Badrummet fuktskadat, försäkringsbolag blandas in och hantverkare tas in för att riva och renovera badrummet.

I rivningen sågas ett rör av som gör att det rinner vatten i vardagsrumstaket, varpå taket tas ner.
En vägg (tapet) blir skadad av vattnet och en annan av nertagningen av taket.

Nu imorgon har det gått 7 veckor och målaren hämtade sina grejer och grovstädade i fredags.

Vardagsrummet sitter ihop med hallen nere, så närmare 3/5 av bottenvåningen har varit byggkaos från och mest till, med möbler i "hög" mitt i rummet, samt ute på altanen som inte kunnat används förrän sista veckan.
Tvn har burits fram vid enstaka tillfällen för att sedan stå undanställ nån vecka då jobbet fortgått.

Hur ska man värdera detta, vårat försäkringsbolag sa att dom inte hade något med vattenskadan hantverkarna orsakade, jag råkar även veta att hantverkarfirman har samma försäkringsbolag som oss.

Visst vi har "fått" nytt tak och nya tapeter (som målaren ska få komma o kolla på och säga om han är nöjd med jobbet...). Golvet har varit bristfälligt täckt och fått en massa småmärken, golvet lades in lagom till lucia.

Jag förstår så klart att olyckor händer, men nu travas grej på grej på grej så varje liten sak får det att rinna över.
Yngsta grabben har astma så vi har städat x antal timmar totalt sedan detta började.

Eller är det bara att "bita i det sura äpplet" och le... eller har vi nåt att hämta?

Tveka inte att fråga om nåt behöver förtydligas.
Förhoppningsvis löser sig allt och vi kommer överens, men just nu känns det som uppförsbacke... :worried:
 
Åsa Lund
Jag vet inte hur det funkar för hus men för lägenheter finns riktlinjer om att ett badrum är typ 25% av hyran och så vidare.
Vill du alltså ha ersättning för att du inte kunnat använda ditt hus som du brukar?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag vet inte hur det funkar för hus men för lägenheter finns riktlinjer om att ett badrum är typ 25% av hyran och så vidare.
Vill du alltså ha ersättning för att du inte kunnat använda ditt hus som du brukar?
Ja, kompensation för att vi inte kunnat använda 3/5 av bottenvåningen under nästan 1/7 år pga en skada hantverkarna orsakat.

Det är illa som det är med hantverkare som jobbar dagtid när man själv jobbar skift.
Att vardagsrummets tillfixning lämnar en del att önska gör att man blir än mer less, vi kan inte få tillbaka tiden, det vet jag, men nån form av kompensation bör ansvarig firma komma med. Att sen ev. börja om med vardagsrummet pga hantverkare än en gång.... :rolleyes:
 
I princip så har du bara rätt till ersättning i form av skadestånd. Och det utgår då endast om man kan visa att någon varit vårdslös eller oaktsam.

Kapat rör kanske går att få till vårdslöshet, men troligen inte.
 
H hempularen skrev:
I princip så har du bara rätt till ersättning i form av skadestånd. Och det utgår då endast om man kan visa att någon varit vårdslös eller oaktsam.

Kapat rör kanske går att få till vårdslöshet, men troligen inte.
Nej det var nog allt annat än vårdslös, även om man kan tycka att rörisen borde gjort mer än att plugga med trycket på då vi inte har några andra tappställen än i badrummet uppe.

Ja vi får se hur det slutar.

Vardagsrumsrenoveringen är allt annat än bra när man synar den, illa om det är enligt branschstandard.
Underarbetet vid tapetseringen lämnar mycket att önska, en vägg har tapeten under rest sig på, men bara tapetserats över. Skärning mot foder är inte konsekvent. Skräp intapetserat.
Och som lök på laxen en massa småmärken i golvet som lades in till lucia.

Jag vet inte om vi orkar med nån vecka till på att få allt omgjort, från golv upp till tak - och vad säger att dom ska lyckas då, dom livnär sig ju bara på att tapetsera mm....
Samtidigt vet jag inte vilken ersättning som skulle vara värt att leva med det, utöver att vi inte kunnat använda rummet + altanen på 7veckor....
 
Mera skador hittas..
TV bänk, dörrkarm balkongdörr (lyftes upp skivor via balkongen).

Vad har man för rättigheter i såna här lägen?
Det har gått så långt och blivit så mycket saker förstörda att jag inte tänker lägga ett finger emellan, sambon är uppgiven, gråtfärdig. :(

På måndag kommer arbetsledare från målarfirman för att besikta tapetseringen...
 
