Jag behöver guidning i djungeln av fogskum.
Dels så ska jag foga mellan ett foder och ytterpanel där det uppstår håligheter för panelen är rundad.
Bild på panelen:
Rundad ytterpanel med glipa vid foder som behöver fogas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är lämpligt att använda till det?

Sen till ett helt annat projekt behöver jag fogskum för att fylla ut ett hålrum under en golvskiva där det enda sättet är att borra ett hål i skivan och fylla ut. Kan jag använda samma skum eller finns det skum för olika ändamål?
 
Vet inte om jag förstår bilden, men det ser mer ut som du behöver någon form av spackel, eller "filler" som är mer formbar än fogskum. Fogskum är omöjligt att forma. det sväller upp långt efter att du applicerat det.

Håligheten under golvskivan kan vara vanskligt. Fyller du i för mycket så kan hela skivan resa sig, du får en bulle på mitten.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Jag använder Biltemas stenlim med tillhörande pistol till dylika uppgifter.
Stenlimmet är precis som vanligt fogskum, men sväller inte lika mycket (kanske 50%) och är rosa.
Pistolen ger full kontroll på mängden skum och håller minst ett år om man låter flaskan sitta kvar på pistolen.
Jag använder limmet till det mesta jag ska limma, plast, trä och metall tex.
Kräver dock högt presstryck om fogen ska bli stark.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Stenlim-2000029972/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Verktyg/Fogskumspistol-2000023750/
Mindre fogar och där det är känsligare med finish använder jag Tech7.
https://www.byggmax.se/verktyg/lim-..._uQZQF82fT84t-xHpnCfLG7aZ32FvyBhoC-x8QAvD_BwE
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Tack för svaren, nu är jag lite klokare!
 
H hempularen skrev:
Vet inte om jag förstår bilden, men det ser mer ut som du behöver någon form av spackel, eller "filler" som är mer formbar än fogskum. Fogskum är omöjligt att forma. det sväller upp långt efter att du applicerat det.

Håligheten under golvskivan kan vara vanskligt. Fyller du i för mycket så kan hela skivan resa sig, du får en bulle på mitten.
Det som saknas en detalj på bilden, det kanske är därför det är lite svårt att tyda.
Panelen sitter monterat horisontellt och vertikalt på den ska jag sätta ett foder och vill då kunna täta i hålrummet som uppstår.
 
Fogskum är i första hand ett isoleringsmaterial. För att täcka springor och mindre håligheter behöver du någon form av fogmassa.
 
useless useless skrev:
Fogskum är i första hand ett isoleringsmaterial. För att täcka springor och mindre håligheter behöver du någon form av fogmassa.
Här är ett annat ställe jag behöver täta. Mellan den vita stående brädan och timmret.
Skulle det funka med fönsterkitt?

En veranda under konstruktion med verktyg utspridda, fokuserar på gapet mellan en vit bräda och grått timmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste ha något som är flexibelt, trä rör på sig. Mitt bäst bud är någon sorts MS polymer, t.ex. Tec7, Spurflex25, LAseal, etc.

Men fundera på om det verkligen är en bra ide att fylla igen hålen, vad är syftet? Det är svårt att få snyggt och ännu svårare att få till det så det håller sig snyggt över tid.
 
+1 på MS-Polymer. Tec7 har jag bara goda erfarenheter av!
 
Cheesen
maah maah skrev:
Här är ett annat ställe jag behöver täta. Mellan den vita stående brädan och timmret.
Skulle det funka med fönsterkitt?

[bild]
Lindrev
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Filler och spackel blir stelt och kommer inte följa träets rörelser så det kommer släppa/spricka över tid. Du måste ha en flexibel fog (typ MS polymer).
Drev som @Daniel Östberg föreslår är inget dumt alternativ, men jag tror det kan bli svårt att så in och avsluta snyggt när det är hål och inte en springa.
 
Tack för alla goda råd. Jag har en sån tub från Biltema hemma som jag testar med på ett ställe. Eftersom det är ganska stora hål och glipor får jag nog bygga upp lager för lager.

Se bild, nyckel för storleksreferens
 
  • Hand håller en nyckelknippa som storleksreferens bredvid stora hål och glipor på en vit husfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
maah maah skrev:
Tack för alla goda råd. Jag har en sån tub från Biltema hemma som jag testar med på ett ställe. Eftersom det är ganska stora hål och glipor får jag nog bygga upp lager för lager.

Se bild, nyckel för storleksreferens
Jag tycker forfarande att det är bäst med stenlimmet, man kan med fördel bottna med skum, som torkar snabbt, och sedan lägga fogen på det.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.