finns massor av annonser på blocket med beg. Plattor och stenar på pallar till billiga pengar. Precis vad jag behöver men det blir tungt om man ska lasta på och lasta av dem för hand. Har inte tillgång till någon maskin och för det mesta är det ett par mil att köra och hämta dem.
Har tänkt på ett pall lyft att hyra men klarar dom av att lyfta så högt att man får på pallarna på ett släp? Den kan man ju ta med sig på släpet enkelt också.
Kanske en kranbil men timtaxan landar väl på en 1000:-?
2 Tim så blir priset som att köpa nya plattor :)
Går kanske att hyra en mindre för B kort och köra själv?
Finns det andra alternativ? Förslag mottages.
För hand går också men är i denna värmen är jag väldigt lat :)
 
Stickan56
Först måste du kolla hur mycket du får lasta på vagnen m.a.p. dragbil, vagn och ditt körkort.
Kanske bättre att hyra en transport av ett proffs.

Stickan
 
Kom precis på att man kan ju hyra en lastbil med lastlucka, då kan man ju dra på pallen med en palllyft, en sån mindre som bara lyfter nån dm ovan mark.
 
Nu kan man nog inte förutsätta att det går att komma åt pallarna enkelt där du ska hämta dem heller. För en pall med sten med en pallyft är det bara asfalt som gäller.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Nu kan man nog inte förutsätta att det går att komma åt pallarna enkelt där du ska hämta dem heller. För en pall med sten med en pallyft är det bara asfalt som gäller.
Naturligtvis, detta måste man ju kolla upp först. Lyckligtvis är det asfalterad uppfart på de jag har tittat på.
 
Tänk även på att asfalten ofta är mjuk sommartid, det har redan varnats (iaf sydöstra Sverige) för blödande asfalt flera gånger dom två senaste veckorna.
Risken är stor att det blir djupa spår efter palltruckens hjul om asfalten är varm.
 
Stickan56
Y Yrrol skrev:
[länk]
En sån här är bara till för att du skall slippa böja på ryggen. Funkar inte att lasta en släpvagn med.

Stickan
 
Stickan56
G Ganescha skrev:
Kom precis på att man kan ju hyra en lastbil med lastlucka, då kan man ju dra på pallen med en palllyft, en sån mindre som bara lyfter nån dm ovan mark.
En lastbil med baklyft som du får köra lastar mindre än 800kg. Frågan är hur mycket baklyften klarar.

Stickan
 
Sista "lastbilen" jag körde tog 1150kg och 750 på lyften på b-kort
 
Betongplattor ca 10cm tjockt och en yta av ca 120*250 väger ca 600kg.
Med 5cm tjocka plattor så blir kvadratmetervikten ca 125kg.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Betongplattor ca 10cm tjockt och en yta av ca 120*250 väger ca 600kg.
Med 5cm tjocka plattor så blir kvadratmetervikten ca 125kg.
Plattorna är dansk sjösten 350x350 6cm tjocka. Är ca 160st, blir nog ganska tungt. Ton handlar det väl om då antar jag.
Får nog skippa lite större plattor då och vänta tills något dyker upp närmare så man kan åka flera gånger.
 
Redigerat:
Y
Bjud med vänner och familj som får bära åt dig. Billigt och snabbt.
 
Om du har ett släp som tar 120*250 samt 650 kg lastvikt så blir det fyra vändor för att ta 160 plattor.

160 plattor väger ca 2,5 ton.
 
Med 2000 kg/m3 så blir det 2300 kg, blir nog tre vändor med bil och släp.
Det vanligaste förslaget på detta forum är tre kompisar och en back öl och så handlastar ni.
Sedan är det med lastförankring, med en pall kommer man nog över balkarna på släpet och plattorna kan glida av. Lägg lister under och mellan plattorna så är det lägg att få tag när man lyfter.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.