Samma här, jag valde bort klorpuckarna till förmån för saltvattensystemet. Koppla in, kör en boost, och låt gå på automatik varje natt. Jag har perfekta värden.
 
Enda nackdelen är att benen rostar lite längst ner, men hellre det än att ha kontinuerligt underhåll. Sannolikt lite mer rost pga salt. Jag har också konstant bra värden.
 
jag köpte när Toy R us hade 50% på allt gällande pool. Sandfilterpump 8 m3. Klorinator med ozon. Pool 488x488x122. Lade ut tryckande träreglar i kvadrat där stödbenen hamnar. Jämnade ut inuti med stenmjöl, paddade. Sedan Nålfiltsmatta. Är jätte nöjd med systemet. Fungerar klockrent. Bra värden på mätstickorna. Bara tickar och går. Har soltäcke på natten. Gjort en egen upprullare. Nya är ju svindyra. Barnen och deras kompisar älskar poolen. Monterade in jordfelsbrytare där strömmen tas. Håller på med egen solvärmare av svart slang. Får se hur det kommer fungerar.
 
G goldfish1977 skrev:
Jag köpte till den äldre modellen av saltvattensystemet som fanns förra året (din andra länk) samt ett sandfilter. Med denna kombination är vattnet väldigt, väldigt fint. Det är inget underhåll förutom att jag låter pumpen gå 4 timmar och saltvattensystemet 2 timmar per dag. Så nöjd med denna kombination!
Tack det låter ju superbra. Nu blir jag dock osäker på hur den måste barnsäkras (tänker på småbarn som kan komma in på tomten, mina egna barn har jag koll på :) ) så det kanske stoppar hela projektet. Får kolla på det mer :(
Men har du haft något problem med att saltet förstör poolen på något sätt? Gissar att du inne på säsong2 nu så har något, t.ex. stegen ärgat? Eller det kanske är plast i de mesta?
Så du behöver knappt justera PH heller? Låter ju kalas.

På toysrus nämnde han 50kg salt, men vad jag förstår ska den ha 80kg.

Edit: Såg precis att du redan svarat på rostfrågan. Ok det var ju synd med rosten. Men känner man saltet? Vill ju ha den fräscha poolkänslan med rent vatten och inte saltkänslan från havet
 
E e3henri skrev:
Tack det låter ju superbra. Nu blir jag dock osäker på hur den måste barnsäkras (tänker på småbarn som kan komma in på tomten, mina egna barn har jag koll på :) ) så det kanske stoppar hela projektet. Får kolla på det mer :(
Men har du haft något problem med att saltet förstör poolen på något sätt? Gissar att du inne på säsong2 nu så har något, t.ex. stegen ärgat? Eller det kanske är plast i de mesta?
Så du behöver knappt justera PH heller? Låter ju kalas.

På toysrus nämnde han 50kg salt, men vad jag förstår ska den ha 80kg.

Edit: Såg precis att du redan svarat på rostfrågan. Ok det var ju synd med rosten. Men känner man saltet? Vill ju ha den fräscha poolkänslan med rent vatten och inte saltkänslan från havet
Stegen har inte rostat något. Det är bara längst ner på pinnarna till poolen. Gällande salt följde jag anvisningarna men tog två kg mindre för att kunna justera lite vid behov. I mitt fall blev det 35 kg på 12.7m3.
 
S steffo75 skrev:
jag köpte när Toy R us hade 50% på allt gällande pool. Sandfilterpump 8 m3. Klorinator med ozon. Pool 488x488x122. Lade ut tryckande träreglar i kvadrat där stödbenen hamnar. Jämnade ut inuti med stenmjöl, paddade. Sedan Nålfiltsmatta. Är jätte nöjd med systemet. Fungerar klockrent. Bra värden på mätstickorna. Bara tickar och går. Har soltäcke på natten. Gjort en egen upprullare. Nya är ju svindyra. Barnen och deras kompisar älskar poolen. Monterade in jordfelsbrytare där strömmen tas. Håller på med egen solvärmare av svart slang. Får se hur det kommer fungerar.
Har du någon bild på din installation? Jag är även intresserad av hur du konstruerat och byggt din upprullare.
 
G goldfish1977 skrev:
Stegen har inte rostat något. Det är bara längst ner på pinnarna till poolen. Gällande salt följde jag anvisningarna men tog två kg mindre för att kunna justera lite vid behov. I mitt fall blev det 35 kg på 12.7m3.
Aha tack. Missade du gick ner till en mindre storlek. Jag tänkte försöka köra på 26m3 varianten. Den står i kartongen hemma just nu - hoppas på grävning till helgen.
Har ca 30cm lutning så ska gräva ut det och tänkte sedan bara lägga nån cm stenmjöl på (typ en storsäck borde räcka) och hoppas slippa padda utan bara "trampa" till ytan. Borde funka?

Tänker nog köra på salt+ozon varianten - borde inte bli sämre iallafall
 
Salt + Ozon kommer inte vara sämre, men marginell skillnad. Tänk på en sak: Jag köpte först den större, men bytte till den mindre med tanke på att jag ville ha en varmare pool. Dock är en sak säker: man behöver en värmare även i den mindre (vilket jag inte har än). Dvs det funkar bra för barn som inte känner att det är kallt. Men för vuxna så kan man inte säga att det är skönt.

Har du funderat något på värmare till din 26m3-pool? Om ja, vilken då?
 
