Många skyddsrum ägs i privat regi idag. I och med det säkerhetspolitiska läget besiktigas de nu löpande.

Du kan läsa artikeln här: Kostsamt att bygga om skyddsrum fel
 
Ja, uppmaningen blir ju enkel. Köp inte skyddsrum under dessa premisser!
Liten parallell till huset som kronofogden krängde med hyresgäst och besittningsrätt (?)...

Lika bra att ursprungsägaren har dem kvar i dessa lägen.
 
Redigerat:
Hur regleras detta? Är det ett servitut, eller kan man på annat sätt få fram information om det finns ett skyddsrum på en fastighet man köper? Jag antar att det faller under undersökningsplikten, men då måste man ju veta var man ska leta...
 
harry73
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
I artikeln står det att staten sålt ut ett antal skyddsrum till bl.a privatpersoner, men dessa är i de flesta fall utrangerade skyddsrum och berörs inte av det som står i artikeln då de inte längre används som skyddsrum. Artikeln handlar snarare om de skyddsrum som ofta finns i villaområden i form av garage och liknande där fastighetsägaren fått bidrag till att bygga skyddsrum t.ex. under garage.
 
Kan man "Avregistrera" ett skyddsrum ?
/K
 
klaskarlsson skrev:
Kan man "Avregistrera" ett skyddsrum ?
/K
Idag är det mycket svårt. Var lättare för ett tiotal år sedan då försvarsläget inte ansågs så stort.
 
G
thomas33 skrev:
Idag är det mycket svårt. Var lättare för ett tiotal år sedan då försvarsläget inte ansågs så stort.
I vissa fall ersätts ett befintligt skyddsrum med ett nybyggt. I andra fall så försvinner skyddsrummet pga rivning.

Men i ett fall så har man rivit hela byggnaden utom skyddsrummet och sen byggt ett nytt bostadshus ovanpå med skyddsrummet som grund. Skyddsrummet var då inte tillgängligt under byggtiden.
 
Min sambos pappa har skyddsrum som är ett garage. Berry-Vipportar av äldre modell Hörmann. PGA skyddsdörrarna innanför så är bredden på infarten/garagedörrarna mindre än vanligt.

Inga problem i 30 år tills häromveckan när han köpte en ny bil. Nu kommer han nästan inte in. Så vitt jag förstått så är det extremt svårt att få OK att riva ett skyddsrum idag. Går det däremot att öka bredden och därmed sätta in nya dörrar både skyddsdörrar och garagedörr? Har någon av er erfarenheter eller ska jag kontakta MSB för rak svar?

(Skyddsrum, svårt komma in med bil, vill öka bredden, nya dörrar)
 
Redigerat:
Jag tror det blir svindyrt att fixa skyddsdörrarna till det nya måttet och få det godkänt av MSB. Troligen billigare att bygga en carport bredvid eller byta bil.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Jag tror det blir svindyrt att fixa skyddsdörrarna till det nya måttet och få det godkänt av MSB. Troligen billigare att bygga en carport bredvid eller byta bil.
Precis vad jag antog, dyrt med måttbeställda skyddsdörrar..

Vi kör nog på denna lösning: Rollmatic.
Det finns litet mellanrum mellan yttervägg och skyddsrummet. Vi ska försöka gröpa ut lite trä och pressa dit en Rollmatic kompakt. Det blir dock på håret. Vi ska mäta noggrannare först.
 
En Rollmatic kan ju monteras på utsidan om nu det finns plats uppåt.
Kanske komplettera med någon styrskena för hjulen, så bilen hamnar precis rätt i öppningen?
 
Visst går det. Men det lär bli väldigt dyrt, och du ska nog prata med ansvarig myndighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.