BirgitS
Kommunens konsumentvägledare kan vara ett stöd eftersom de ska vara experter på konsumenttjänstlagen och reklamationer. Du kan ta in en oberoende besiktningsman som går igenom allt och ska veta vad som är acceptabelt enligt branschstandarder.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi gjorde en djupdykning i detta när vi fick diverse följder av en vattenskada för en tid sedan. Generellt sett är det svårt att få ersättning för "att det varit jobbigt", däremot går det att få ersättning för utlägg som uppkommit pga brister i hanteringen, så länge det är rimligt och man har kvitto. Det är alltså lättare att få igen pengar för städfirma och hotellnätter än att kräva typ sveda och värk.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
ghoti ghoti skrev:
Vi gjorde en djupdykning i detta när vi fick diverse följder av en vattenskada för en tid sedan. Generellt sett är det svårt att få ersättning för "att det varit jobbigt", däremot går det att få ersättning för utlägg som uppkommit pga brister i hanteringen, så länge det är rimligt och man har kvitto. Det är alltså lättare att få igen pengar för städfirma och hotellnätter än att kräva typ sveda och värk.
Vi för "städlogg" (som omfattar noteringar om skador, samt eget arbete).
Blir "spännande" att se hur "städtiden" värderas.

Samt hur skador på möbler och fönster och dörrar värderas, balkongdörren var ny i nov, helglas, från SP.
TV bänken har några år på nacken..

Inget har ju heller blivit enklare iom. 2 innekatter (nej, du kan inte ha fönstret öppet även om du tycker det är varmt!!) samt skiftjobb...även om skiftjobbet säkerligen förenklat vissa moment så ligger jag kopiöst efter på sömnkontot.
 
Min första tanke är varför var inte vattnet avstängt när de rev i badrummet.
Dörrar och resten av inbärningsvägen brukar kläs med masonit skivor så inga skador uppstår när man stöter emot.
Även golv brukar kläs med masonit om det ska rivas då saker faller mot golv.
Jag tycker det låter som den ena klantigheten efter den andra.
Du bör kräva ersättning eller åtgärd av det som förstörts det är så nytt att inget ålders avdrag är aktuellt.
Tyvärr lär det inte gå problemfritt men företaget borde ha en försäkring de kan utnyttja men företaget är säkerligen av en annan åsikt.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi och firman har samma bolag, det är firman jag anser ska ersatta oss för den situation som uppstått.
Om det sen sker via deras försäkring eller inte kvittar...

8v på tisdag, badrummet är spacklat 2ggr men ska flytas en gång till, men idag stannade det upp pga en dörrkarm som ska bytas så att dörren öppnas utåt och det krävdes tydligen klartecken från försäkringsbolag, dörren ska firman stå för då de gjort märken i den på baksidan...

Entré och trapp upp till badrummet är tejpad med masonit, i vardagsrummet har den flyttats runt eller legat kvar på en sida..
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vi och firman har samma bolag, det är firman jag anser ska ersatta oss för den situation som uppstått.
Om det sen sker via deras försäkring eller inte kvittar...

8v på tisdag, badrummet är spacklat 2ggr men ska flytas en gång till, men idag stannade det upp pga en dörrkarm som ska bytas så att dörren öppnas utåt och det krävdes tydligen klartecken från försäkringsbolag, dörren ska firman stå för då de gjort märken i den på baksidan...

Entré och trapp upp till badrummet är tejpad med masonit, i vardagsrummet har den flyttats runt eller legat kvar på en sida..
Kan man inte säga åt sitt försäkringsbolag att innehålla den ersättning firman kräver tills den oberoende besiktningsmannen har godkänt jobbet?
 
Jo kanske, vi får se hur läget är efter måndagen.
Det som sades idag var att inget skulle åtgärdas förän badrummet är klart, vilket kanske är bra för att undvika nya märken, men å andra sidan känns det ju som vi aldrig blir färdiga..
 
Ring och klaga som fan hos ditt försäkringsbolag och prata med chefen,
För att få ut bra på ett försäkrings bolag så ska man ringa ringa maila ringa maila ringa och sen fortsätta tyvärr är det så det funkar dom ger nästan alltid med sig om man är en jobbig jävel.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Nackdelen med att vänta tills det är klart, är att då kommer de att få betalt av försäkringsbolaget, därefter tappar de snabbt intresset. Prata med försäkringsbolaget NU.
 
  • Gilla
Staffan_V och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.