Hej!
Fick mejl från grannen om att de anordnar ett motionslopp med vår väg som målraka om några dagar. De har tydligen tillstånd från kommunen men har inte servitut på vägen. (De har lagt in ansökan om det.)
Dagen kommer att innebära att vi stängs inne på tomten från 11 när starten går till cirka 13. Vid start drar de snitslar över vår infart, sedan ställs en skylt med förbjuden infart upp.
Måste man stå ut med sånt och om inte, vad skulle ni göra?
 
  • Gilla
Jan Gustavsson
  • Laddar…
S
Två timmar är väl ändå hanterbart.
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 4 till
  • Laddar…
Ta det lugnt. Bryr dig inte om skyltar, dom har ingen rätt att sätta upp skyltar med förbjuden infart.
Vill du köra ut så gör det men kör inte över några löpare.
Värre är om de slänger en massa skräp och plastmuggar på din tomt.
 
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
Är det verkligen ett besvär för dig eller har du tänkt göra något speciellt mellan 11-13?
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 9 till
  • Laddar…
Om det känns besvärligt kan du väl göra något kul nån annanstans de futtiga timmarna det rör sig om, läsa dyra tidskrifter på biblioteket eller ta en promenad i ett vackert landskap eller äta lunch med en god vän.
 
  • Gilla
Micleg och 5 till
  • Laddar…
Två timmar är ingen lång tid. Problemet ligger i att vi blir instängda rätt ofta och har tröttnat.
I botten ligger också en konflikt som bottnar i att grannen använt vår mark utan lov på fler sätt.
 
Prata med kommunen. Om grannen gör det här ofta så tycker jag inte att det är ok. De borde i så fall be om din tillåtelse ödmjukt och erbjuda ersättning för besväret.
 
  • Gilla
[SH] och 2 till
  • Laddar…
K Kristina Kickan Bäckström skrev:
Två timmar är ingen lång tid. Problemet ligger i att vi blir instängda rätt ofta och har tröttnat.
I botten ligger också en konflikt som bottnar i att grannen använt vår mark utan lov på fler sätt.
Er mark är ju er mark och jag utgår från att du menar tomt? Där har ju grannarna inget att göra men det är väl ett separat problem.
Att gatan stängs av då och då kan förstås vara besvärligt om något oförutsett händer men handlar det inte om längre perioder än ett par timmar åt gången tycker jag inte att det är så mycket att bråka om.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Tillstånd för tillställningar likt denna är det länstyrelsen som ansvarar för, inte kommunen.
Ta reda på om tillstånd finns.
Markägare kan få tillstånd för väg han äger, boende utmed vägen får anpassa sig, men ska ha informerats i god tid, vanligtvis en vecka innan.
 
  • Gilla
Kickan123
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Tillstånd för tillställningar likt denna är det länstyrelsen som ansvarar för, inte kommunen.
Ta reda på om tillstånd finns.
Markägare kan få tillstånd för väg han äger, boende utmed vägen får anpassa sig, men ska ha informerats i god tid, vanligtvis en vecka innan.
Kollade länsstyrelsen. De har tydligen bara hand om lopp med fordon. Ska vara kommunen men jag frågade inte dem. Såg bara att kommunen skrivit in loppet i sin kalender.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Finns en sanning som lyder - Är man snäll blir man bara utnyttjad av andra.
 
  • Gilla
Saxdaling och 4 till
  • Laddar…
Det är väl jättekul att det händer något! :): Om det nu inte är så att nu har planerat något särskilt som gör att ni måste använda er infart under just dessa 0,02% av årets tillgängliga tid så lägg istället er energi på att bära fram ett par solstolar och heja på de som springer förbi.

Grannen borde ju frågat om lov först naturligtvis, det hör till god ton när man arrangerar lopp. Som i alla andra fall så är det bästa du kan göra är att gå och prata med grannen.
 
  • Gilla
Springhunter och 3 till
  • Laddar…
Jag håller med om att det var dåligt av arrangören att inte frågan om lov. Det kan man ju påpeka, men det är inte en så stor störning att det är värt att bråka om.
 
  • Gilla
Nellys_husse
  • Laddar…
Tack för bra synpunkter. Jag var ute efter att få en bild av hur praxis brukar se ut och om nån visste hur reglerna är. Sen är det intressant att höra om hur andra, med normala grannrelationet skulle reagera. Naturligtvis finns det inget självändamål i att bråka men det är inte alltid så enkelt. Trist att begreppet haverist dyker upp dock. Jag tror att många som söker råd i forum som det här gör det när läget är svårt att handskas med, när man försökt allt annat.
Ha en god helg nu!!
 
  • Gilla
janusz_w och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Så det är väg, tomtmark eller infart till tomtmark?
Grannen har inte frågat om de får använda er väg utan helt sonika bara beslutat och nu låter er få veta att de kommer använda er väg för detta?
De låter förstå att kommunen givit dem rätt att hålla loppet och att de då på något sätt ser sig ha rätt att använda er infart till er tomt utan att fråga först?

Bara för att göra det lite roligt hade jag svarat grannen följande.

Tack för förfrågan om ni får låna vår mark för ert event. Självklart ställer vi upp på det. Dock inte den dagen. Dagen efter blir bättre för oss eftersom vi kommer asfaltera om hela vägen dagen ni planerat. Vi kommer stänga av vägen dagen innan och ställa våra bilar hos er under den dag då asfalteringen sker så att vi kan komma in och ut från vårt hus utan att störas av asfalteringen. Lycka till med loppet :) Glada hälsningar grannen!

Som jag sagt i så många trådar tidigare. Det finns inget lättare än grannsämja om man håller sig på sin egen mark och inte har beroendeförhållanden till omkringboende.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.