Ska bygga staket runt huset och har hittat ett staket som är ganska lättbyggt.
Men vad gör man, bygger i tryckimpregnerat och väntar 2 år på att måla eller bygger otryckt och målar direkt?
Vad tror ni detta staket kan byggas av för virke? Vilka dimensioner ska jag väja

3.5ft+Morgan.HV.jpg

Bilden är lånad/länkad till från
http://dreamhousecammy.blogspot.com/2013/06/staket-grindar.html?m=1
 
Fulkemisten
Då stolparna skall vara i kontakt med mark eller för all del nära mark så skulle jag kört tryckt virke i dem. De behöver verkligen inte stå ute i 2 år innan målning utan behöver bara vara ordentligt torra, det brukar räcka med över en hel sommar.
 
  • Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Har inte sett många vitmålade staket där färgen håller, det kanske vore enklare med plaststaket?
[länk]
Nej plast är inget som jag vill ha, det ska vara äkta inget fake.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Då stolparna skall vara i kontakt med mark eller för all del nära mark så skulle jag kört tryckt virke i dem. De behöver verkligen inte stå ute i 2 år innan målning utan behöver bara vara ordentligt torra, det brukar räcka med över en hel sommar.
Lutar mot tryckt då. Vad tror ni om vilka dimensioner som man ska välja?
 
95x95 och 38x120 eller däromkring ser det ut som. Jag har inte samma erfarenhet av målning på tryckt virke. Jag undviker att måla tryckt virke helt och hållet. Att måla alla sidor är inte det bästa ur hållbarhets synvinkel. Vatten blir ofelbart fångat inne i virket någon gång och då ruttnar virket, färgen släpper.... snyggt, visst en kortare period.
 
Om du grundar med industriprimer sitter färgen kvar. Gäller bara att täckmåla med rätt färg, vilket troligtvis uteslutar all vattenbaserad färg. Har själv gjort detta med oljefärg och det sitter kvar. På vissa ställen 25 år sedan det målades första gången. Då var dessutom impregneringsmedlen "svårare".
 
  • Gilla
Kansjälv
  • Laddar…
Varför skulle rostskyddsfärg vara bra för tryckat virke? Eller vad är industriprimer? Vatten eller oljefärg ska nog inte ha så stor betydelse utan snarare färgen täthet, såg ett staket som var målat med akrylatfärg på alla sidor som efter 4-5 år bara var pulver.
 
  • Gilla
maallee
  • Laddar…
Inte rostskyddsfärg. Metallgrundfärg. Det gäller att grundfärgen griper tag i porerna ordentligt och skapar en bra gund för nästa färgskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.