Hej ska montera glasräcke ovanpå en betong balkong med klinker. Stolparna är av aluminium.
Och har en fyrkantig platta i botten med 4 hål 8-9mm

Tips på borr? Skruv/bultar så det inte blir tokigt med aluminiumet?

Sedan är det lite fall på balkongen. Bästa sättet så man får stolparna raka?
 
Någon som vill hjälpa mig
 
Med lite figurer och mått på det du vill montera så blir det lättare att ge rås och tips.
 
Stående stolpar med 4st 9mm hål i foten... monteras ovanpå klinkers och betong under det...


Borra 10mm i klinkers 8 i betongen ?

Sedan är det lutning på balkongen hur chimsar man det


Vilken typ av skruv till aluminium stolpar
 
Ett sådant
 
  • Träaltan med glasräcke, trädgårdsmöbler, detaljbild av räckesmontering och stolpar.
Expander bult. Förslagsvis M8.
Bara att borra och trycka ner.

För att få stolparna raka kan man lägga nåt under, tex syllpap
 
Nu är det inte "bara att borra" i betongenplattan. För det beror på vilket typ av infästning som skall användas och vad tillverkaren av den infästningen har för rekommenderade avstånd. Tar man t.ex Hilti som är en stor tillverkare av infästningar både med ankarmassa och expandrar så har de i sina "montagemanualer" rekommenderade mått från betongkant till centrum första infästning. Några infästningar bör inte placeras närmare betongkant än 1,5*tjockleken på betongplattan. Detta gör att infästningen kommer att hamna en bit in på plattan.....
När det sedan gäller skruv så finns det nog bara två material som är något att satsa på och det är rostfria eller varmförzinkade skruvar/gängstänger. Båda är väl inte det bästa att montera direkt emot aluminium. Men det går att använda "isolerbrickor" så det borde inte vara några problem.
 
Manualen visar expander men dom lär ju börja rosta eller ?
 
Hur funkar det med betongskruv ?
 
grymmeoffe grymmeoffe skrev:
Hur funkar det med betongskruv ?
Jag köpte betingskruvar för ett tag sedan, har inte monterat något med dem, men provat lite.
Jag tycker att det är svårt att få skruven att skära riktiga gängor i betongen och om man behöver ta loss skruven igen så är hålet kört.

Nä, bättre med expander eller gängstång i ditt fall, då kan du justera lutningen på stolpen med shims och även ta bort stolpen vid behov.
 
Oroar mig mest över att behöva flytta in räcket balkongen är bara 1.40 djup
 
Balkongen
 
  • Nyrenoverad balkong med grå klinkerplattor, intill en vit tegelvägg och gräsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte ha ett räcke som fäster på utsidan istället?
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Jo om jag på något sätt kan lämna tillbaka 14m räcke för en massa pengar och lägga till ännu mer pengar . Nej tyvärr räcket är köpt förstår vad du menar
 
En varmgalvad expander lär inte rosta. Och om det är vad manualen säger så tycker jag att du ska köra på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.