RoTe
Karta:
http://rote.t9.se/bilder/div/vag.gif

Jag bor på tomten B och vi har en vägförening för väg 2. De som ingår i den vägföreningen är A, B, C, D. E och F betalar ej men nyttjar vägen. F är en ladugård ombyggt till garage där 5st garage finns. Några av garagen delar hyresgäster på så det är fler hyresgäster än garage vilket genererar mycket trafik.

Anledningen till att vi drar upp detta är att den lokala bonden har förbjudit oss att åka på "hans" väg, vilket är väg nr 1. Jag struntar i det eftersom han ibland kör traktor på "vår" väg, nr 2. Bonden har hotat med att sätta upp bom på sin väg och om det händer så vill vi vara förberedda.

Det är så att väg 3 är en mindre asfalterad väg som är en genväg till en annan större Länsväg (LV272). Väg 3 används flitigt av oss som bor här. Om vi inte får köra på väg nr 1 måste vi köra på Riksväg 72 som är väldigt hårt trafikerad och att göra dubbla vänstersvängar på den är förenat med stor fara. Senast 040917 krockade två fordon där p.g.a. vänstersväng med stora materiella och allvarliga personskador som följd.

Vi har försökt bilda en gemensam förening för väg 1 och 2 men det motsätter sig bonden. Troligtvis p.g.a. att väg 2 är i värdelöst skick och i stort behov av reparation från grunden. Väg 2 har också överlägset mest trafik.

Det som är konstigt är att tomt A har sin utfart på väg 1 men betalar för väg 2. Bonden kan inte förbjuda tomt A att köra på väg 1! Tomt A måste ju ha rätt att bruka väg 1 men så står inte i något papper. Tomt B kommer snart bygga en infart från väg 1, får inte tomt B bruka den infarten då?

Hur ska man lösa denna röriga soppa?

Bifogad karta är ej komplett, jag har skissat upp allt utom fastigheterna på 9:6.
 
Bor bonden i närheten av väg 1? Eller mår han på något annat sätt illa av att det är trafik på väg 1?


Den bästa lösningen borde väl vara om ni kunde komma överens med bonden om att ni som använder väg 1 tar över underhållet av vägen helt och hållet mot att ni får köra på den.

Jag tror inte att du kan bygga infart till väg 1 utan att komma överens om detta med ägaren av väg 1.
 
RoTe
General Failure skrev:
Bor bonden i närheten av väg 1? Eller mår han på något annat sätt illa av att det är trafik på väg 1?


Den bästa lösningen borde väl vara om ni kunde komma överens med bonden om att ni som använder väg 1 tar över underhållet av vägen helt och hållet mot att ni får köra på den.

Jag tror inte att du kan bygga infart till väg 1 utan att komma överens om detta med ägaren av väg 1.
Bonden bor långt från väg 1 men hans föräldrar som är 90 år bor bredvid den. Antar att det är dom som gnäller.

"korsningen" mellan väg 1+2 är en större grusplan, det är utanför garagen. Den räknas ungefär som ingenmansland just nu och det är därifrån vi ska ha infart. Men grannarna på tomt A har ju infart från väg 1...

Sedan är det så att väg 1 används av 5 fastigheter plus en hembygdsgård så att om vi ska ta över vägen så sköter vi ju den åt 5 hushåll som då slipper sköta den, det är ju fel.
 
RoTe skrev:
Sedan är det så att väg 1 används av 5 fastigheter plus en hembygdsgård så att om vi ska ta över vägen så sköter vi ju den åt 5 hushåll som då slipper sköta den, det är ju fel.
Rätt och fel... Det viktigaste är väl att göra bonden nöjd så att ni slipper köra på 72:an.
 
RoTe
Får en känsla av att detta slutar med ett dussin vägbommar. Snart behöver man 4WD och 20cm markfrigång för att ta sig hem till mig.
 
RoTe
Infarten blir från grannens tomt eftersom han äger 9:6 och det är en bit av hörnet så det är inte väg 1. ;D
 
RoTe
Det har nu visat sig att det är ENBART min familj samt hyresgästerna i ladan som är förbjudna att åka på bondens väg. Schysst va? Undrar vad jag gjort för att förtjäna det.
 
