Runt jul fick jag äntligen fibern in till huset och den fungerar riktigt bra.
Däremot har jag funderat lite nu i efterhand på varför IP-Only valde att svetsskarva fibern där det övergår från det som ligger i backen till den kabeln som går in i huset? Vore det inte bättre om det hade suttit kontakter där så att man kan koppla isär det den dagen man behöver byta panel på huset?
Är det så stor skillnad i kostnad för dem att sätta SC-kontakter och skarva än som de gjorde nu där trådarna svetsades direkt med varandra?
Har vi möjligtvis någon fiberinstallatör här som vet vad som är praxis att göra vid nyinstallationer? (Kabeln i marken är ca 800 meter till mitt hus så den vill man ju inte gärna behöva byta om något händer framöver)
 
Stickan56
I mitt förra hus hade jag haft fiberservis sedan 2001. Under de 17 åren installerades tre olika omvandlare.
Alla hade ca 50cm fiberkabel upplindat inuti som vid anslutning svetsades till inkommande fiberkabel.

Stickan
 
Svetsningar har lägre dämpning vilket ger bättre signalförhållanden. Händer något med kabeln i marken så kan man skarva den genom att svetsa på en annan fiber.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Bjurran Bjurran skrev:
Däremot har jag funderat lite nu i efterhand på varför IP-Only valde att svetsskarva fibern där det övergår från det som ligger i backen till den kabeln som går in i huset? Vore det inte bättre om det hade suttit kontakter där så att man kan koppla isär det den dagen man behöver byta panel på huset?
Man vill i görligaste mån undvika kontakter eftersom de är känsliga. Mycket känsligare än elektriska dito.

Så att få till en bra kontaktering i trist miljö (alltså inte inomhus i torra/rena utrymmen) kostar typiskt mer än att svetsa. Därför så svetsar man i görligaste mån.

Sedan så är din 800m fiber inte så dyr. Det är dyrare med killen/killarna (eller tjejjerna för den delen) som kommer ut och gör jobbet. Och den är i vanliga installationer ändå svetsad till en trunk i andra änden (din kanske termineras i aktiv utrustning direkt), så den måste ändå svetsas om i den änden vid byte. Något som går bra att göra i din ände också.

Så, kontakter på lite längre håll är av ondo. Man skarvar inte fibrer med annat än svets om man kan undvika det. Att svetsa har dock blivit enklare och billigare än vad det var.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.