Inte alls, min fru är 168 cm och tycker den är på en mycket lagom höjd. Är själv 30 cm längre och hade gärna haft ytterligare lite högre men är nöjd ändå. Vi har 8 cm sockel.
 
  • Gilla
Asalkin
  • Laddar…
Åååå tack för snabb respons!
Är själv 2 meter o barnen är på väg upp mot samma längd så då funkar det säkert. Micron blir över DM.
Men velar och funderar....är fortfarande orolig att det blir för högt....blir till bygga upp en tillfällig sockel och skåp och prova någon vecka. DM står ju redan löst i hallen så det är ett ganska litet merjobb ;-)
 
tttomten TomasJor skrev:
Åååå tack för snabb respons!
Är själv 2 meter o barnen är på väg upp mot samma längd så då funkar det säkert. Micron blir över DM.
Men velar och funderar....är fortfarande orolig att det blir för högt....blir till bygga upp en tillfällig sockel och skåp och prova någon vecka. DM står ju redan löst i hallen så det är ett ganska litet merjobb ;-)
Tror höjden kan funka så länge du inte tar en maskin med besticken högst upp.
 
[SH] [SH] skrev:
Tror höjden kan funka så länge du inte tar en maskin med besticken högst upp
Vår Miele har besticken längst upp, nemas problemas (det är det som är det bästa för ngn som är lång...)

Utmaningen skulle kanske vara om mindre barn själva skall lägga in disken efter sig då bestickslådan hamnar kanske på ca 110 cm höjd.
 
Diskmaskin med öppen lucka och omonterad bestickslåda framför, mikrovågsugn ovanpå skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bestickslådan är ju överst så den hamnar på ca 125.
Laborerat lite och om jag minskar lådan till 37 (med 1 cm till godo för spel för luckan) så blir ovankant i liv med motstående högskåp och då blir det härlig symmetri på lådorna.
Ovankant DM landar då på 12+37+83(inkl den där cm för spel)=132.
Motstående högskåp blir då 12+40+40+40+x=132+x
 
tttomten TomasJor skrev:
Har nyligen planerat kök och nu satt jag och gick igenom ritningen där Ikea planerat samma lösning. Måste ju bli extremt högt att ha ett 40 skåp under.
Blir ju:
Sockel 8 (i mitt fall 12,5)
Låda 40
DM 82
= 130 (134,5) cm.

Någon som byggt denna lösning och har feedback?
Lutar just nu åt att planera om allt och bygga låda enl början på tråden med anpassning till 20-lucka.
Om jag minns rätt sektionerade vi ihop ett 40 högt skåp till 345 mm. Då täcker lådluckan benen på diskmaskinen i stängt läge.
 
V Videonisse skrev:
Självklart skall du få lite bilder och info! :D

Faktiskt inte helt klar än då bänkskiva ovanpå och nya fronten monterades för ett par helger sedan.

Jag gjorde skåpet med exakt 120 cm höjd (+ sockel) och upptäckte att jag borde haft 2-3 mm till för att ge lite marginal mellan ovansida på fronten till granitskivan ovanför. Så skall nu trolla fram de millimeterna genom att bla ta bort mellanrummet mellan de 2 frontskivorna som skruvas på diskmaskinen...

Rekommenderar därför att räkna med 120,5 cm. Det kapade överskåpet för nedre lådan är 34,5 cm hög.

Kan nämna att vi inte behövde dra slang och elkabel genomskåpet utan de drogs ut ca 40 cm ovan underkant direkt in till bänkskåpet bredvid. Vi kommer därför nog byta ut lådan mot en som är lite djupare.

Lovat frugan det skall vara klart senast söndag så kanske kan lägga till ngn bild efter det :)
Snyggt!

Hur fick du fast bänkskivan och täckskivan på sidan av maskinen??
 
H Halvdan Glappkäft skrev:
Snyggt!

Hur fick du fast bänkskivan och täckskivan på sidan av maskinen??

DM står på 37 lådan och täcksidorna är skruvad i den och överskåpen.

Nu är det bara lite passbitar och att ta bort skyddsplasten kvar
 
  • Köksskåp under installation med blå täcksidor, öppen diskmaskin och ofärdiga väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Halvdan Glappkäft skrev:
Snyggt!

Hur fick du fast bänkskivan och täckskivan på sidan av maskinen??

Såg att jag bara svarade på hälften av din fråga (som dessutom inte var ställd till mig ) men försöker att svara ändå.

-du kan ta ett par vinkeljärn o sätta i hörnen eller lägga en tunnare skiva som du skruvar ned i sidorna innan du lägger på bänkskivan och skruvar fast den nerifrån. Blir inte så mycket krafter åt sidan utan skivan ligger mest uppepå.
 
H Halvdan Glappkäft skrev:
Snyggt!

Hur fick du fast bänkskivan och täckskivan på sidan av maskinen??
Täckskivorna på respektive sida sitter skruvad i det specialkapade överskåpet som DM står på. Sedan tror jag att den högra sidan kanske är skruvad i bänkskåpet också. Vänstra står tajt mot väggen.

Bänkskivan på toppen sitter latex mot överkanten på täckskivorna. Sitter som berget. Även nedsänkt spishäll och diskhoar sitter med samma latex.

Har inte använt några vinklar då det i mitt fall inte behövts.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
V Videonisse skrev:
Täckskivorna på respektive sida sitter skruvad i det specialkapade överskåpet som DM står på. Sedan tror jag att den högra sidan kanske är skruvad i bänkskåpet också. Vänstra står tajt mot väggen.

Bänkskivan på toppen sitter latex mot överkanten på täckskivorna. Sitter som berget. Även nedsänkt spishäll och diskhoar sitter med samma latex.

Har inte använt några vinklar då det i mitt fall inte behövts.
Ok! Och om (när) maskinen går sönder så bryter du upp bänkskivan/täckskivan och silkonar igen? Eller står maskinen fritt och kan dras ut?

Såhär långt har jag kommit, än så länge.
Skivan sitter inte fast i något än utan ligger bara löst på maskinen och en bärläkt i bakkant.

Alltid intressant med lite nya infallsvinklar och synsätt! (y)
 
  • Diskmaskin delvis installerad under en löst liggande bänkskiva, i halvfärdigt kök med verktyg och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Maskinen står helt fritt. Skruvar bara ner fötterna på DM så är den enkel att lyfta ur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.