Var på visning för några dagar sedan:
Kedjehus byggt 68, en-plan med källare, betonggrund, huset obesiktigat. Nu till det stora "men:et": I källaren luktar det fukt och en av laminatskivorna verkar ha släppt i golvet, ganska nära varmvattenberedaren. Påtalade detta för mäklaren via mail, han ringde upp dagen efter och sa att varken han eller säljaren visste om någon fuktskada (Om jag som amatörköpare kände lukten borde definitivt en erfaren mäklare göra det). Är fortfarande intresserad av huset men i och med att jag inte fått något gensvar ang. fuktskadan - så blir jag osäker. Antingen drar vi oss ur, eller så lägger vi bud och väntar på beskitningen (om vi vinner)

Vad göra?
 
S
F finnadoldating skrev:
Var på visning för några dagar sedan:
Kedjehus byggt 68, en-plan med källare, betonggrund, huset obesiktigat. Nu till det stora "men:et": I källaren luktar det fukt och en av laminatskivorna verkar ha släppt i golvet, ganska nära varmvattenberedaren. Påtalade detta för mäklaren via mail, han ringde upp dagen efter och sa att varken han eller säljaren visste om någon fuktskada (Om jag som amatörköpare kände lukten borde definitivt en erfaren mäklare göra det). Är fortfarande intresserad av huset men i och med att jag inte fått något gensvar ang. fuktskadan - så blir jag osäker. Antingen drar vi oss ur, eller så lägger vi bud och väntar på beskitningen (om vi vinner)

Vad göra?

Vad är det du vill att besiktningsmannen ska göra? Om huset är från 68 och aldrig omdränerat så måste du budgetera för det iallafall.

Skulle det vara vvb som läckt vatten så är det inte ens ett problem.
 
Enkel grundregel för källare är att aldrig ha organiska material på golv och väggar, d v s sådant som kan mögla. Laminatskivan som släppt bör alltså rivas ut ändå. Kolla om det dränerats om någon gång, annars är det nog dags. Och framför allt: ta dit en besiktningsman ifall ni vinner budgivningen och ha en klausul i kontraktet om hävning. Så här står det i köpeavtalet för mitt nya hus (säljaren har bekostat besiktningen):
Köpet ska återgå om köparen efter genomgången med besiktningsmannen inte längre vill stå fast vid köpet och köparen senast 2018-06-08 begär att köpet ska återgå.
 
Det låter ju som ett klassiskt mögelhus från den tiden, spring fort därifrån.

Kedjehus kan vara väldigt svårt att komma åt att fixa dräneringen på. Och med skaplig sannolikhet gäller både omdränering, och utrivning av allt material i källaren. Vissa återinreder sedan med modernare "säkra metoder", ökar ventillation osv. Personligen vill jag inte se boyta i en källare från den tiden. Man kommer aldrig ifrån att det kommer att fortsätta vara en fuktvandring upp genom golv osv.

En omdränering förbättrar läget, men det blir ofta inte helt bra, utan förhöjd fukt i källaren.

Det duger bra att ha tvättstuga, förråd och snickarhörna i en sådan källare men man skall inte "leva där" (min personliga uppfattning).

Men det är klart, bilar man ut alla golv, OCH grundsulan (nästan omöjligt), och fyller på med nytt mackadamm under, och lägger modern frigolitisolering, och gjuter igen. Då har man sedan en modern källargrund, och de förefaller fungera. Återstår att se om de fungerar om 50 år också...
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Är källaren inredd som bostadsyta, eller har bara tvättstugan piffats till med lite gemytlig laminat på golvet?
 
En källare från 68 är inte byggd på ett sätt som lämpar sig för bostad. Om man satt innerväggar och golv av trämaterial så är det helt normalt att det möglar. Ta med det i beräkningen.
 
S SueCia skrev:
Vad är det du vill att besiktningsmannen ska göra? Om huset är från 68 och aldrig omdränerat så måste du budgetera för det iallafall.

Skulle det vara vvb som läckt vatten så är det inte ens ett problem.
Nä alltstå det finns ju inget en besiktningsman kan göra - mer än att säga mig något om omfattningen på fuktskadan. Det som känns lite shady är ju att mäklaren "inte vet" något om fuktskadan (men han företräder åh andra sidan säljaren).

Som du säger är det "bara" vvb som läckt så är det ju bara byta vvb och riva ut golvet, men om fuktlukten kommer någonstans ifrån (låt oss säga ytterväggen) så blir det en dyrare historia.

Grunden har inte dränerats någon gång.

Har varit nere i två av grannarnas källare och de har inte den lukten. Åh andra sidan har dom båda byt vvb och
hyfsat nya golv
 
Nä källaren är inte inredd för att bo i, utan det är förråd, tv-rum och tvättstuga. I tv-rummet är det gipsväggar och det är en luftspalt mellan gipsväggen och betongenytterväggen
 
Du kan ju göra bästa beräkning av vad det kostar att dränera och fixa det som behöver göras. Sedan för dig själv ange ett maxpris för huset. Ditt högsta bud blir då maxpris minus renoveringskostnader. Då slipper du att drivas iväg mot högt pris för att köpa ett hus i renoveringsskick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.