Vi håller på att bygga hus utomlands och har ingen möjlighet att åka dit för att planera takbelysningen/takspottarna så vi får göra det utefter planritningar samt bilder från byggaren.

Jag lägger upp bilden på vår bottenvåning först och kommer fylla på med övriga våningsplan så snart jag är klar med dem.

Tar väldigt tacksamt emot råd och tips! Kärlek till er som tar er tid.

Planritning av bottenvåning med markerade positioner för takbelysning samt bilder på spotlight och downlight.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, behöver veta takhöjd, vinkel spottarna lyser samt helst typ av vägg och golv för att avgöra reflektioner.
 
C Chris11 skrev:
Hej, behöver veta takhöjd, vinkel spottarna lyser samt helst typ av vägg och golv för att avgöra reflektioner.
Misstänkte att jag saknar en del parametrar för att få det helt bra. Jag fyller på med det jag vet/tror/antar.

1. Takhöjd = 240 cm
2. Vinkel = 36 grader
3. Slätputsad vit vägg
4. Ljusgrå klinker, sidenmatt
 
Här kommer våningsplan 1

Ritning av våningsplan 1 med markerade lampor och detaljbild av en dimbar spotlight.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Hide-a-lite har en bra guide för hur tätt spottar bör sitta i olika rum (tätare i bad och arbetsdelen av kök) och förslag på hur man kan tänka när det gäller utplacering så man får dels en roligare lösning än jämn utplacering och dels får belysningen där den gör som mest nytta: http://www.hidealite.se/Support/Snabbguide_Ljussattning/1963072.html

Sen måste ni ju ta ställning till antal strömbrytare och vilka spottar som ska styras av vilka strömbrytare.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.