Hej!

Har precis gift mig och i bröllops present så önskade vi oss pengar så vi kan köpa en badtunna. Vi fick ihop ca 20 000:-. Jag skulle vilja ha lite råd innan jag köper en sådan. vad skall man köpa för någon? Skall man ha plastinsats? Var skall man handla denna? Finns det flera bra forum på nätet om badtunnor? All info som jag kan få är jag tacksam för.
 
Skulle satsa på en plastad, mycket lättare att hålla rent. Inte omöjligt att man kan få en plastad med sandfilter för omkring eran budget.
 
Det är ingen som har köpt en badtunna nyligen. Som kanske kan rekommendera någon speciell försäljare eller sorts badtunna.
 
je6666 skrev:
Hej!

Har precis gift mig och i bröllops present så önskade vi oss pengar så vi kan köpa en badtunna. Vi fick ihop ca 20 000:-. Jag skulle vilja ha lite råd innan jag köper en sådan. vad skall man köpa för någon? Skall man ha plastinsats? Var skall man handla denna? Finns det flera bra forum på nätet om badtunnor? All info som jag kan få är jag tacksam för.
http://www.poolforum.se/forum/index.php

Hej på länken kan du nog hitta info om badtunnor mm.
 
Grattis till giftermålet!
Jag byggde förra hösten en badtunna, eller snarare byggde in en badtunna.
Vi köpte från www.pollytunnan.se och den är riktigt bra, mkt lätt att rengöra och underhålla (inget behöver göras...) Kaminen i den är också bra med 5 snedställda rör som löper över eldstaden, vilket påskyndar uppvärmningen.
Vad som behövs oavsett val av tunna är en cirkulationspump för att snabba upp uppvärmningen och fördela värmen i karet.
Karet isoleras med fördel med frigolit på utsidan(under träpanelen) och sen kan man bygga lock.
Andra fördelar med plasttunna, framför allt i polyeten är att det är lätt att göra genomföringar, plasten är tillräckligt tjock för att göra gängor i.
Så man kan installera bubblor, lampor, pumpar m.m. utan massa läckage.
Ytterligare fördel är de infällda sittytorna, det gör att du har mindre vatten att värma upp jämfört med trätunna där du har massa volym under bänkarna.
Ett minus med modellen är att den är väldigt djup, när man sitter så sticker huvudet knappt upp ovanför kanten.

Lycka till!
 
Tack Christofer!

Nu fick jag lite mer kött på benen. Jag skall köpa en tunna från http://www.sotarn.com/ som det känns nu. Nu är min nästa fundering på vad man skall använda för reningsverk. Sandfilter skall antagligen vara det bästa men det kostar ju mer också. Annars så får man kanske köpa ett vanligt reningsverk. Skall beställa tunnan imorgon fredag eller lördag. Det tar ca 14 dagar innan den levereras, man börjar längta redan nu.
 
Den tunnan ser bra ut, den med plastinsats förmodar jag. Även om glasfibern är känsligare än polyeten. så får du en lite glattare yta.
Om du inte skall satsa på sandfilter så skulle jag rekommendera att köpa en sån där vanlig lite sommarpool på typ coop eller jula, de säljs ju för runt 700kr och då ingår ett hyggligt reningsverk. Själv så tömmer jag och fyller när det skall användas.
 
Tack för hjälp jag fått genom er, igår beställde jag min badtunna från sotarn.com. Det blev en med plastinsats. Nu återstår det bara att fundera på vad jag skall ha för reningsverk. Lutar väldigt mycket åt en med sandfilter.
 
www.poolmans.just.nu
Är en butik som har riktigt bra priser på det mesta, köper alla tillbehör och kemikalier där. (har både tunna och vanlig pool, så det blir en del)
 
en kompis byggde en i trä, men vi fixade uppvärmningen med en gammal oljebrännare i ett rostfritt rör som gick under bänkarna, funkar kanon ,inget bärande med ved mm
 
Är det någon som beställt pollytunnan med eluppvärmning?
Är det lätt att hålla det fräscht med kemikalierna?
 
Pollytunnans elpatron förses med vatten från en sandfilterpump(reningsverk).
Så mycket smidigare än en tunnan i polyeten med en rostfri/syrafast elpatron
som får vatten från ett sandfilter kan det inte bli!
Glöm inte klortabletterna!
 
Grattis till giftermålet:) MEN nu börjar det tråkiga... jag har varit "lycklig" ägare till en badtunna i trä men den var HEMSK! Omöjlig att hålla ren o hopplös att få upp i temp. Fibrerna reste sig så ingen ville sitta i den...

Idag är den isärsågad i två ringar o i dem växer jordgubbar... köp en plastad o var noga med att få en FUNGERANDE kamin med rening o pump o så eller spara lite till o köp ett SPA...
 
Svanand skrev:
Grattis till giftermålet:) MEN nu börjar det tråkiga... jag har varit "lycklig" ägare till en badtunna i trä men den var HEMSK! Omöjlig att hålla ren o hopplös att få upp i temp. Fibrerna reste sig så ingen ville sitta i den...

Idag är den isärsågad i två ringar o i dem växer jordgubbar... köp en plastad o var noga med att få en FUNGERANDE kamin med rening o pump o så eller spara lite till o köp ett SPA...
Inte för att vara sån - men han gifte sig för ett och ett halvt år sedan och har förmodligen redan tunnan på plats:)
 
Enligt min lilla "gallup" så verkar Sotarn vara bra på rena trätunnor. Men en trätunna vill man ju inte ha precis som Svanand skriver. Det tar ju dagar att fylla en sådan om den ska hålla tätt. Man vill ju kunna bada "på stört" när man får lust. Dessutom blir det snabbt rätt så äckligt med enbart trä. Idag verkar de de flesta ha förstått detta och köper en trätunna med glasfiberinsats och där finns det andra leverantörer som har betydligt mer erfarenhet och har bättre finish. Vi valde efter många om och men att köpa vår tunna från Sandströms Badtunnor som är erkänt duktiga med glasfiber (gör även fina båtar). Vi är ruskigt nöjda med den. Kanske är vi petiga med detaljer men det är roligt när ha fina grejer som funkar. :)

Måste erkänna att jag ofta blir lite skeptisk när någon hela tiden skriver att man är "Störst", "Bäst i test" osv.
T ex när jag kollade upp det testet så visade det sig att det inte ens var ett Badtunne-test. Det var ett egeninitierat test huruvida det är bättre/effektivare med aggregatet i eller utanför tunnan.

Hursomhelst, bada i tunna är fantastiskt men tänk er för innan ni köper en trätunna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.