R
Vi har ett landställe en bit utanför Katrineholm, där vi har försökt få lite pli på gräsmattan och på mossan som kommer attackvågor för att stana. Jag har provat att göda med urin (blandning 1/7och 1/5) vilket började ge lite effekt efter en ca 3/5 ggr gödning. Problemet är att vi är inte ute regelbundet så den mesta delen av gödningen tycks rinna igenom och hamna en bit under rötnevån. Så hur ska jag lösa mitt moss problem?
 
Åsa Lund
Klipp inte gräset så kort
Ska vara 7 cm långt efter klippning
Brukar hjälpa mot mossa
 
R Ribons skrev:
Vi har ett landställe en bit utanför Katrineholm, där vi har försökt få lite pli på gräsmattan och på mossan som kommer attackvågor för att stana. Jag har provat att göda med urin (blandning 1/7och 1/5) vilket började ge lite effekt efter en ca 3/5 ggr gödning. Problemet är att vi är inte ute regelbundet så den mesta delen av gödningen tycks rinna igenom och hamna en bit under rötnevån. Så hur ska jag lösa mitt moss problem?
Köp en säck järnsulfat på t ex granngården (produktnamn: ferrogent) och vattna ut över mossan (1-2 dl. järnsulfatpulver i 10 liter vatten räcker till ca 40-50 kvm gräsmatta). Görs med fördel på vår eller höst när det är ca 0-10 grader varmt då gräset inte växer men mossan fortfarande gör det. Se sedan till att gödsla gräset väl så kommer mossan inte kunna återetablera sig igen.

Järnsulfat låter läskigt och farligt men hur farligt är det egentligen? Om vi bortser från att det orsakar rostfläckar om det hamnar på trä eller sten vilket är lite irriterande så är det i sammanhanget nästan löjligt ofrarligt! Ferrogent säljs äegentligen som ett kosttillskott för grisar(!) men järnsulfat råkar samtidigt vara extremt effektivt mot mossa och mördarsniglar. För att sätta järnsulfatets giftighetsgrad i perspektiv så ges järnsulfat i tablettform regelmässigt till gravida kvinnor med järnbrist, så jag skulle nog påstå att behandla mossa med järnsulfat är helt säkert för människor...
 
BirgitS
Urin innehåller ju gott om kväve men gräset behöver ju andra näringsämnen också.
 
Åsa Lund
Hur har det gått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.