G goldfish1977 skrev:
Salt + Ozon kommer inte vara sämre, men marginell skillnad. Tänk på en sak: Jag köpte först den större, men bytte till den mindre med tanke på att jag ville ha en varmare pool. Dock är en sak säker: man behöver en värmare även i den mindre (vilket jag inte har än). Dvs det funkar bra för barn som inte känner att det är kallt. Men för vuxna så kan man inte säga att det är skönt.

Har du funderat något på värmare till din 26m3-pool? Om ja, vilken då?
Jag kör bara med soltäcke nu och ligger på 23-24 grader (södra Värmland). Som du säger, barnen ligger i konstant men jag skulle gärna ha 4-5 grader till. Jag tror att värmepump är det enda rätta. Till våra små pooler behöver man ju ingen stor.
Däremot funderar jag på hur ni andra kör filterpumpen? Jag startar den kl 20 och låter den gå åtta timmar. Saltsystemet går fem timmar från klockan 21.
Men om man har en värmepump (eller oavsett värmare egentligen) så måste ju pumpen gå under dagen. Brukar ni ha igång den på dagen?
 
Hej!
28 gr i poolen utan värmare. Helt otroligt. Kommer väl aldrig hända igen. Kristallklart vatten, inga röda ögon av klor. Vi har en stege som man bara häktar upp när det ör färdig badat.
 
  • Utomhuspool med stege och leksaker, täckt av solskydd med omgivande grönska och hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhuspool med solfångare och häktbar stege, omgiven av häck utan synlig värmare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Familj badar i en uppsatt, rektangulär Intex-above-ground-pool med stege under solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Extra värme
Har bergvärmepump så ska försöka kolla vad det innebär att koppla in den, men skulle gissa att installationen blir ganska bökig.
Räknar nog med en lös värmepump på minst 7kW till min 26m3 pool. Ligger runt 10000:-
Funderade ett tag på intex 3kW värmare (ren el), men den ger nog inte tillräckligt med kräm och blir för dyr i drift

Soltäcke?
Vart köper ni era soltäcken? Intex egna som verkar kosta bara 300 eller från jf för 800-900, eller nåt annat?
Är cykelhhjulet nån upprullningsgrej? Är det kanske nåt man ska kolla på - det ska ju vara lätt att täcka/avtäcka

När ska pumparna/saltgrejen gå?
Tyckte jag läsa nånstans att det var bäst om den gick efter kl 10 p.g.a fuktighet eller nåt sånt, men oklart om de menade på förmiddagen eller kvällen. Klart bäst skulle ju vara om man kunde göra den när det badats klart för dagen.

Underlaget
Det grävs för fullt här (gräs ska bort och 30cm nivåskillnad ska fixas). Kör ni med stenmjöl eller sand eller nåt på det? Stenmjöl känns ju som det kan bli vasst (även om man lägger konstgräs ovanpå). Räcker 2,7cm (borde bli strax under 3cm på min yta med en storsäck, känns överdrivet att ha 2 säckar över 5cm)
 
Upprullaren funkar perfekt. Hur länge återstår och se. Svarvade till två träklossar till ändarna för att ha nåt att fästa i. Svänghjulet (fälgen) kanske inte det mest estetiskt snyggaste men men. Soltäcke köpte jag på Primastarpool.se och hållare på Poolklor.com. Ang underlaget så körde jag två släp med stenmjöl och paddade, sedan Nålfiltsmatta. Hoppas ingen vass sten vill hitta igenom. Lycka till
 
Använder ni intex underlaget? Jag kör med upplägget
1. Gräv bort gräs och plana till
2. Markduk
3. 5cm stenmjöl
4 och överst konstgräs/filtmatta
Men har sett att några lagt intex preseningen mellan stenmjölet och konstgräset, blir det inte problem med dreneringen då för intexduken är väl tät? Jag tänkte nog bara lägga lite markduk vid skarvarna på konstgräset (så det inte kommer upp nån sten) och strunta i underlagsduken. Eller?
Blir nog intex egna soltäcke då det bara kostar 300.
 
H
Hej
Kör en intex 26 kubik pool nu.
Soltäcke och sunnytent kupol på.
35 grader i poolen idag utan värme.
Har poolvärmare som värmer till 28 grader.
Solen gör resten under kupolen.
Helt nöjd.
Skulle köpa saltklorinator men blev avrådd på poolfirma då du får problem med rost med den typen av pool som jag har.
Har en klor puck i, lägger i ny 1 gång i veckan.
Värdena är helt kanon
 
Avis på er som har poolen igång.
Har nu lagt 20-30 timmar (och ett par ryggar) på att gräva ut min gräsmatta.
Idag åkte det på markduk, 18 halvplattor till stöttorna och 2 ton stenmjöl.
Men tusan måste ha räknat fel någonstans, stenmjölet kommer inte räcka - när jag räknar igen blir det bara precis 5cm tjockt och det går inte ihop sig med 5cm tjocka plattor (har ju lite nivåskillnad som behöver justeras.

Så tänkte gräva ut ytterligare 2-3 cm under plattorna - det borde väl fungera?

Hade tänkt skippa paddning, men det känns rätt mjukt så får nog padda ändå.
Hur gjorde ni med markduken?
Nu ligger under stenmjölet och upp längs jordsidorna upp till gräsmattan.
Ska man låta dem ligga kvar så och skydda från nedfallande jord, eller är det bättre att vika in den under konstgräset? På så sätt skulle man ju stänga inne stenmjölet bättre och inte riskera att det hittar fram och lägger sig under poolen.
Känns som lagt ner en halv livstid på det här "enkla" poolprojeketet, men i själva verket var det bara 9 dagar sedan jag satte första spaden i jorden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.