Hejsan

I första hand pratar jag om Halmstad men det finns säkert liknande problem i hela landet.

Vad ska vi göra, vi har försökt få tag i en tomt i halmstad ett bra tag nu. Felet att vi inte fått ligger visserligen delvis på oss med tanke på att vi begränsar oss till områden såsom Väster, Söndrum, Stenhuggeriet, Frösakull o ända upp till Haverdal. Ändå ett ganska stort område. De få tomter som blivit lediga har haft utgångspris på minst 1,2 miljoner kronor. Kommunen påstår att de ska släppa tomter men det verkar ju inte ske under min livstid. Vad gör man. Vi har hyffsat bra ekonomi tycker jag och jag kan personligen inte fatta att det finns så många som kan betala 1,5 miljoner för en tomt som inte ens är en havstomt.

När ska detta sluta.
 
När räntorna börjar höjas igen? Eftersom räntorna är låga blir folk villiga att låna mer och dessutom lånar gärna de som annars kanske inte skulle anse sig ha råd. Så länge räntorna är låga och inte antalet tomter till salu höjs blir det därför hets. Därmed kan det bli en riktig bubbla om ekonomin i Sverige skulle ta fart då räntorna höjs och en del skulle få svårt att betala samtidigt som färre skulle ta lån. Frågan är väl egentligen inte om det finns en bubbla utan hur stor den är...
 
reggi skrev:
Hejsan

I första hand pratar jag om Halmstad men det finns säkert liknande problem i hela landet.

Vad ska vi göra, vi har försökt få tag i en tomt i halmstad ett bra tag nu. Felet att vi inte fått ligger visserligen delvis på oss med tanke på att vi begränsar oss till områden såsom Väster, Söndrum, Stenhuggeriet, Frösakull o ända upp till Haverdal. Ändå ett ganska stort område. De få tomter som blivit lediga har haft utgångspris på minst 1,2 miljoner kronor. Kommunen påstår att de ska släppa tomter men det verkar ju inte ske under min livstid. Vad gör man. Vi har hyffsat bra ekonomi tycker jag och jag kan personligen inte fatta att det finns så många som kan betala 1,5 miljoner för en tomt som inte ens är en havstomt.

När ska detta sluta.
Kan inte annat än hålla med :(
Jagar tomt i NV Skåne och det känns tröstlöst ibland.
 
Nä, du är inte ensam. Skulle tro att det är likadant på många platser i landet.
Ibland vill man bara ge upp och forsätta att sitta och sura i sin hyreslägenhet.
Vi står i kommunens tomtkö men hyser inget större hopp, det är ca 900 personer före oss i kön och tillgången på tomter (med lägen på "vår" sida stan) är minimal.
Har jagat tomt privat också men det är väldigt trögt.

Antar att det är extra jobbigt nu under sommaren när det inte heller finns några begagnde hus att kika på.
Vi får hålla tummarna för hösten och nästa år. :-/
Det är trist när man tappar sugen och då har jag tagit lite ledigt från Byggahus-forumet för att försöka tänka på något annat ett tag.

Snart kanske det är vår tur?
 
Ni som kan ställa er i kö kan ju skatta er lyckliga. Det finns de kommuner som inte ens har någon tomtkö eller som inte alls "gör" tomter ... iaf inte till privatpersoner.
 
Hej!

Vi vill ha en tomt i Gävle, men det är också jättesvårt. Det finns i och för sig tomtkö, men efter två år i den är det fortfarande 820 personer före i kön. Känns lite tufft, men man hoppas ju fortfarande på en tomt.

Vi har inte tänkt att bygga förrän om 1-2 år, men det kan nog bli svårt att få tag i en tomt till dess.

En som verkligen längtar efter att få bygga ett hus.

 
Hej.
För er som söker tomt så kan jag rekommendera att besöka allt om bostad sida. Förutom att hitta tomt så kan man genom deras nya tjänst huskalkylen även få fram hustyper som olika hustillverkare presenterar mot dessa lediga tomter. Sidan kan vara lite klurig att guida sig på, (hoppas dem löser detta snart) men man går in på sök bostad när man sedan hittat en tomt så kan man trycka på kalkylera och få upp massa olika hustyper. Jag sprang på denna sajt här om dagen och tycker det är jätte intressant att även få upp olika hustyper mot tomterna.
Rekommenderar denna sida stort.
 
