Jag skulle behöva lite tips på hur jag ska göra med grunden på ett torp jag renoverar. Huset är från 30-talet med en tillbyggnad gjord runt -70. Då golvet i den ursprungliga delen av huset har omfattande röta så behöver jag sänka den relativa fuktigheten, så tanken är att isolera grunden.

Min ursprungliga plan var att lägga byggplast i botten och upp över muren (under syllen) och sen isolera med cellplast under golvreglarna. Men ju mer jag läser om detta, ju mer tveksam blir jag. Så nu funderar jag istället på isolera både marken och insidan på muren med cellplast och sen lägga plast över denna. Tanken är då att skippa isolering i bjälklaget och hoppas att värmen från huset också värmer upp grunden tillräckligt under vintern. Läser man på SP:s hemsida ska det vara en acceptabel lösning.

Det känns som detta kommer bli mycket jobb, speciellt med alla stenar ivägen. Hur noggrann måste man vara? Går det att lägga cellplast rätt på marken utan problem eller måste det till dränerande material under?

Finns det några alternativa lösningar som är bättre, billigare eller enklare? Huset kommer primärt att användas under sommarhalvåret. Tanken är att senare dränera runt huset vilket också borde hjälpa.

Grunden till ett gammalt hus under renovering med synlig rötskada och spridda byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
1
  • Laddar…
LoweW
Angående alternativa lösningar kanske du kan gjuta igen torpargrunden?

Jag håller själv på att renovera en krypgrund men till skillnad från din har min knappt någon röta alls. Min tanke är att jag ska dränera utvändigt, isolera, lägga byggplast och sätta in avfuktare.

Skulle det varit så att det hade vart mer röta ser jag ingen anledning att inte gjuta igen allt egentligen.

https://www.husgrunder.com/renovera...ill-en-betongplatta-gjuta-igen-din-krypgrund/
 
LoweW LoweW skrev:
Angående alternativa lösningar kanske du kan gjuta igen torpargrunden?

Jag håller själv på att renovera en krypgrund men till skillnad från din har min knappt någon röta alls. Min tanke är att jag ska dränera utvändigt, isolera, lägga byggplast och sätta in avfuktare.

Skulle det varit så att det hade vart mer röta ser jag ingen anledning att inte gjuta igen allt egentligen.

[länk]
Jag var faktiskt inne på att gjuta igen grunden först, men efter att ha räknat på det så tyckte jag att det blev väl dyrt för en sommarstuga. Hade det varit ett helårsboende så hade läget varit annorlunda såklart.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.