Hej
Jag flyttar till nytt hus, i köpet ingår en Husqvarna Automower :) Nu är det så att jag är ju hundägare och måste direkt börja med att hägna in gården och bygga hundgård, men då måste jag fixa lite med klipparen. På bilden ser ni den gröna linjen, som är ungefär som tidigare ägare har dragit linan, är inte helt säker på alla ställen. Jag har köpt en mätare för att kunna lokalisera linan så småningom. Den lila linjen visar hur jag nu sätter staketet, tror att det kommer att bli ok. Jag kommer att få lyfta över klipparen till ovansidan för klippning någon gång i veckan och även till plätten för blivande växthuset, men det borde väl fungera va?
Det som jag funderar på är vart jag enklast flyttar laddstationen, det blir ju inte så bra att ha den i hundgården ;) Egentligen behöver det inte ens vara enkelt, men det behöver vara bra för klipparen. Jag har möjlighet att ta ut el i anslutning till hundgården, men även från garaget som är delen till höger.
Så, tycker ni att jag ska flytta några linor, och var tycker ni att jag ska sätta laddstationen? Planritning för trädgård med gränslinjer för robotgräsklippare och planerat staket för hundgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lär inte spela någon större roll var du sätter den. De tre platserna kommer att funka.
Det är svårt att säga mer än så utan att se hur trädgården ser ut.

Men kanske platsen till höger i hörnet är att föredra.
Guidekablen dragens ut, neråt,till vänster och uppåt på tomten.

Begränsningskabel runt tomten enligt behov.
 
Tack :) Finns en del bilder i min blogg här på siten, flera kommer när jag flyttat. Den högra platsen känns bäst, men då måste jag dra pm guiden helt väl?
 
borde jag ta bort guiden på ovansidan förresten? den gör ju ingen nytta
 
Högra platsen blir bra. Begränsningskabeln skulle jag låta ligga som den är. Skarva ihop och gräv ner där laddaren står nu. Gräv fram och koppla på laddaren på nya platsen. Sen drar du en ny guidekabel i en båge ner och upp till vänster. De gamla guiderna kan du låta ligga kvar i gräsmattan eller gräva upp allt efter vad du har lust med. Så fort du du kopplat loss dem från laddaren gör de varken till eller från.
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Kan ju bara tillägga, får du upp den gamla slingan för den ligger väl utanför staketet så får du upp den men den kan vara så överväxt och sitta så att det är mera försvarbart att lägga ut ny tråd. Och ny tråd är ny.

Protte
 
Behöver jag ens ny tråd? Kör inte klipparen bara längs staketet om tråden ligger utanför?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vår får krocka med en mängd saker men så har karossen också spruckit två gånger.
Med ett så uppenbart hinder som ett staket så skulle jag lägga tråden på precis 35 cm ifrån.

Protte
 
Håller med, ny tråd 35cm från staketet är det enda rätta!
 
Jag har flera fasta hinder, bland dem hus, jag låter klipparen studsa mot. Funkar hittills, men det är klart att det riskerar att slita på plasten något, men så plasten spricker? Nja, inte på HQ. :cool:
 
  • Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Lär inte vara det första jag måste göra i alla fall... har so. tusen saker som helst ska ske samtidigt
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har flera fasta hinder, bland dem hus, jag låter klipparen studsa mot. Funkar hittills, men det är klart att det riskerar att slita på plasten något, men så plasten spricker? Nja, inte på HQ. :cool:
Jo just en HQ, det finns bild på stackarn full med nitar på forumet. Blir kallad hårdrockarn ibland

Protte
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Hur spräcker man chassit på en HQ?

Jag har en 220AC som gjort allt mellan himmel och jord, bland annat ramlat ut för stenterrasser vält ut över en berghäll mm. En älg har stampat på stackaren också (har film på Youtube på detta, klipparen heter Björn:
). Och krockar, det gör den hela tiden. Har inte en spricka i chassit efter snart tio år (även om den senaste klipparen bara är tre år, den gamla drunknade pga kondensbildning efter kraftiga vädersvängningar).
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
220 är sällan man ser spräckta kåpor på. 230 är värre. Vet inte om plasten var sämre eller om det beror på den något högre kör hastigheten.
 
Hårdrockarn är en 230.
Är ju lite tyngre då den har 2 batterier om det gör skillnad.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.