Precis...det är ju bara när man målar om innerbågen insida (eller hur man ska säga, men den sidan som vätter mot ytterglaset) som man riskerar att spilla på LE-glasets belagda sida. Och de få gånger man målar där kan man ju kosta på sig att vara litet uppmärksam så att man torkar bort ev. spill direkt. För det går som sagt bra att torka av innan färgen har torkat.

F ö står LE inte för lågemulsion utan lågemission (emission = utstrålning; LE-glas minskar utstrålningen i IR-frekvensområdet).
 
Lagavulin
vi har en sk anslagslist där vi satt ullremsor. Mellan fönstren på fönsterbrädan har vi rullat fönstervadd.
Därefter har vi även satt fönsterremsor, för att det blev inte 100% tätt. Nu har vi ingen imma på ytterrutorna.

 
tänkte bara upplysa er om att det blir "svarta hål" i fasaden med le-glas..
trodde inte på detta skälv för jag har inte sett någon större skillnad efter byte till le-glas i innerbågar..(har inte studerat så noggrant och bara i dagsljus) men om man har ett parti med flera luft.. prova att sätta in le-glas i någon enstaka båge och vänta tills skymmningen kommer. Låt lyset vara på på insidan och gå ut och kolla.. (man ser knappt in) det blir bara som en mörk dimma eller hur man skall förklara detta fenomen.. inte alls trevligt.. man ser knappt vad det är för gardiner och tapeter inne.. (genom fönster där det sitter le-glas) detta gör i mitt tycke att huset tappar aldeles för mycket sharm..
 
Den där effekten som Tobbefonsterfixare talar om har jag då inte alls sett - och ja, jag har tittat på vårt hus utifrån efter bytet till fönster med LE-glas i innerbågarna.
Så antingen har jag blivit lurad av min fönsterleverantör :'( eller...ja, vad? Hur kan vi uppleva det så olika?
 
Den där effekten som Tobbefonsterfixare talar om har jag då inte alls sett
Där håller jag med, iof. så har jag nya fönster, men av typen 'äldre' alltså kopplade/spröjsade med LE-glas i innerbågarna. Visst ser man skillnad på ett vanligt glas och ett LE-glas, men några mörka dimmor är det definitivt inte tal om. Du Tobbe, det är inte så att du förväxlar LE-glas med den typ av glas som reflekterar och motverkar solinstrålning :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.