Tillagade (en troligen väldigt dyr) fläsksida sous vide i helgen. Jag ställde kärlet direkt på mamorskivan och ställde temperaturen på 72 grader. Stod och gottade sig i 24h timmar. När jag tog bort kärlet upptäckte jag dessvärre en stor spricka genom hela vår Carrara marmorskivan där kärlet stått.

Jag får väl lära mig av detta och säga att det tillhör charmen med marmor men vet någon om det är det normalt för Carrara marmor att spricka pg (måttlig) värme? Diskbänken är bara ca sex månader gammal och kostade 40tkr.

Dessutom undrar jag om det finns olika "hårdhet" på Carrara. Jag upplever att denna skiva får vita märken väldigt enkelt, om man tex tappar ett metallföremål från ca 30-40cm höjd eller stöter i med kastrull/stekpanna när man lägger i vasken.

Lycka till med era sous-vide projekt men ställ gärna på underlägg!
 
Det är väl läge att börja läsa försäkringsvillkoren. Har du någon form av drulle eller oturs moment i din försäkring så borde den väl ta det här?
 
72 grader tycker man att den borde tålt. Vad fick du för information om vad den tål och hur den skötas när du köpte den?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Marmor är påfallande poröst. Ser vackert ut ända tills man börjar använda det...
Jag skulle inte ha en bänkskiva i det materialet.
 
H hempularen skrev:
Det är väl läge att börja läsa försäkringsvillkoren. Har du någon form av drulle eller oturs moment i din försäkring så borde den väl ta det här?
Jag har drulle men det är ju för "plötsliga och oförutsedda händelser på lösöre" enligt Folksam. Tyvärr så täcks inte fast egendom. Trygghansa vet jag gör en stor sak av att de gör det...
 
D Deathtrip2000 skrev:
Det verkar som att man inte rekommenderar värme på marmor under längre perioder.
[länk]

Vilka skötselanvisningar har du fått till din bänkskiva?

Jag tycker inte att marmor är ett lämpligt material att ha i ett kök, eftersom det är känsligt för både värme och sura livsmedel.
Fick inga skötselanvisningar. Leverantören påstår att montagekillarna skulle ha lämnat det och stensåpa men fick inget av detta.
 
S Sampras skrev:
Fick inga skötselanvisningar. Leverantören påstår att montagekillarna skulle ha lämnat det och stensåpa men fick inget av detta.
Reklamera produkten till leverantören. Du har ju inte fått några anvisningar om hur du ska sköta om din bänkskiva. Den levererade produkten är felaktig, på grund av att skötselråd saknades.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Inga stenskivor tål värme man kan ha tur men lik väl otur. En bra köksförsäljare talar alltid om för och nackdelar med olika skivor. Jag skulle aldrig rekommendera en marmorskiva till ett kök om du inte är en städpidant som inte använder köket. Den kräver massa underhåll för att hålla sig fin, den kan få fläckar av vatten......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.