T tigerkatten skrev:
Du bör oroa dig! En bekan till mig tog in fastpris på ett takbygge, det han noterade var att deras raster var väldigt långa och rökpauserna många. Men han tänkte priset är ju satt så varför bry sig. När jobbet var klart kom en större faktura än överenskommet, pga att det tog längre tid än beräknat. Ökningen var mer än 10%. Efter mycket dividerande togs ärendet till domstol och de dömde förlikning. Dvs de fick betala ca hälften av det som gick över det överenskomna priset.
En domstol dömer inte till förlikning.
Det är ett förslag, till parterna för att slippa en rättegång. Vid en förlikning kommer man överens om en deal som båda förhoppningsvis känner sig nöjda med. Om man lyckas komma överens så blir det en slags dom. Men förlikning är frivilligt! Antingen kommer man överens eller inte. Om man inte kommer överens så blir det rättegång. En förlikning är ingen dom.

Du anser att man ska oroa sig för hur hantverkarna fungerar? Baserat på vad din bekanta har råkat ut för?
Jätte tråkigt för din bekanta, men alla hantverkare är inte såna. De allra flesta är seriösa och vill göra ett bra jobb.
 
Redigerat:
Jag tycker det är intressant när folk berättar om hur lång tid något skall ta och gör det inte det så innebär det att de hantverkarna är klantskallar. Sånt tycker jag är så tråkigt, när man baserad på kanske ett bygge kan berätta hur saker och ting ska fungera. Ibland dyker det upp saker som gör att momentet tar längre tid än det ska. Att döma utan att ens ha sett hantverkarna tycker jag är tråkigt. För TS del så är det fastpris och ett slutdatum och vite (hoppas jag) Så om de jobbar lite då och då spelar mindre roll. Bara de blir klara i tid och gör ett bra jobb. Där det viktigaste är att de gör ett bra jobb.
 
M Mike the farmer skrev:
Som sagt, vill inte vara dömande redan med min begränsade kunskap i just detta med firmor, då jag förstått att det ser olika ut även för seriösa firmor. Den här byggfirman är seriös, dom har jättebra recensioner och jag har egentligen ingen anledning att tvivla på dom förutom att jag tyckte det gick långsamt. Det är totalt 5 firmor inblandade så det ska passa alla.

Känner att det blivit lite "måla fan på väggen" innan allt är klart så tycker vi lugnar oss lite, kanske mitt eget fel men vi väntar och ser. Ska dock vara en jobbig kund och ringa han idag då rörisen igår inte gjorde färdigt allt, det han har kvar innan plattan ska gjutas är 2 ledningar till. Tar inte många minuter där.

Betalar självklart inte förrän det är klart och inte mer än vad som står på offertbekräftelsen.
Det låter bra! Jag har bara varit med om en sådan situation som blev värre och värre. Det fanns oändligt många sätt för byggkillen att inte komma och inget blev specat. När jag till slut avbröt krävde han mig på pengar. Som jag dessutom betalade. Nä fy.
 
Johannes Kullgren Johannes Kullgren skrev:
Hej!

Bifogar utdrag från BKR, där står det tydligt att betongen BÖR härda i minst 2 månader innan plattsättning pga krymprisk OM inte tätskiktstillverkarens anvisning säger annat.

Alltså beror detta på vilket tätskiktsystem plattsättaren kommer använda.

Det finns också tätskiktssystem som kan appliceras vid RF max 90% vilket är klart lättare att torka ut till än RF 85%.

Att en betongplatta på mark som endast kan torka ut åt ett håll, tar lång tid att torka/binda vatten är inget ovanligt. Det beror på omständigheter som kan påverkas till en viss del:
Vct, tätt hus, värme, luftfuktighet ev avfuktare.
Det viktiga är ju att du fuktmäter (borrar) innan tätskiktet eller flytspacklet läggs på för att slippa emissioner och att tätskikt/plattor lossnar.

