Jag flyttade en Rhododendron förra sommaren då de inte verkade trivas där den stod. Den verkade ta sig och blev inte ledsnare under sensommar eller höst. Nu verkar den dock ha svårt att komma igång igen. Förut var alla blad ihop rullade som de är på vintern. Nu har några av de få bladen som inte är helt bruna börjat att få normal form. Knopparna har inte börja öppna sig. Grannen blommar för fullt. Tror ni att den har någon chans att överleva? Vi bor i Stockholm.
 
  • Rhododendronbuske med delvis brunna blad och oöppnade knoppar på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rhododendron med delvis brunaktiga blad och öppnande knoppar i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
De brukar vara rätt seglivade så den kan nog ta sig. Men den ser ut att stå rätt öppet, eller ljuger bilden? Vad är det för jordmån? Som surjordsväxt är den ju rätt knusslig med jorden.
 
Tråkigt, några bladknoppar lever absolut men det går aldrig att svara på "tiotusenkronorsfrågan" om den kommer att överleva. Det visar sig så småningom. Det gäller ju inte enbart överlevnad utan även om hur busken kommer att se ut om några grenar faktiskt lever.

Ett bra tillfälle kanske att fundera över vad som gått fel så det inte upprepas om du vill plantera en ny Rhododendron.
 
C cpalm skrev:
De brukar vara rätt seglivade så den kan nog ta sig. Men den ser ut att stå rätt öppet, eller ljuger bilden? Vad är det för jordmån? Som surjordsväxt är den ju rätt knusslig med jorden.
Den står rätt öppet. Endast skuggning på morgonen. Jag har planterat den i surjord.
 
Jag skulle nog chansa på att beskära ner den till 10-20 cm höjd och hoppas på ny skottbildning därifrån. Rikligt med torv/rohdodendronjord och vattnat dagligen, aldrig låta den torka.
Det kan vara så att rotsystemet har skadats vid flytten och att den därför inte klarar att suga och transportera tillräckligt med vatten/näring ut i grenar och blad.
Det kan ju vara kul att försöka få den fin, men annars kostar ju en ny fin planta några hundralappar.
 
Tack för alla råd. Jag valde att vänta och se. Nu har flera av knopparna slagit ut till vackra blommor. Klart senare än de andra plantorna men det gör ju inget. Får se om den även sätter nya blad...
 
  • Blommande växt med vita blommor och knoppar mot en bakgrund av gräs och maskrosor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Svårt att se på bilderna men det är viktigt att busken står i öppen jord så inte gräs eller annat stjäl det vatten som den behöver i så hög grad.
Skugga gärna under soliga dagar, t.ex. med vit fiberduk.
 
Bladen krullade sig nog av vattenbrist men det är inte alltid lätt att veta vad som orsakar den. Det kan vara att rotsystemet är skadat eller andra faktorer som gör att den inte suger vatten. Tänk på att vattna med neutralt eller svagt surt vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.