Är det någon som vet om det tillverkas markiser till äldre hus nuförtiden? Typen på bilden häktas ner från krokar när man inte använder dem och förfular alltså inte fasaden som moderna markiser gör.

Gamla stil markiser upphängda på krokar vid ett äldre hus, hopfällbara för att inte synas när de inte används.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men sådana kan du ju snickra ihop av 22x22 ribbor.
Sedan är det mest raksöm till väven.

Protte
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Mnja, det har du rätt i, men de på bilden är nog lite mer avancerade än så. Det sitter en form av ledbeslag i nederkant vid fönsterfodrena och någon form av hissanordning tror jag så att man inte behöver lyfta ner dem varje gång de inte används. Bockade rör av lämplig dimension ger nog en mer formstabil stomme än trä också skulle jag tro.

Jag antar att det är två U-formade stommar per markis och 3-4 snören och ett gäng glidöglor fastsydda i markisväven så att det går att hissa upp och ner.
 
Det finns ju en uppsjö av olika modeller av korgmarkiser. De flesta snyggare än de på bilden om jag får säga min mening.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Bilden är från 1930 så då kanske man tyckte att det var snyggt :)
Bra tips hur som helst att det heter "korgmarkiser" - nu har jag ett uppslag att leta vidare med (y)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.