Mvh
Johannes
När jag ställde frågan till 4 olika tätskiktsleverantörer så fick jag svaret att ja dom flesta tätskikt klarar av en rf på 90 procent men fästmassan är det desto värre med om betongen ej är 3 månader eller äldre. Tätskikt är spricköverbyggande men ej fästmassa då det är cementbaserat. Sen finns det ju fästmassor med mer plast i sig som tål lite mer naturligtvis men ändå fanns det ingen tillverkare som ville lämna någon garanti om inte plattan är 85 rf och minst tre månader gammal.
 
Hej!
Lite återkoppling är väl alltid trevligt.

Bygget är i sitt slutskede, snickarna har gjort sitt, ska bara ha hit rörisen och elektrikern när jag kaklat och lagt färdigt klinkers i dagarna. Räknar med helt färdigt för första toasittningen med torkad silikon runt, på fredag. Dvs allt som allt drygt 2 månader, från första spadtaget.

Betongen då. Vi körde en stor jäkla avfuktare dygnet runt i ca 3 veckor efter att dom fått tätt med windy och isolering och tak. Efter ca 45-46 dagar från gjutning tog dom betongprovet vilket visade en RF på 84,7. Tömde vattenbehållaren relativt ofta i början men alltmer sällan i slutet (logiskt :p).
Avfuktaren i samklang med lite kemikalier från betongbilen samt en jäkla bra torktid i april/maj så löste det sig.

Det mesta har funkat bra med byggarna, fått ringa några gånger för att dom ska få göra återbesök med saker dom missat, trots att jag sagt till flera gånger hur jag vill ha det, men i det stora hela nöjd. Dock räknat på deras arbetstimmar och timmarna på offerten kommer inte någon entreprenör upp i ;) T ex skrev golvgubbarna 39 timmar när det i själva verket tog 24 timmar varav 12 timmar effektiv arbetstid på 2 man, då dom flytspacklade, satt i bilen i x antal timmar och väntade ut golvet, sen fixade fall, ena dagen, för att andra dagen köra på i 4 timmar med mattan och åka hem. 2 gubbar var dag. Dom räknar dock förmodligen med att hämta material osv också, men nästa gång fixat jag allt själv, finns mycket pengar att spara där ;) Bekvämt att anlita men för en med lite kontrollbehov och "ekonomiskt lagd" så har det varit lite stressande, men en ny erfarenhet.

I det stora hela är jag väldigt nöjd, och ska ha lite mer is i magen nästa gång (om det blir en sådan) innan jag sätter en sådan dramatiskt frågeställning till rubrik :oops::D
 
Hur löser du klinkersättning då? Fixtillverkarna vill ju att betongplattan skall vara 3 - 6 månader gammal. Och det har inte med fuktigheten att göra.
 
H hempularen skrev:
Hur löser du klinkersättning då? Fixtillverkarna vill ju att betongplattan skall vara 3 - 6 månader gammal. Och det har inte med fuktigheten att göra.
Råder väl 275 miljoner delade meningar i den frågan dock, även bland fixtillverkarna. Men alla plattsättare jag pratat med rekomenderar och har lagt det efter iallafall 2 månader vid bra förhållanden utan problem efter åratal, med Flexfix t ex. Även golvgubbarna som var här intygade det. Får lita på dom :)
 
Mikael_L
Mmm, det finns lite varianter såsom flexfix osv som sägs klara lite mer krympning i underlaget än vanligt fix, så kan de sin sak och vet vad de ska välja så tror jag de går i land även med detta.


edit:
Och hör skrev jag tydligen tidigare att det tar 3 månader
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och oavsett torkning så ska betongen krympa färdigt innan klinker/kakel, och detta tar 3 månader vad man än gör.
Men nu satt jag och bläddrade lite bland webers och ardex produkter.
På några snabba nedslag hittade jag produkter hos weber som ville ha minst 2 månader gammal betong och en annan som ville ha minst 6 månader ...
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.