Vi ska självklart ta dit en expert som får kika och ge okej innan vi får göra något, men jag tänkte jag skulle bolla lite tanker och funderingar här innan.

Vi har köpt ett hus där vi vill göra om planlösningen ganska rejält. Bland annat så vill vi flytta en vägg så inte trappan till källaren ligger i sovrummet + göra ett till rum. Problemet är att den väggen enligt säljaren är bärande. Jag har försökt hitta information kring huruvida det går att göra en ny bärande vägg men inte hittat något.
Planritningar före och efter ombyggnad av hus, med en rödmarkerad bärande vägg och grå linje där ny vägg föreslås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den rödmarkerade väggen är alltså bärande och den ritade gråa linjen på den andra bilden är där vi vill bygga ny vägg. Dom gamla väggarna där vill vi så klart riva för att öppna upp (inte stänga in trappan i ett minirum som på bilden) Vi skulle antagligen spara en del vägg, som en bredare pelare bakom kaminen, om det hjälper? Någon som har koll på om det låter möjligt eller om jag får tänka ut en plan b tills vi bokat mötet?
 
Det beror nog mycket på vad för slags hus det är i övrigt?
 
Känner mig lite osäker på vad jag ska svara på den frågan. Ett äldre enplanshus från -60-70-tal.. Fasad och bjälklag i trä, grundmur i betongsten. Halvklent plåttak (planeras att bytas inom en hyfsad framtid)
 
Det är ju ofta inte svårt att ta bort en bärande vägg och ersätta med stolpe och balk, men det riskerar ofta att dra iväg i pris, beroende på hur komplext det blir. Kalla in en snickare att titta på det, inget som ni skall göra själva baserat på er frågeställning.
 
  • Gilla
untha
  • Laddar…
Det jag tänkte mest på är ju att iallafall lite nyare hus ritas ju så att takstolarna är självbärande och inredningen kan sen se ut hur som helst. Då låser man inte upp sig på väggplaceringar kontra olika kunder.
Är det ett äldre hus finns ju risken att det inte är så. Nån kunnig kan säkert se det på takstolarnas konstruktion.
 
Även om det är bärande bör det inte vara något problem att bära av med en balk och stödjande pelare, det är ju inget störande med sådant i ditt fall, en pelare vid trappan och en vid kaminen är inte på något sätt i vägen.
Men du måste ta in en konstruktör som räknar på det.
 
Gammelnörden
En plan B kanske kan vara att ta bort så lite vägg som möjligt?
Ritning av husplan med sovrum, vardagsrum, kök och angiven kamin; noteras möjlig dykförmåga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Hur är det med skorstensstocken? Den ser jag inte på ritningen, trots att det finns en kamin.
 
Hur ser huset ut i sektion? Vad är det för stomme? Vad är det för grund?
Du kommer som sagt behöva en konstruktör som kommer och tittar, om du inte har bra ritningar på huset.
 
Om man tänker så här då?

Den väggen ni vill ta bort ersätts med en limträbalk och stolpar.
Då har ni kvar bärigheten från den borttagna bärande väggen och den nya väggen behöver inte bära.

Sen behöver ni nog hjälp att dimensionera limträbalken och stolparna. Och göra en bygganmälan till kommunen.

Mvh Anders
 
nzsc
Svarar utan att ha läst igenom alla inlägg. Kort och gott, bärande väggar går att ta bort och ersätta med t.ex. balk och pelare. Då jag precis gjort ett sådant ingrepp kan jag rekommendera dig följande:

Ta kontakt med samhällsbyggnadsförvaltningen i din kommun. De kan förse dig med ursprungliga konstruktionsritningar för byggnaden.

Ta därefter kontakt med en konstruktör och diskutera väggen i fråga.

Det är alltid en bra början! För övrigt, kolla min profil ang. mitt projekt. Där kan du hitta mycket info och annat nyttigt.

Grovt uppskattat, räkna med 50 000 kr för hela projektet. Lycka till!

P.S. Strunta i vad säljaren eller någon självlärd snickare säger. Diskutera frågan med en byggnadsingenjör / konstruktör!
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.