte fel heller.
Ändå bra att ta till med gångjärnen. 2 gångjärn är bäst på en grind. 3 kommer i spänn om någon sida blir krokig (inte ovanligt) och börjar då gnissla. Kraftiga ledgångjärn är diskreta. Eller lite större tappbärande gångjärn är också bra. Vill du använda grindgångjärn med långa plattjärn på dörren behövs reglar också där gångjärnet sitter. Det gör inte grinden eller infästningen starkare (tvärtom ofta). Det blir inte starkare än den svagaste länken vilken med sådana gångjärn är delen på grindstolpen. En liten platta där fyra skruv/vagnsbult sitter tätt ihop.
En sak kan vara att en pargrind fungerar dåligt om stolparna inte är fixerade i förhållande till varandra. Börjar stolparna luta åt olika håll är det svårt att få lås att fungera. Lösningen är att förbinda stolparna med varandra med ett "karmöverstycke".
Mvh Findus
Om du tar 45x70, 22x95 eller 45x95 spelar ingen större roll heller. Nårga kilo hit eller dit ligger inom felmarginalen. Jag skulle gå upp till kanske 45x70 bara för att det är lite risk för sprickbildning i reglarna när panelen skruvas. Lite vridstyvhet är inte fel heller.
Ändå bra att ta till med gångjärnen. 2 gångjärn är bäst på en grind. 3 kommer i spänn om någon sida blir krokig (inte ovanligt) och börjar då gnissla. Kraftiga ledgångjärn är diskreta. Eller lite större tappbärande gångjärn är också bra. Vill du använda grindgångjärn med långa plattjärn på dörren behövs reglar också där gångjärnet sitter. Det gör inte grinden eller infästningen starkare (tvärtom ofta). Det blir inte starkare än den svagaste länken vilken med sådana gångjärn är delen på grindstolpen. En liten platta där fyra skruv/vagnsbult sitter tätt ihop.
En sak kan vara att en pargrind fungerar dåligt om stolparna inte är fixerade i förhållande till varandra. Börjar stolparna luta åt olika håll är det svårt att få lås att fungera. Lösningen är att förbinda stolparna med varandra med ett "karmöverstycke".
Mvh Findus
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Tack findus42! Jag lärde mig en del när jag byggde altanen och planket förra året, men en grind har jag aldrig byggt och gångjärnsvarianterna är grekiska för mig. Skulle du kunna länka till den typ du förordar?
Karmöverstycke låter vettigt. Nackdelen är att jag då måste bygga högre. Ska mäta och fundera på det när jag kommer hem ikväll.
Karmöverstycke låter vettigt. Nackdelen är att jag då måste bygga högre. Ska mäta och fundera på det när jag kommer hem ikväll.
Och här är bilden på platsen där det hela ska byggas. Har hittills alltså bara satt panel på ena sidan där det inte ska vara dörr/grind och har valet att sätta utanpå eller mellan stolparna på insidan beroende på om jag väljer 95 eller 70 djup dörr/grind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Går det att ha en på vintern avstängd frysbox i ett kallförråd?
Vitvaror -
Avstånd till vems tomtgräns vid borrhål för bergvärme
Juridik -
Är strypningen i kulventilen något problem? V6-fördelare
Vatten & Avlopp -
Vad är det här för spindel?
Trädgård allmänt -
Problem med hydrofor i sommarstuga
Vatten & Avlopp