Hemmakatten
Hej! Vi har en lägenhet under produktion i Tavira på Algarvekusten. Det ingår klinker, ,kakel, kök och vitvaror till ett visst pris.

Vi vill välja lite mer tex en torktumlare (Det här har de flesta inte.)
I
Så vad ska vi väljs? Hemma Har vi cylinda tvätt och tork, suveräna, mem de finns tydligen inte i Portiugal.

Vi vill också ha en annan induktionsspis är den föreslagna ,en Electrolux. Den var väldigt basic. Något förslag på bättre induktionshällar 60 cm breda?

Samma sak med diskmaskinen. Den som är föreslagen låter som om ett jumbojet flög förbi.

En sista fråga, både byggaren och inredningsdesignern var överens om att detta kyl/frysskåp från Electrolux, EN3486MOX,var tyst.

Tacksam för all input!
 
BirgitS
Det är ju svårt att veta vilka produkter som finns tillgängliga i Portugal, men både Electrolux och Siemens-Bosch har ju flera olika induktionsspisar med olika antal finesser.

EN3486MOX låter 41 dB enligt https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3235441 vilket inte är helt tyst men antagligen normal ljudstyrka när det sitter en fläkt i det.
 
Hemmakatten
Tack . Får försöka hitta produkter jag gillar här i Sverige och sedan se om de finns i Portugal.

Induktionsspisen är jag mest orolig för.Har aldrig haft en sådan förut och vet inte riktigt vad jag ska leta efter.
 
BirgitS
Du behöver en spis som passar till den sorts el man har i Portugal. I Sverige har vi ju oftast 3-fas och 16 eller 20 A, men i andra länder kan det vara 1-fas med höga strömstyrkor in till husen i stället. Många spisar är omställbara i dagens globala samhälle men det är ju bäst att försäkra sig om att det fungerar först. Man kan också titta på spisens totaleffekt, en vanlig spis med häll och ugn i Sverige har en totaleffekt som ligger kring 11 kW, medan en häll ligger kring 7 kW. Om totaleffekten är lägre så betyder det att det inte går lika fort att värma upp innehållet i en kastrull resp. ugnen.

Just när det gäller induktion så fungerar den ju annorlunda än gamla plattor och glaskeramikhällar genom att kastrullen värms upp direkt i stället för att en platta/zon värms upp för att sen värma kastrullen. Det gör att zon-storleken i induktionshällen ska passa de kastruller och pannor man vill ha, om zonen är 21 cm i diameter medan man vill ha mycket stora stekpannor, som har 31 cm diameter i överkant och kanske 27 cm i bottenplattan, så kommer inte hela bottenplattan att värmas upp och man får dålig stekning längs kanterna. Likaså finns det en avkänning som gör att induktionen inte går igång om den inte känner av att det finns en kastrull/panna, det innebär dels att kastruller och pannor ska vara tillräckligt magnetiska (inte aluminium och inte alla rostfria fungerar) och dels att kastrullen inte får vara för smal, det finns en minimidiameter. Vår induktionsspis från Electrolux har fyra zoner som alla är för 11-21 cm (om jag kommer ihåg rätt), men jag kommer ihåg när vi letade förra våren att en del spisar hade betydligt snävare ramar eller att bara en zon gick ner till 11 cm och en upp till 22 cm. Det där måste ju passa ihop med hur man använder spisen, många stora stekpannor eller många mindre kastruller samtidigt.

Någon i släkten eller bekantskapskretsen med induktionshäll?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag har haft gasolhäll i 12 år. Den gillar jag skarpt. Innan dess var det keramikhäll. Hade helst haft gas , vilket finns att få, men då måste skåpen höjas. Då mister jag värdefull skåpplats i det lilla , alltför litet, köket.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Har aldrig haft en sådan förut och vet inte riktigt vad jag ska leta efter.
.. eller vad den ska vara bra för. Har jag aldrig förstått förutom att det är så himla modernt.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Jag tror det var ungefär samma sak grottmänniskorna sa när vedspisen kom ;)
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Visst. Och samma när brödbakmaskinen kom. Och när plastcykeln kom. Och gillestugan i källaren.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
BirgitS
Har man gasol/gashäll och van vid det så är induktionshäll definitivt mer lik det än vad vanlig glaskeramikhäll är.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kollat vad IKEA säljer I Portugal?
 
Håller med @BirgitS, en induktionshäll beter sig mycket likt en gashäll. Men man slipper fettet av oförbränd gas i hela köket, även om man iofs måste ha en extern tändare om man ska flambera.

Induktion är suveränt!
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.