Bob_the_builder
Det står "samfälld väg" på kartan. Har samfälligheterna statsbidrag, dvs är de "enskilda vägar" (till skillnad från privata vägar)? I så fall kan ni glömma diskussionen, för då är vägen öppen att nyttja för vem som helst, hur mycket som helst. Bommar är i så fall inte tillåtna.
 
RoTe
Nu har vi haft ett samtal med bonden och han säger att det är som så:
Vägen var från början en lerig kostig som ingen gjorde någonting åt. Till slut stod bondens pappa för upprustning av vägen och han kostade på den helt ensam. Ingenting skrevs och ingen vägförening bildades och så är det än idag.

Vi ska försöka tillkalla ett litet bymöte med alla här och försöka starta en gemensam vägförening men det känns svårt då minst två familjer motsätter sig till det mesta.
 
RoTe
Fan va underbart, nu är ägaren till ladan (F) helt oresonelig oxå. Han hävdar att hans parkeringsplats ligger på grannens tomt 9:6 och att han minsann ska parkera framför vår blivande utfart. Om vi ska åka nånstans får vi tuta på honom så han kan flytta sig tillfälligt menar han.

Jag blir SÅ JÄVLA TRÖTT på alla IDIOTER här i byn! IQ BADBOLL!
 
Men vad säger granne 9:6 om parkerandet?

/ama
 
RoTe
ama skrev:
Men vad säger granne 9:6 om parkerandet?

/ama
Han är en sådan person som är extremt konflikträdd så han vågar inte säga nånting om något... Han har tidigare sagt att alla får köra där men parkera är oklart. Han har gett oss tillstånd för utfarten i alla fall.

Det ska bli ett bymöte snart, tippar på att snuten får ta dit insatsstyrkorna efter 10 minuter.
 
Brukar inte räddningstjänsten ha åsikter om framkomlighet till fastighet? Jag vet att där föräldrarna bor så parkerades det flitigt överallt tills samfälligheten fick en skrivelse från kommunen/räddningstjänsten (jag minns inte vilket) som gick ut på att om det stod bilar i vägen när exempelvis brandkåren kom så var det släckning av brand som gick före skrynkliga bilar (alltså: bilarna skulle bli ovarsamt flyttade på vid behov).

Det jag försöker komma framtill är att om er enda infart är via 9:6 så tror jag inte att den får blockeras av parkerade bilar. Kan vara värt att kolla upp.

/ama
 
Detta verkar vara juristernas paradis ;D .

Kan begripa om bonden byggt väg 1 för egna medel för att slippa ha med alla andra i området att göra. Om jag förstår det hela rätt har han löst sina egna problem på sin egen mark, och äger marken för väg 1. Han ensam bestämmer vilka som får åka där. Alla ni andra får inte åka där utan bondens tillstånd.

Alla era rättigheter härrör sig enbart till väg 2.

Och denna väg har bonden också har rätt att bruka, eftersom detta tidigare var huvudvägen innan han byggde väg 1 (han kan kanske välja att dra sig ur om ni bildar en ny vägförening för väg 2)

Ni kan överhuvud inte ens diskutera väg 1 med honom, för alla Era rättigheter och framtida lösningar hänför sig till väg 2.

Om ni försöker hävda annat (utifrån vad du redovisat här) förstår jag att bonden blivit förbannad, om någon förklarat det juridiska läget för honom.

Koncentrera er på att finna en lösning kring väg 2. och glöm väg 1 om bonden som bonden har all rätt till, (eller betala honom och köp marken av honom), blir slutsatsen som jag förstår det.
 
RoTe
Har väldigt dålig koll på vem som äger vad men vi äger inte vägen vi sköter.

Och om väg 1 är bondens väg, varför har det då bott folk som nyttjat den vägen där längre än bonden levt? Finns ju fyra stycken hus som är beroende av bondens väg för att ta sig till sina hus.

Vi vill kunna åka på väg 1 pga säkerhetsskäl, man gör bara inte dubbla vänstersvängar på en riksväg i rusningstrafik när det finns alternativ. Pratade med kommunen och det finns sätt att tvinga bonden att låta oss köra på hans väg fast det va rätt dyrt trodde dom. Det va just pga säkerheten.

Men nu verkar ju bonden vara villig att fixa en gemensam förening för vägarna så vi får väl se. Ev blir det möte den 10/12.

Det som står på kartan, samfälld väg verkar inte stämma för det finns ju inget registrerat nånstans...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.