Det Fibra vill byta är fiberkonvertern till en som klarar att splitta ut IPTV till en egen uttagsport. Då kopplar man in routern till en port för internet och IPTV-boxen till en annan port. Kostnaden för utrustning och jobb kan mycket väl hamna på ca 2000kr/bostad. Denna kostnad kommer du nog inte ifrån. Men kabeldragningen från hall till vardagsrum skulle du kunna göra själv och på så vis komma undan billigare.

Men när jag kollar på Fibras portal ser jag bara priser som tom Comhem kan matcha. Dock så har Comhem inte symetrisk uppkoppling och man vet inte hur många som delar på samma kabelsegment. Men då du inte själv bor där så varför inte fråga dina hyresgäster. De kan ju få välja vad de vill ha själva (mot vad det kostar givetvis). Kan ju vara någon som jobbar hemifrån och behöver 100/100 för att kunna göra det. Det är inte säkert att Comhem klarar av att leverera likvärdig tjänst.
 
hsd
Det som kan ställa til en Comhem anslutning via koax är kvaliteten på koaxen.....
 
M merbanan skrev:
Det Fibra vill byta är fiberkonvertern till en som klarar att splitta ut IPTV till en egen uttagsport. Då kopplar man in routern till en port för internet och IPTV-boxen till en annan port. Kostnaden för utrustning och jobb kan mycket väl hamna på ca 2000kr/bostad. Denna kostnad kommer du nog inte ifrån. Men kabeldragningen från hall till vardagsrum skulle du kunna göra själv och på så vis komma undan billigare.

Men när jag kollar på Fibras portal ser jag bara priser som tom Comhem kan matcha. Dock så har Comhem inte symetrisk uppkoppling och man vet inte hur många som delar på samma kabelsegment. Men då du inte själv bor där så varför inte fråga dina hyresgäster. De kan ju få välja vad de vill ha själva (mot vad det kostar givetvis). Kan ju vara någon som jobbar hemifrån och behöver 100/100 för att kunna göra det. Det är inte säkert att Comhem klarar av att leverera likvärdig tjänst.
Jag har också uppfattat det så att man delar upp signalen. Det jag inte riktigt förstår är om det behöver göras på enheten i källaren och sedan gå upp med 2 kablar till varje lgh eller om separeringen kan göras i lägenheten. Det jag fick förklarat var att det fordrades en pryl i varje lgh som kostade cirka 1300:-

Alternativet med fiber fordrar som sagt ny dragning av nätverkskabel till TV:n. Det som föreslagits är att gå från dosan i hallen och upp i taket för att sedan komma fram till vardagsrummet mittemot. Utanpåliggande kabeldragning som jag helst skulle vilja slippa. Alternativet skulle kunna vara att utnyttja det befintliga rör som innehåller koaxkabeln idag. Det skulle förenkla dragningen i lägenheterna men fordrar istället att man måste dra upp matningen till vinden eftersom kanalisationen startar där.

Vad gäller kapaciteten så kan tydligen comhem leverera 500 mb ner. Tror att det borde räcka eftersom alla hyresgäster kör 100/10 idag och fiberalternativet skulle ju finnas kvar parallellt.
Det enklaste för min del vore att överlåta till hyresgästerna att välja sin egen lösning. Problemet är att historiskt så har kabel TV:n med 12 kanaler ingått i hyran. Att då bara ta bort det och leverera 1,2 och 4:an skulle inte vara så populärt. Därför försöker jag fortsätta med en grupplösning med ungefär samma utbud men bättre teknisk lösning. Jag är också öppen för att inkludera bredband i det eftersom det skulle kunna bli ett rabatterat paket från comhem som i dagsläget inte har några av de 4 lägenheterna som kunder. Idén är att total kostnad för TV och bredband inte ska bli högre än idag med skillnaden att hyresgästerna binds upp med bredband från comhem.
 
hsd hsd skrev:
Det som kan ställa til en Comhem anslutning via koax är kvaliteten på koaxen.....
Jo men lovar dom viss hastighet så måste dom väl leverera det.
Eller menar du att det blir problem med bandbredden?
 
hsd
En gammal koax kanske måste bytas för att nå ulovad hastighet
Comhem var väl först ut med Gbit-hastighet
Ring och prata med kundtjänst så får Du aktuella uppgifter, utvecklingen har ju rullat på genom åren så idag kanske det kan vara en fiber till varje lägenhet som blir det bästa alternativet
 
Detta med hastighet kan vara lite lurigt om Comhems lösning är via någon form delad coaxförbindelse.
Man kan alltid "klocka" hastigheten på en förbindelse i visa hastigheter men sedan när man trycker trafik kan det uppstå begränsningar, så vad som gäller får man läsa sig till i avtalen gällande ev. begränsningar och förutsättningar. Ungefär som i gamla hubbade LAN kontra switchade, men jag är inte insatt i Comhems lösning med koax som accessförbindelse till fastighet.
Men samma begränsningar har även funnits (finns i vissa) i fibernät där man har egen förbindelse mellan fastighet men sedan gemensam förbindelse från första nätswitch.
 
Inte lätt att försöka analysera bästa lösningen eller bara good enough.
Intuitivt känns fiber som mest framtidssäker men troligen är coax good enough de närmaste åren. Utvecklingen går fort och då känns det bättre om leverantören står för tekniken.
 
Nog för att jag starkt ogillar Comhem men då kabeln deras tjänst kommer från passande nog hamnar där folk har sin tv så är det nog den bästa lösningen för dig och dina hyresgäster. Men när det uppkommer framtida underhåll så försök att få in så du drar kanalisation samtidigt. Då säkrar du upp för framtiden om/när Comhem börjar bete sig dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.