Stickan56
Appendix Appendix skrev:
Roslagen. Verkar vara kaotisk i norrtälje, Åkersberga och Vallentuna.
Jag har försökt sätta mig in i detta. När det gäller Norrtälje så är det största problemet kommunens ledning.
Att i en glest befolkad kommun (till ytan en tredjedel av Stockholms län) låta tre operatörer konkurrera om samma kunder när det i stora delar inte finns underlag för en leverantör. Då blir man sämst i länet med en utbyggnad på knappt 50% jämfört med snittet på 85% i länet.

Stickan
 
Hej,
Vi tecknade oss också för installation av IPonly för ca 1,5 år sedan, ingenting har hänt ännu. Fick idag ett erbjudande om att teckna avtal med comhem eller boxer för att få 2000 i rabatt på installationen. Vi tecknade oss för ett pris om 19.900, stod inget om RUT/ROT. Nu kan vi alltså få det för 17.900 om vi accepterar ett nytt ordinarie pris om 24.785 där det sedan ska dras av 3.885 i RUT och ROT och sedan ytterligare avdrag om 3000 om man tecknar sig i 24 månader hos leverantörerna ovan.

Comhems erbjudande är rätt bra tycker jag, 250/100-lina plus TV-silver för 499 kr/månad. Kostar en bit över 600 annars.

Jag misstänker att de gör detta för att få in mer pengar i form av ROT/RUT. Vi som kund ansvarar för att kraven för ROT/RUT är uppfyllda enligt tilläggsavtalet.

Någon annan som fått detta erbjudande?
 
harry73
Även jag fick erbjudandet. Jag diskuterade det här och valde att inte nappa på erbjudandet.

harry73 harry73 skrev:
Fick följande erbjudandet och vill gärna höra era åsikter.

Vad jag kan läsa kan man fortfarande avbryta beställningen efter 24 månader efter beställningsdatumet
Men om man vill ha delbetalning, ska man inte teckna detta. Sedan verkar det som de får 5000kr i rabatt från Com Hem/Boxer och behåller 2000kr själv

[bild]
 
Stickan56
harry73 harry73 skrev:
Även jag fick erbjudandet. Jag diskuterade det här och valde att inte nappa på erbjudandet.
Är man bunden till ComHem/Boxer eller är det öppen fiber?

Stickan
 
harry73
öppen fiber
Skärmbild av webbgränssnitt för tjänsteval hos IP Only inklusive Internet, TV och Telefon alternativ samt priser och operatörer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänk på att man inte kan nyttja ROT/RUT om man väljer avbetalning.
 
harry73
I ursprungsavtalet kunde man inte utnyttja ROT/RUT oavsett.
Det nya erbjudandet betyder att man får högre pris (+5 785) och rabatt för ROT/RUT (-3 885) och rabatt för 24 månaders boxer/comhem (-5 000). Det tillsammans resulterar i ett 3 000 kr lägre pris.
Så IP Only tar en del av RUT/ROT avdraget och hela rabatten för att binda till comhem/boxer.

I erbjudandet @Diablito fick ändrade de siffrorna lite och tar IP Only i praktiken halva RUT/ROT avdrag
 
Appendix Appendix skrev:
Otroligt tråkigt att se. Är ju en del jobb att återställa det där...

Med tanke på problemen de har att svara på stanardfrågor i kundtjänst tror jag att gå vidare är bästa lösningen. Innan skadorna förvärras.
Någon som kan rekommendera vad nästa steg jag kan ta är?

Har alltså pratat med IP-ONLY's kundtjänst och fått lämna en reklamation.
Haft kontakt med entreprenören i december, januari, mars och april som påstods varit den som grävt och fått veta att dom ska "fixa detta", haft en K-man där som jag haft kontakt med.
Har nu fått kontaktuppgifter till entreprenörens underentreprenör men dom svarar inte i telefon och den K-mannen vägrar ringa upp.
Har åter haft kontakt med kundtjänst och fått det vanliga:
-"Oj, ja men det där ska vi prioritera, du ska inte behöva ringa runt, du är ju kunden".

Nästa stora regn som kommer, ja då vet i sjutton om jag har någon väg kvar att åka på.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Stickan56
harry73 harry73 skrev:
öppen fiber
Nu förstår jag. Jag trodde att det var ett konkurrerande erbjudande, ComHem/Boxer i stället för IP-Only.

Stickan
 
Trodde jag läst hela tråden men har tydligen missat ditt inlägg. Är ju ändå inte helt fel, 2000 lägre installationskostnad plus 150 i lägre månadsavgift för billigaste kombon av samma hastighet och kanaler.

Nu förtydligar de med ett exempel på när rot/rut inte beviljas, när man redan maxat det.

Frågan är vad som händer om det inte blir någon installation, fortfarande bunden av avtalet med t.ex comhem?
 
harry73
Jag gillar inte att företag tar en del av min skattereduktion och låtsas att de ger mig rabatt. Jag har faktiskt hellre att SKV behåller det så det kan användas för skolan och vården.
Dessutom avslöjade vad värdet är av 24 månaders bindningstid. Och comhem lär inte vara ensam om att komma med rabatter.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
harry73
Sedan kommer SKV att göra en rimlighetsbedömning on arbeten på din tomt har en omfattning som rättfärdigar rut och rotavdraget. Och det är mycket möjligt att de tycker att det är för mycket avdrag. Då rycker plötsligt hela rabatten.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ett problem är ju att kunna redovisa kostnad för utfört arbete, dvs hur lång tid har man grävt på fastigheten och hur mycket är maskintid för här skiljer ganska mycket. Har fastighetsägaren själv lagt kanalisation som används, etc. Har inte koll på det men får man göra generella antaganden utslaget på alla fastigheter eller måste varje fastighet specifikt redovisas till Skatteverket?
Eller tar IP-Only en chansning för att kunna få in intäkter och sedan ta ev. problem med rut/rot, dvs de måste få in pengar och tar en risk att inte få ut pengar för rot/rut.
 
harry73
A AndersS skrev:
Eller tar IP-Only en chansning för att kunna få in intäkter och sedan ta ev. problem med rut/rot, dvs de måste få in pengar och tar en risk att inte få ut pengar för rot/rut.
Eller lägger iponly den risken på kunden?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Eller lägger iponly den risken på kunden?
Isåfall är inte IP Only de enda som lägger den risken på kund. Där jag bor gör det kommunala energibolaget precis samma sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.