Hej.
Kan jag i min bastu använda linoljebaserad träolja som ytbehandling?
Det är golvet (kärnfurutrall), fönsterkarm och dörrkarm som jag tänkte behandla.
Funkar det?
 
Jag skulle inte behandla nåt trä i en bastu. Träet hålla torrt av bastuns höga temperatur och oljorna och dess lösningsmedel lär förångas och kan ge problem om du andas in ångorna när du sitter i bastun och har det skönt.
 
V vanpire skrev:
Jag skulle inte behandla nåt trä i en bastu. Träet hålla torrt av bastuns höga temperatur och oljorna och dess lösningsmedel lär förångas och kan ge problem om du andas in ångorna när du sitter i bastun och har det skönt.
Ok, bra poäng med hälsan men hade känts väldigt bra med något form av skydd... tänker att det kan bli kondens som rinner ner från rutan och lägger sig på träet. Får kika lite efter en supernyttig/miljövänligt skydd, annars får jag skita i det och hoppas det håller sig torrt:)
 
J Jonas Kenntoft skrev:
Ok, bra poäng med hälsan men hade känts väldigt bra med något form av skydd... tänker att det kan bli kondens som rinner ner från rutan och lägger sig på träet. Får kika lite efter en supernyttig/miljövänligt skydd, annars får jag skita i det och hoppas det håller sig torrt:)
Det går helt fint att ytbehandla i bastu. Tikkurila har produkter speciellt designet för att användas i bastu
https://www.tikkurila.com/decorative_paints/products/product_presentations/supi_sauna_products
Mvh
Sakke
 
Läste lite nu och det verkar som om man nu vill ytbehandla så ska man använda ren paraffinolja. Får skaffa det så känns det kanon :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.