Jag har ett hus med 4 lägenheter som jag anslöt till stadsnätet för cirka 8 år sedan. Total kostnad var 35 tusen inklusive indragning till hallen i varje lägenhet. Accepterade utan noggrannare undersökning då det är en rimlig standard att det finns bra bredband i uthyrningssammanhang.
Sedan tidigare har vi TV från ComHem. Det är en analog anslutning via koaxialkabel. Avtalet med ComHem är på utgående och funderade därför på att köra IPTV via stadsnätet istället. Efter kontakt med Fibra, som driftar nätet, så får jag beskedet att min anslutning behöver uppgraderas för att fungera med både bredband och IPTV. Det är tydligen omvandlaren mellan fiberkabeln och trådade RJ45-nätet som behöver uppgraderas eller bytas. Kostnaden för det, cirka 8 - 10 tusen, hamnar på mej. Jag behöver också dra in ledning till TV:n i varje lägenhet för cirka 5 - 7 tusen. Offerten är på 15 500 totalt.

Jag vet att det finns mycken kompetens på byggahus så skulle vara intressant att höra era synpunkter på detta:

  1. Bekräftelse och eventuell enkel förklaring till att jag uppfattat tekniken korrekt. Inget jag hade en aning om förut utan trodde att fiber var fiber.

  2. Information och kommentar från någon som också krävts på uppgradering för att koppla på IPTV.

  3. Synpunkter på mervärdet att se på digital TV jämfört med analog. Ändringen ökar min kostnad men inte hyresintäkten.

  4. Allmänna idéer om fortsatt strategi. Har skickat förfrågan till Bredbandsbolaget/Telenor om att installera fiber till huset. Grannfastigheten är ansluten till dom, dåvarande Tele2, och det gjordes utan kostnad för fastighetsägaren. Husen ligger på cirka 10 m avstånd. Kopplingsboxen för fiber ligger < 5 meter från mitt hus.
 
Hej! det är det en B2B fråga, om jag förstår dig rätt är det korrekt ?
Dvs du är ett företag?

//Goerana
 
1. Fiber är fiber, det stämmer. Men sedan behövs det utrustning för att kunna ta emot olika tjänster och 8 år gammal utrustning kan man idag se som förbrukad. Får jag gissar det max 100mbits gränssnitt.
2. Så Ja,du behöver säkerligen uppgradera för IPTV.
3. Bättre bildkvalite.
 
G goerana skrev:
Hej! det är det en B2B fråga, om jag förstår dig rätt är det korrekt ?
Dvs du är ett företag?

//Goerana
Jo det stämmer att det är en näringsfastighet och deklareras som rörelse.
Frågeställningen i sig är däremot allmängiltig ur ett konsumentperspektiv så jag gjorde bedömningen att inlägget platsar
Har moderator annan uppfattning så kan jag leva med det
 
J
Jag gissar att grannhuset har fler än 4 lägenheter om operatören ansluter utan kostnad. Kanske 12 eller uppåt? Iofs lade tele2 ner sin landlordverksamhet senare.
Ett stort incitament för för att uppgradera till digitaltv förutom bildkvaliteten är att man även kan köra flera tjänster som att hyra filmer, diverse appar som Spotify etc beroende på utbudet. Ofta går detta direkt i tvboxen. Det är kanske ett bra argument att använda till spekulanter som vill hyra. Man brukar räkna med att dra ny kabel från mediaomvandlaren till första uttaget ligger på 1500 så det verkar rimligt.
 
J Jocke Best skrev:
Jag gissar att grannhuset har fler än 4 lägenheter om operatören ansluter utan kostnad. Kanske 12 eller uppåt? Iofs lade tele2 ner sin landlordverksamhet senare.
Ett stort incitament för för att uppgradera till digitaltv förutom bildkvaliteten är att man även kan köra flera tjänster som att hyra filmer, diverse appar som Spotify etc beroende på utbudet. Ofta går detta direkt i tvboxen. Det är kanske ett bra argument att använda till spekulanter som vill hyra. Man brukar räkna med att dra ny kabel från mediaomvandlaren till första uttaget ligger på 1500 så det verkar rimligt.
Ja det är 8 lägenheter i grannhuset men Tele2 var generösa även mot mindre fastigheter. Det hus som jag själv bor i har 3 lägenheter och där fick vi gratis fiber när Tele2 grävde i gatan utanför för att komma fram till annat hus. Gjordes något år senare och inkluderar IPTV också.
Eftersom jag själv uppskattar TV-tjänsten att kunna se program utanför tablån så känns det lockande att uppgradera. Tror att fiber trots allt är en säkrare lösning för framtiden. Det som stör mej är att tekniken kanske ändras ytterligare och att jag måste investera flera omgångar. Vi har en fungerande lösning med comhem idag,10-12 kanaler, som kostar 115 kr/månad och lägenhet.
 
hsd
Jag skulle kolla med Comhem
 
hsd hsd skrev:
Jag skulle kolla med Comhem
Jag har det på listan också innan beslutet. Dom erbjuder ju bredband via koax också som jag förstått det så det borde innebära att det finns digitalt alternativ även där.
Förvånande bara att ComHem själva inte verkar angelägna att behålla mej som kund och höra av sig med en lösning.
 
J
Jag bor själv i comhemhus, och där ville de inte ens skriva gruppavtal under 15 lägenheter. Men absolut ska du kolla med dom. Deras nya tv hub är riktigt bra för tv och streaming. Det går utan problem för oss att köra 100/10 över koax. En koax är jämförbar med eller tom bättre än cat6 i överföring. Klarar utan problem flera Gbit/s några hundra meter. Som du skriver är fiber däremot väldigt stabil och tillhör framtiden. Om du investerar i ny utrustning för fiber och Gbit nu törs jag lova att det håller din tid ut :)
 
Skulle prata med Comhem dom levererar 500/100 via koax vet jag på vissa platser. Ställ sedan deras erbjudande mot fiberleverantörens. Comhem är riktigt bra och lever mer än väl upp till dagens behov men fiber är framtiden.
 
Tack för era synpunkter. Jo det känns som Comhem är "mest för pengarna" alternativet.
På sikt lär tablåtittandet avta till förmån för streaming via aktörer på bredbandet. Jag tror att det kommer att dyka upp många varianter på mediakonsumtionen i framtiden så kanske hoppa över fiberuppdateringen just nu.
Under åren med Comhem så har dom uppgraderat sina mediaomvandlare i huset utan att det belastat mej som fastighetsägare. Ja förutom löpande månadsavgift då alltså. Olika synsätt på hur det finansieras mellan nätleverantörerna alltså.
 
Hos oss (fristående villor med fiber) erbjuder ComHem gratis byte av mediaomvandlaren om man binder sig till dem i minst två år. så det borde finnas utrymme för att förhandla med leverantörerna.

/M
 
hsd
Jag hade Comhem i förra huset, funkade perfekt helt utan trassel och hade jag haft möjlighet idag hade jag valt Comhem direkt
 
Anläggningen för tv är uppgraderad i nuläget. Ligger inkluderat i avtalet med comhem. Har pratat med comhem idag och det lutar mot den lösningen. Eventuellt kan det bli ett gruppavtal som inkluderar bredband också. Det skulle i så fall göra att fiberinstallationen inte kommer att nyttjas överhuvudtaget!
 
J
Det är kanske lite fult men det skadar inte att meddela comhem att man om man inte får ett gruppavtal kommer byta till fiber via annan leverantör. Det fick fart på dom i vårt fall. Innan detta var de inte intresserade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.