zaxter skrev:
Nu är jobbet igång. Är inte lika lätt som jag fick intrycket av här på tråden. Tar tid och det går åt blad som bara den. På anslutningsrören och ena kortsidan förbrukade jag 6 blad!!! Så jag ringde Cramo för att höra om dom hade den beryktade Nibblern hemma. Tyvärr så klipper den bara plåt upp till 2,5 mm. Min tank är av 3,5 mm.
För att få ekonomi i detta måste jag hitta billigare blad. Cramos blad går på 50:- styck plus moms.
/Zax
Jag gjorde bara slut på 5 blad till hela tanken ju ;)
Jo det är lätt att ta ner en tank, dvs inte komplicerat men som sagt det krävs "hard fu#¤ing work".
Ett måste är KVALITETSBLAD t.ex Milwaukee the tourch (korta blad. Att det står DW elle Hilti på spelar ingen roll om dom inte är bra.
Låt maskin skära i materialet, HÄNG EJ PÅ SÅGEN för då kan du byta blad hela tiden. att Kyla bladet genom att doppa det i vatten eller smörja med olja e inte fel.
Det är ju en del spänningar inbyggda i tanken som kan få bladet att nypa fast avhjälps lättast med att slå in ett dorn i springan och fixera med en svetstång eller två.
Och planera dina snitt börja inte toksåga här och där. Tänk igenom vilka delar du skall få ut samt på vilket sätt du lägger snitten.
//P
 
Detta jobb gjorde jag för 25 år sedan , jag gjorde som det flesta här , gav grannen restoljan. Sedan tvättade jag och torkade tanken.Sedan fyllde jag den med några centimeter vatten.Därefter hör och häpnad så körde jag med hyrd vinkelslip och fem skivor, jag tog tanken i tre delar. Jag minns att de första skären var mycket nervösa
men vad skulle egentligen kunna brinna eller explodera??
 
Jag har också kapat upp oljetanken för 4 år sedan (3 mm i vägg och 4 mm i botten) och forslat ut den. Tidigare ägaren av vårt hus hade tömt tanken och faktiskt även sanerat den mha av ett företag. Dock luktade det lite diesel (väldigt svårt att få bort lukten det räcker med några ppm avdunstad diesel). Så innan jag började kapa upp tanken mha vinkelslip så lät jag den stå och vädra ett par dar med öppen lucka och utrustade mig med bra hörselskydd, brandsäkra kläder och en brandsläckare. Därefter slängde jag in en brinnande trasa i tanken och höll andan (en syn för gudarna). Puh inget hände.

Jag resonerade så att om det skulle smälla så var det bättre om jag var förberedd på det i stället för att ha en skenande vinkelslip i handen.

Det var ett riktigt skitgöra att kapa upp tanken med vinkelkap (fan vad vinkelväxelhuset blir varmt) och om jag skulle göra det igen så skulle jag först testa med tigersåg, så som många beskrivit i denna tråd. Det gjorde svärfar året efter mig och det verkade enklare.
 
Jag kanske skulle säga att med nibblern så blir det inga gnistor eller ngn rök någonstans, fram med sopkvasten och sopa upp järnflisor, det är allt som behövs städas efteråt.  Jag slapp alltså vädra ut mer än lite diesel-lukt några timmar, sedan var det bara till att göra om pannrummet till tvättstuga!

Pannan stog där Värmepumpen är idag, tanken där bänkskivan är:

normal_IMGP1302.JPG

/ Fredrik
 
Fin tvättstuga blev det! Ska bli samma sak i mitt pannrum så småningom.

Jag fick min tank i bitar till slut. Det gick ju åt jäkla massa blad i början. När jag var på Bauhaus och köpte nya blad, upptäckte jag vad som var felet. Bladen från Cramo var för plåt upp till 1,5 mm. (*skäms* :-[ ) När jag körde med Bauhaus billiga blad (5 st för 109:- ) gjorda för plåttjocklek på 3-8 mm, och lite olja, så gick det hur bra som helst.

Så 6 dyra fel sorts blad på första kortsidan,
och 8 billiga blad av rätt sort på resten av tanken.

Man lär sig hela tiden. :)
 
Vilket lyft FreSve
Med tanke på hur pannrummet ser ut så är det kul att se hur bra det kan bli. Tänkte också få in en pump istället.

Kom på vilket verktyg jag skulle vilja köpa för detta (och andra metallarbeten)
En plasmaskärare :D
Men den kostar väl en 10´000:-

hecke har ju redan gjort ett ultimat brandtest ;D
 
DUAB har en Plasmasärare för 6250 kr.
 
Tack! Lät som ett bra pris.
Nu står den som nummer ett på Tomtens lista ;)
 
hecke skrev:
Därefter slängde jag in en brinnande trasa i tanken och höll andan (en syn för gudarna). Puh inget hände.

Jag resonerade så att om det skulle smälla så var det bättre om jag var förberedd på det i stället för att ha en skenande vinkelslip i handen.
Diesel har en något hög flampunkt vilket gör att du kan fimpa en cigg i diesel i princiå utan att den tar sig. men skulle du sätta samma bägare på en platta och värma den till 60-70° så skulle det säga "boff".
Alltså skall ni gå på en tank med såna matchometoder plasma/starwars svärd mm så råder jag er att tvätta tanken noga!

Det var en incident i mina trakter då man skar ned en tank med kapskiva och så låg det lite diesel i ett skrymsel (tror det var ett U stag) och boff så fick brankåren komma å släcka, inte sköjj....... ;)
 
"matchometoder plasma/starwars svärd mm " ;D ;D ;D
-boff så fick brankåren komma å släcka-

Så fort man kommer på nåt kul så är det alltid nåt krux :D

Men man får tacka för varningen. Det är inte så kul efter en olycka.
 
Själv så drog jag avfettning runt hela tanken + såpa.
Sen så spolade jag på ordentligt med riktigt varmt vatten å då jävlar...då vidgade sig plåten på botten och PANG sa de!!!!!! hela tanken å en bit utanför var full i såpa partiklar och själv trodde jag hade fått en hjärtinfarkt vi 27års ålder, jag fick gå ut å lägga mig på gräsmattan en stund. men vicken adrenalin kick :D
 
Ha. Där fick du för att du var försiktig ;)
Vissa saker skulle bara vara på film :)
Kan först att man blir lite darrig efteråt.
Som DynamitHarry skulle säga. -Vicken jädra smäll-

Svårigheten här är att väggarna är uppmurade intill tanken så jag får svårt att få plats med bladets rörelser. Lyckas man vinkla sågen såga snett så blir mtr tjockleken ett problem, kan jag tänka mig.
 
finns det ingen plats att dra fram den alls?
 
Det var ju en bra idé förstås. Tänkte inte på det.
Kan dock dra den max en 1/2m, men det kan ju bli lagom bitar.
Är en 1 1/2m3 tank visseligen. Men hur tung/svårt är det att rubba en sån måntro?
 
ornet skrev:
Det var ju en bra idé förstås. Tänkte inte på det.
Kan dock dra den max en 1/2m, men det kan ju bli lagom bitar.
Är en 1 1/2m3 tank visseligen. Men hur tung/svårt är det att rubba en sån måntro?
Jag rubbade min trekubikare förhållandevis enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.