vågar lova att vår bruna gräsmatta fn är helt underhållsfri utan både bevattning och robotklippare...
 
  • Gilla
  • Älska
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
Tips på droppslang för Thujahäck?

Hunter, har de någon tryckreglering inbyggd verkar det som? Dvs så länge det är ett visst mintryck vid varje spridare kommer de prestera exakt som avsett och det blir enkelt (enklare) att dimensionera.
 
F
E Emma Johansson skrev:
vågar lova att vår bruna gräsmatta fn är helt underhållsfri utan både bevattning och robotklippare...
Det betvivlar jag inte för en sekund. Hur länge har vi haft sol och 25-30 grader? När regnade det senast? Under de senaste 4 veckorna så tror jag det har kommit några droppar en dag. Och det har varit konstant varmt. Idag är det toppenväder med 21 grader kl 18, der är det kallaste vi haft på evigheter. Jag har nog vattnat gräsmattan 4, kanske 5 ggr under den senaste månaden och det är inga rotblötor direkt. På sin höjd 35-60 minuter/gång och jag lyckas hålla skiten grön. Vi har långsamt tillflöde i bevattningsbrunnen och i går sinade den. Så här ser mattan ut just nu.

Välskött grön gräsmatta med skuggor under soligt väder, bevattningsrobot i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
wasseng
  • Laddar…
Själv kör jag med Rainbird 5000 & 300 serien till vår gräsmatta.kör med 25 mm Pemslang. Jag styr allt med min Fibaro HC2. Har turen att ha Sommarvattnen som kommer från en å i närheten så vi har obegränsat med vatten sommartid.
 
M
S sonnyboy skrev:
Själv kör jag med Rainbird 5000 & 300 serien till vår gräsmatta.kör med 25 mm Pemslang. Jag styr allt med min Fibaro HC2. Har turen att ha Sommarvattnen som kommer från en å i närheten så vi har obegränsat med vatten sommartid.
Nyfiken på hur du kopplar ihop det med HC2? Använder du den som styrenhet så att du inte har nån annan?
 
Hur fungerar det med de nedgrävda slangar på vintern? Jag antar att systemet måste tömmas...men hur går man tillväga för att göra det?
 
P Paxman skrev:
Hur fungerar det med de nedgrävda slangar på vintern? Jag antar att systemet måste tömmas...men hur går man tillväga för att göra det?
Lättast tömning är med tryckluft, automatiskt bevattning var väldigt populärt i Höllviken och vidare mot Falsterbo på 90 talet, dom som knappt hade någon matjord utan mest sand i trädgården, i stort sätt tömde vi alla system med tryckluft.
 
F fsn skrev:
Det betvivlar jag inte för en sekund. Hur länge har vi haft sol och 25-30 grader? När regnade det senast? Under de senaste 4 veckorna så tror jag det har kommit några droppar en dag. Och det har varit konstant varmt. Idag är det toppenväder med 21 grader kl 18, der är det kallaste vi haft på evigheter. Jag har nog vattnat gräsmattan 4, kanske 5 ggr under den senaste månaden och det är inga rotblötor direkt. På sin höjd 35-60 minuter/gång och jag lyckas hålla skiten grön. Vi har långsamt tillflöde i bevattningsbrunnen och i går sinade den. Så här ser mattan ut just nu.

[bild]
Ett tips jag hörde är att låta gräsmattan växa till ungefär 8cm hög, för att den ska skyddas bättre mot sol. Vid torka då.
 
F
B Broken arrow skrev:
Ett tips jag hörde är att låta gräsmattan växa till ungefär 8cm hög, för att den ska skyddas bättre mot sol. Vid torka då.
Absolut, men fult och helt uteslutet för min del. Klipper på 4cm i år med robot men skall ner 1cm till efter dressning. För två år sen körde jag bara med 100kg cylinderklippare med vält och klippte på 18-25mm
 
F fsn skrev:
Absolut, men fult och helt uteslutet för min del. Klipper på 4cm i år med robot men skall ner 1cm till efter dressning. För två år sen körde jag bara med 100kg cylinderklippare med vält och klippte på 18-25mm
Tja är upp till dig, men vill du gräsmattan ska klara torkan så. Hoppas du inte använder dricksvatten till mattan.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
F
B Broken arrow skrev:
Tja är upp till dig, men vill du gräsmattan ska klara torkan så. Hoppas du inte använder dricksvatten till mattan.
Jag använder vad jag vill till gräsmattan men hade du läst inlägget du svarade på så framgår det med önskvärd tydlighet vad jag använder för vatten.
 
  • Gilla
masken10
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Hur fungerar det med de nedgrävda slangar på vintern? Jag antar att systemet måste tömmas...men hur går man tillväga för att göra det?
I praktiken finns det två alternativ - 1) noga avvägda lutningar, med tömningsmöjlighet på lägsta punkt(er). 2) förberett för att man tömmmer med tryckluft.

Jag gör det senare. I min ventilbox finns trycluftsanslutning med kulo. först tar jag bort kastarhuvud längst ut i varje delslinga och så trycker man med stort flöde och lite tryck. Max 3bar. Jag hyr bra kompressor, då jag behöver åtminstone 500l/min.

Oavsett lösning inför vintern måste du värma dina automatventiler eller montera loss dem. Annars kan de frysa sönder oavsett vatten eller ej. Jag har isolerad box och inuti frostguard-kabel med termostat.
 
F fsn skrev:
Får mäta till helgen och rita upp. En liten skiss i SolidWorks ligger närmast tillhands.

Har just ställt ut tre spridare fördelade på två tappställen. Det tar ju 35 minuter att plocka fram slang, ställa ut spridare, koppla ihop, flytta runt tills man har skaplig täckning. Grannarna är vid det här laget helt övertygad om att man är efterbliven.
Ja, känner igen detta. Min klassiska utformning med gräs runt huset krävde ungefär 10 olika spridarpositioner. Jag använde 2 samtidigt och vattnade 1-2 timmar på varje ställe. Ett heldagsjobb kan msn säga. Nu en knapptryckning på telefonen.
 
Är det ett måste med en biffig kompressor? Eller går det bara snabbare?
 
Mackan1980 skrev:
Nyfiken på hur du kopplar ihop det med HC2? Använder du den som styrenhet så att du inte har nån annan?
Jag har bara HC2 Som styrenhet, och har kört med det i 3 år nu, i år håller jag på att bygga ut systemet med flera sprinklers. HC2 har en egen sprinklera panel som funkar sådär, man kan bara ha max 15 minuter per bevattings cykel, så enklast är att skriva ihop en Luakod så man får det som man vill :)
Skärmavbild av en sprinklerkontrollpanel med schemaläggning och inställningar för bevattningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
theboppers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.