Hej
Tre olika, låga sorter planterade förra våren. Samma förutsättningar. Stor gropp rhodojord osv. Alla blommade förra året. På den längst till vänster dog 2/3 så jag tog bort det. De lever dock och verkar få tillväxt. Har jag gjort nåt fel eller är det bara att det blir så ibland :worried:
Trädgård med tre rhododendronbuskar i olika storlek, den största blommande, mot bakgrund av en skjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rhododendronbuskar med varierande tillväxt och avlövade grenar i en trädgårdsrabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låga rhododendronplantor med synlig tillväxt och några döda delar i jord, planterade förra året.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mvh
Margareta i Flenstrakten.
 
BirgitS
Gräset ser ju betydligt frodigare ut till höger jämfört med till vänster vilket får mig att tro att det är fuktigare till höger än till vänster. Kanske för att förrådet (?) skuggar en del. Rhododendron är känsliga för uttorkning hela året, t.ex. när solen kommer i februari/mars medan det fortfarande är tjäle i jorden.
 
  • Gilla
sralismazgalis och 1 till
  • Laddar…
Det som jag tror mig ha lärt om roddisar då jag de två senaste åren planterat flertalet olika sorter i ganska svåra förhållanden är att rotsystemet behöver ett stort område. Det behöver inte vara särskilt djupt men vidden är viktigare med väldigt lucker, sur och fuktighetshållande jord. Det ska helst inte finnas konkurrerande växtlighet som t.ex gräs i närheten eller trädrötter.
Plantorna behöver vattnas ofta, vid torrt, varmt och soligt läge varje kväll och då så mycket vatten att det verkligen blir genomvattnat, även utanför plantans utbredning dit rötterna letar sig.
Jag anser att groparna som dina roddisar står i är allt för trånga och att gräset växer alltför nära. Att gräva vid rotsystemet är egentligen inte att rekommendera men jag skulle nog grävt bort åtskilligt med gräs så att "groparna" blir betydligt vidare, fyllt på med roddisjord, gärna blandad med torra tallbarr och torra eklöv och överst lagt på ett ca 5-10 cm lager med naturtorv. Som Birgit skriver är tidig vår en känslig period i områden med kyla. Detta kan mildras genom att blanda in ganska grov sand i torven / roddisjorden om du bor i en kallare del av landet
 
  • Gilla
sralismazgalis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.