Vi håller på att samla in offerter på ommålning av vårt hus, målat med slamfärg. En av företagen som lämnat offert säger att de inte borstar bort den gamla färgen, utan istället sprutar på någon slags blandning av vatten & kemikalier för att sedan skölja bort det som ska bort innan den nya slamfärgen appliceras.

Eftersom alla tidigare pratat om att borstning är det enda som gäller, låter detta rätt … ja, osäkert. Vet någon här om detta tillvägagångssätt överhuvud taget är förekommande, eller är det en specialare som just företaget i fråga kör?

Vidare är offerten typ en fjärdedel av övriga offerter vi samlat in, så det rycker lite i misstänksamhetstarmen.
 
Har ni slamfärg som ska målas över med slamfärg ? Då brukar man borsta bort det lösa om det inte finns mögel och annat på ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni slamfärg som ska målas över med slamfärg ? Då brukar man borsta bort det lösa om det inte finns mögel och annat på ?
Ja, precis. Det är så jag har lärt mig att man gör. Företaget i fråga vill dock inte köra borsting (pga att det dammar & de är rädda om sitt eget skinn, typ) utan de vill istället köra ngn slags kemikalieblandning på den gamla färgen och skölja av. Frågan är om detta tillvägagångssätt funkar? Vore ju onekligen dumt att låta några målare paja fasaden.
 
Absolut inga kemikalier eller tjafs. Borde ju vara mer farligt med det än lite färgflagor.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Absolut inga kemikalier eller tjafs. Borde ju vara mer farligt med det än lite färgflagor.
Ja, det är ungefär så jag själv resonerar. Suck. Att det ska vara så svårt att hitta målare som man dels kan lita på och dels kan göra jobbet. (två bolag behagar inte ens skicka in offert, ett hinner inte och så det här kemikaliebolaget). Någon som känner sig hugad att komma & måla lite Gysingefärg på vårt hus?
 
Om du borstar kan jag komma en kväll.....

Allvarligare, fråga vad det är för metod eller vad det är för kemikalie de använder.
Fråga efter referenser.

Protte
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Har ni inte tid att göra det själva, eller vad är anledningen till att få hjälp? För det är ju rätt enkelt.

När vi målade om gaveln borstade jag allt jag nådde på marken eller stående på en stadig pall först ett par dagar, sedan hyrde jag en liten skylift 24 timmar, borstade klart den övre biten och började måla uppifrån och ner, sedan lämnade jag tillbaka skyliften och målade klart stående på marken. Tog väl högst en vecka totalt, och förutom när jag hyrde liften jobbade jag bara eftermiddag/kväll för att slippa solen.

Maken hatar att måla och tål inte höjder, så jag gjorde det själv.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Har ni inte tid att göra det själva, eller vad är anledningen till att få hjälp? För det är ju rätt enkelt.
Precis. Tid saknas. Att trycka in en skylift på tomten går inte pga trassliga nivåskillnader, så monterad ställning sägs vara det enda som funkar. Vi behöver dessutom få hjälp med renovering av ett antal fönster, så vi försöker hitta någon som kan dels måla fasaden och dels renovera fönster (kitta om, slipa & fixa).
 
Aha, den förklaringen köper jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.