Nääää, nu lägger jag mig ner och tjuter snart och sparkar med benen som en småunge framför godishyllan i affären.
Fortfarande ingen tomt eller ens begagnat hus.  :'(
De tomter som finns är svindyra eller ligger strax utanför "Tjottahejti". Tittar man på begagnade hus ser man den desperata blicken hos andra spekulanter där budgivningen drar iväg som X2000.
Måste bara få spy ur mig lite....   ::)

Gick å tröstköpte en ny bil istället.  [smiley=evil.gif]
 
Ploppan skrev:
Nääää, nu lägger jag mig ner och tjuter snart och sparkar med benen som en småunge framför godishyllan i affären.
Fortfarande ingen tomt eller ens begagnat hus.  :'(
De tomter som finns är svindyra eller ligger strax utanför "Tjottahejti". Tittar man på begagnade hus ser man den desperata blicken hos andra spekulanter där budgivningen drar iväg som X2000.
Måste bara få spy ur mig lite....   ::)

Gick å tröstköpte en ny bil istället.  [smiley=evil.gif]
Ha ha...hoppas den hade golvvärme!

Har ett kanonläge för dig mellan Norrköping/Linköping med kanonutsikt över Roxen. Kostar ca 0,5 MSEK men jag tror du måste söka dig lite utanför stan för att hitta något bra! Vänd dig till en lantbrukare i ett område du kan tänka dig bo i....lycka till! :)
 
Jag fick min tomt (med gammalt hus på) genom att stycka av från en jordbruksfastighet. Gick hur bra som helst (med lantmäteriet).
I efterhand så känns det nästan lite "overkligt" att nu är gränsen där man peka ut den med handen (tänk om). Fördelen med att stycka från jordbruk var att det var ingen diskussion om storlek från ägaren (man såg ju inte ens slutet på hans mark!) samt att ägaren ville ha åkermark men jag gärna ville ha vanlig trädgårdsmark och väg (något som han var helt ointresserad av). Ena lustiga fadäsen är när han missade den 4 cm långa järnpinnen som markerar tomten och plöjde och sådde min tomt med någon gröda. Men det skrattar man gärna ut ifall man tittar på hur prisutvecklingen varit på tomter.
En åker är även en väldigt bra granne!
Det är oftast tyst och väldigt trevligt att titta på...
 
Det är i sådana fall man är överlycklig att man väljer att "bo på landet". Vår tomt 2000 kvm, 60 m till sjön, 20 000 :-. Ej i detaljplanerat område och lite problem med vägen men i det stora hela helt underbart.
Lider med er :'(
 
Ett sätt att komma till rätta med problemet skulle vara att samhället går in och styr upp marknaden. Detta kan se på samma sätt som på hyresrättens område, genom att värdera tomter (maximera överlåtelsepriserna) lika alldeles oavsett om tomten ligger i sjöläge i Halmstad eller i skogen i norrland. Då skulle sjötomterna i Halmstad bli lagom dyra eftersom man utgår från efterfrågan på norrlandstomten.

Lycka till!  :) :) :)
 
Calle Anka skrev:
Har ett kanonläge för dig mellan Norrköping/Linköping med kanonutsikt över Roxen. Kostar ca 0,5 MSEK men jag tror du måste söka dig lite utanför stan för att hitta något bra! Vänd dig till en lantbrukare i ett område du kan tänka dig bo i....lycka till! :)

Calle Anka:
Du kanske inte kommer ihåg det, men vi letar redan utanför stan. Dock inte på "den" sida stan som du nämner utan nord-nord-väst. Utanför detaljplan. Japp - har redan vänt mig till två lantbrukare - men det går trögt (av olika men acceptabla anledningar). Letar vidare dock.

Asdl2: Marken jag har ett gott öga till är granne med en åker och det vore bara sååå underbart om man kunde få loss en plätt på 2000 kvm där. *håller tummarna*
 
asdl2 skrev:
"Jag fick min tomt (med gammalt hus på) genom att stycka av från en jordbruksfastighet"




DETTA borde vara en strålande idé i slättbygder.  Man bildar kooperativ och köper loss en herrgårdspark.  Sedan rustar man upp befintliga hus och petar in tomter för nya hus där de får plats.  Vips har man en levande by mitt i åkerhavet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.