Kan noteras att det mest är en tidsfråga innan fast installerade popup-sprinklers ger upp i den svenska vintern. Kanske klarar de en vinter, kanske två eller tre. Men sönder går de tids nog. Kanske börjar de läcka först. Många verkar glömma att fruset vatten *alltid* expanderar 10%.
 
T
Vår trädgård hade när vi övertog den nergrävda rainbird slagspridare, de påminner om deras ag5-serie men spridaren var helt i mässing. Tyvärr blir själva plastburken spröd av tiden och vi ersatte efterhand med gardenas tråkiga popuper. Jag skulle vilja ha tillbaka riktiga slagspridare men har inte hittat någon som säljer såna nånstans.
 
F fsn skrev:
Jag använder vad jag vill till gräsmattan men hade du läst inlägget du svarade på så framgår det med önskvärd tydlighet vad jag använder för vatten.
Jo, läste du tog från brun (som sina). Så gav dig tips hur man kunde göra om man har slut på vatten.

Förstår inte dom som vattnar gräsmattan (blommor och rabatter är en sak), gräsmattan blir mer tålig om man inte vattnar för mycket.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B Broken arrow skrev:
Jo, läste du tog från brun (som sina). Så gav dig tips hur man kunde göra om man har slut på vatten.

Förstår inte dom som vattnar gräsmattan (blommor och rabatter är en sak), gräsmattan blir mer tålig om man inte vattnar för mycket.
Håll dig till ämnet. Eller starta byt råd om vattenkonservering.
 
  • Gilla
masken10
  • Laddar…
Arneby Arneby skrev:
Kan noteras att det mest är en tidsfråga innan fast installerade popup-sprinklers ger upp i den svenska vintern. Kanske klarar de en vinter, kanske två eller tre. Men sönder går de tids nog. Kanske börjar de läcka först. Många verkar glömma att fruset vatten *alltid* expanderar 10%.
Lösningen är att du tömmer systemet innan första frosten, som jag skriver ovan. Annars är det dödsdömt.
 
A andersda skrev:
Är det ett måste med en biffig kompressor? Eller går det bara snabbare?
Vad menar du med ”snabb”? Om du menar ”högt tryck” så är svaret nej, det duger inte. Det riskerar att spränga systemet.

Kravet på luftflöde är direkt kopplat till mängden rör. Jag har på lång slinga kanske 40m R25 PEM med 3 delslingor där en spridare i varje ”slut” skall luftas - då räcker 500l/min precis. Har man en kortare sak utan grenar behövs mindre. Men din hemmakompressor 10bar 150l/min räcker sannolikt inte. Å andra sida kostar hyran 200:- per höst.
 
elpaco elpaco skrev:
Vad menar du med ”snabb”? Om du menar ”högt tryck” så är svaret nej, det duger inte. Det riskerar att spränga systemet.

Kravet på luftflöde är direkt kopplat till mängden rör. Jag har på lång slinga kanske 40m R25 PEM med 3 delslingor där en spridare i varje ”slut” skall luftas - då räcker 500l/min precis. Har man en kortare sak utan grenar behövs mindre. Men din hemmakompressor 10bar 150l/min räcker sannolikt inte. Å andra sida kostar hyran 200:- per höst.
Jag syftade på snabbare tid att tömma systemet.

Än så länge är mitt system enbart en tankeprodukt så huruvida min okända kompressor är utdömd eller ej kan vi inte veta. Din poäng är dock noterad.
 
martin43 martin43 skrev:
Tips på droppslang för thujäck
Jag kör rinkabys. Den är tryckreglerande inom visst intervall. Har man högre tryck än så lägger man på tryckreglerande del. Jag har det på droppslingorna för säkerhets skull. Det är lite standard.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Gardena har dräneringsventil som släpper ut vattnet när du inte har tryck i systemet. Gjort för att dränera slangen du har under mark för att slippa frostskador. Utan att behöva blåsa rent systemet....

Funkar inte dom?
 
  • Gilla
sonnyboy
  • Laddar…
F
B Broken arrow skrev:
Jo, läste du tog från brun (som sina). Så gav dig tips hur man kunde göra om man har slut på vatten.

Förstår inte dom som vattnar gräsmattan (blommor och rabatter är en sak), gräsmattan blir mer tålig om man inte vattnar för mycket.
Tack, jag har haft en bra gräsmatta i 15 år och har byggt och underhållit golfbanor för 1
C crazytok skrev:
Gardena har dräneringsventil som släpper ut vattnet när du inte har tryck i systemet. Gjort för att dränera slangen du har under mark för att slippa frostskador. Utan att behöva blåsa rent systemet....

Funkar inte dom?
Det är en betydande arbetsinsats att lägga långa sträckor levande, bångstyrig slang med fall. I många situationer skulle jag säga omöjligt. Sen så gör lite stående vatten i en PN10 PEM ingenting. Det är totalfrysning som KAN vara ett problem för slangen, absolut inte om det står 1cm vatten över en 5 meter lång lågpunkt.

Det är kringutrustning som dör, kulventiler spricker i gjutgods, spridare mm.

Jag tar in alla mina kulventiler varje år. Går det inte att snäppa loss pop-up delen på spridarna och plocka in dom?
 
Det skulle ju vara smidigt om det fanns en metod att byta vattnet i systemet mot etanol inför vintern.
 
S sonnyboy skrev:
Jag har bara HC2 Som styrenhet, och har kört med det i 3 år nu, i år håller jag på att bygga ut systemet med flera sprinklers. HC2 har en egen sprinklera panel som funkar sådär, man kan bara ha max 15 minuter per bevattings cykel, så enklast är att skriva ihop en Luakod så man får det som man vill :)
[bild]
Kan tillägga att jag gör samma sak med en Vera lite, några reläpuckar och Gardenas 24V-ventiler. Har funkat riktigt fint några år nu (kör även med Gardenas sprinklers). Fint att kunna bygga scheman med lite logik och även starta / stoppa bevattningen med mobilen och få pushnotiser när det körs igång / stängs av.
Vet det diskuterades lite i den här tråden för många år sedan, tror jag lade upp någon bild på delar av mitt bygge på sida 2-3 https://www.byggahus.se/forum/threads/bevattningssystem.231708/
Trädgård med automatiskt sprinklersystem i drift, grön gräsmatta och träd, med en sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har blåst ut mitt system med tryckluft varje höst och hittills har det funkat finfint, har varken tagit in sprinklers eller ventiler om vintrarna.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
T theboppers skrev:
Jag har blåst ut mitt system med tryckluft varje höst och hittills har det funkat finfint, har varken tagit in sprinklers eller ventiler om vintrarna.
Vad har du för kompressorkapacitet?
 
P Paxman skrev:
Vad har du för kompressorkapacitet?
Vet jag inte på rak arm men det är en rätt liten enfas-kompressor på en-två hk kan jag tänka mig. Har köpt adaptrar så jag kan koppla bort pumpen och bara koppla på kompressorn. Låter den stå och gå medans jag öppnar upp bevattningssektion för sektion och blåser tills det bara kommer luft och lite vattendimma.
 
  • Gilla
Yamarinclasse och 2 till
  • Laddar…
Märker ni av att det blir dyrt att ha igång en sånhär anläggning som vattnar gräsmattan? Är det verkligen värt det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.