Jag har problem med min Siemens kyl modell (KS38RA71/01) och med frys (GS32NA71/01) tror de är köpt 2011/2012.

Framförallt frysen varierar temperaturen ca 1 gång per dag från - 20 till -10 eller liknande.
Kylen har motsvarande beteende.

Jag har termometer i kyl resp frys som ger en tempkurva se bifogade bilder

jag gjorde en enkelt kontroll med vanlig väckarklocka i samma uttag för att se om strömmen försvinner men väckarklockan nollställdes aldrig så jag tror att problemet är i frysen resp kylen)

Kompressorn verkar fungera för större delen av dygnet håller frysen -20 grader och kylen håller 4-5 grader (ställd på kallaste inställningen så borde kanske vara kallare)
.
Vad kan det vara för fel?




Diagram som visar temperaturfluktuationer i frys och kyl, med tydliga spikar i frysen och mindre variationer i kylen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Avfrostning kanske?
 
nofrost på frysen och den är inte nedisad
 
Var i skåpet mäter du temperaturen?
 
Men är det inte så att den går in i en avfrostningscykel då? Självavfrostande frysar kör en kort uppvärmning i vissa perioder. Då stoppas fläkten som skall cirkulera den ”kalla” luften. Men delen där kylaggregat sitter värms upp till typ +5-10 eller så.

Uppvärmningen är så kortvarig att det inte påverkar de kalla varorna i frysen.

Kylskåp däremot avfrostar så fort termostaten stänger av kompressorn, eftersom då är ju skåpet på plus av sig själv.

Kombiskåp har ofta bara en kompressor, så då värms även kylen upp lite när frysen avfrostar.
 
överst. Har 2 termometrar där - borde jag placera dem någon annanstans?

Har 2 st termometrar som ger diagram och varning vid viss temp och en vanlig max min varant med slavsändare - nu placerade i kyl och frys - kan placera alla 4 i frysen fördelade om det hjälper felsökning..

bör jag lägga all långt in eller nära dörren också?
 
H hempularen skrev:
Men är det inte så att den går in i en avfrostningscykel då? Självavfrostande frysar kör en kort uppvärmning i vissa perioder.
Ok om det är så är jag glad☺

Jag ska flytta termometrarna till annat/ andra ställen och mäta.

Ska också prova att frysa vatten och sen lägga en krona på för att se om det verkligen tinar eller om temp bara är mätt på fel ställe.

Var bör man mäta temp i kyl /frys.

Syftet med termometrarna med inlagd varning är så jag får mail om temp går över -18 resp +8.
Oftast beroende på ej stängd dörr men även frysfel tänkte jag.
 
L lordi skrev:
Avfrostning kanske?
Nu fattar jag vad du menade när hempularen beskrev hur det funkar med avfrostningen - hoppas på det "felet" ☺
 
Nära kyldörren öppnas får du väl +20C i kylen (och svalt om fötterna om det är fullsize).

När jag felsöker frys så stoppar jag in termometern mellan de frysta varorna, eller långt bak. Om tempen inte håller -18C inne mellan varorna så är det definitivt något fel.

I en kombikyl kan dock få minusgrader bak i kylen

Tex kan en (för)full frys med dörren på glänt släppa in varm fuktig luft få frysen att jobba hårt med isbildning som följd.
Jag hade en Husquarna frys som gick upp till -15 C sen -12C, larmade och väckte oss på natten några ggr. Gick att nollställa.
När jag skruvade isär den så var paketet med aluplåtar där luften passerar för att kylas en enda stor jätteisklump. För stor för att avfrostningen skulle orka tina isen. Tinade upp den. Sen funkade frysen 1 år till.
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Så där beter sig dom flesta kyl/frys idag.
Har också mätt temperatur på några och det brukar se ut sådär.

Tror inte enbart avfrostningen är boven utan även energihetsen som råder idag med A++++++++...

Moderna diskmaskiner är snudd på värdelösa då dom varken får använda el eller vatten längre.. :rolleyes::thumbdown:
 
Det är avfrostningen som skapar den där spiken. Kommer att ske en gång per dygn om du öppnar dörren någon gång, om du är bortrest tardet längre tid innan du ser spiken.
 
J JanneSjo skrev:
överst. Har 2 termometrar där - borde jag placera dem någon annanstans?

Har 2 st termometrar som ger diagram och varning vid viss temp och en vanlig max min varant med slavsändare - nu placerade i kyl och frys - kan placera alla 4 i frysen fördelade om det hjälper felsökning..

bör jag lägga all långt in eller nära dörren också?
Vad fick dig i första läget att mäta temperaturen på detta avancerade sätt?
Larmade frysen eller var varorna tinade?

Som andra redan påpekat sker en avfrostningscykel och det är säkerligen den som du registrerat.
 
Om dörren öppnas sjunker oxå tempen.
Om TS skall övervaka temperatur och känna av om dörren är öppen är det väl lämpligt med 2 givare, en i bakkant eller där den kylda luften passerar, en nära dörren högt upp som snabbt blir varm om dörren är öppen.

Och sen lite programvara som filtrerar och övervakar värdena och skickar SMS till frun om dörren är öppen. :cool: (skulle jag behöva iaf).
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
För en herrans massa år sedan så tog jag fram temperaturkurvor på kylar och frysar. Syftet var att ta fram ett larm som skulle användas för att övervaka frysar innehållande känsliga prover. (Det var innan det fanns enkla billiga enkortsdatorer och moduler att köpa färdiga.) Vad jag konstaterade var att temperaturen flukturerade ganska ordentligt så det gick inte att basera larmet på mätning av lufttemperaturen. Resultatet blev att temperatursensorn fick bäddas in i en liten aluminiumkropp för att öka massan och på så sätt jämna ut temperaturskillnaderna.

Är det möjligt så kan du placera sensorn i något fruset (typ en iskub) eller isolera den med något så att det krävs en lite längre uppvärmning för att den skall reagera. Det kanske kan räcka med att stoppa i den i en fransbrödsbulle eller liknande. Det är ju ändå temperaturen i de frusna matvarorna som är intressant.
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Vad fick dig i första läget att mäta temperaturen på detta avancerade sätt?
.
Jag köpte lite Xiamo grejor för att mäta temp i huset och vill ha en varning om temp går upp så att man vet om t ex strömmen gått. Oftast beror det på att dörren lämnats öppen.


diagrammen fås automatiskt så det ser mer avancerat ut än det är att konfigurera.
enheterna mäter luftfuktighet och lufttryck också.

var ganska billiga under 100kr styck trådlösa från Kina.
 
  • Gilla
torbeno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.