Hej!

Har i dagarna strött lite salt över ogräset som börjar växa på gårdsplanen. Detta har gett ganska god effekt relativt fort - ogräset har börjat vissna.

Det hade dock varit mycket enklare att gå runt med en tryckspruta och spruta ut saltet istället.

Har läst om folk som har "kokat" ihop någon lösning med salt, vatten lite vinäger etc.

Är det någon som har ett bra recept med dosering etc?

Jag vill inte spruta round-up och det är eldningsförbud i Skåne, så jag kan inte (vill inte heller) elda med gasolbrännare.
 
Blanda Salt och ogräsättika?
 
vanlig isbekämpningsmedel , saltbaserat i vanligt vatten räcker väl? Du löser ca 2 kg per 10 liter vatten.
 
Vad är det för fel på roundup? I liten användning med säkra avstånd till annan växtlighet och vattendrag så är det ju safe. Bryts ned i naturen på två v.
 
  • Arg
  • Gilla
Magnus Cedergren och 1 till
  • Laddar…
S
elpaco elpaco skrev:
Vad är det för fel på roundup? I liten användning med säkra avstånd till annan växtlighet och vattendrag så är det ju safe. Bryts ned i naturen på två v.
Felet är att glyfosat (Roundup) är ett gift som bryts ner i samband med att det dödar växter och mikroorganismer.
På en yta med liten biologisk aktivitet, t.ex. en gårdsplan, så kommer en stor andel att gå ner i grundvattnet där det har nästan evig livslängd. Har man en gårdsplan är det ganska sannolikt att man har en egen brunn som man tar dricksvattnet ifrån.

Bara rent känslomässigt, vad tycker du om att dricka utspädd glyfosat?
Även om just TS inte skulle ha en egen brunn, tycker du det är OK att han förgiftar grundvattnet?

Den intressanta frågan är snarast varför folk är så villiga att ta till gifter om det går att klara sig utan med rimlig arbetsinsats.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 3 till
  • Laddar…
Glyfosat bryts ner OM rätt förutsättningar finns. Det är sällan det är så. Det är samma för övriga bekämpningsmedel också.

För en gårdsplan tycker jag själv efter att ha testat lite olika medel att det bästa sättet är att göra en ordentlig rensning EN gång. Sedan kör man med kratta eller harv några gånger per säsong för att ta ogräset när det just börjat sticka upp och inte rotat sig ordentligt. Så länge man inte låter det gå för lång tid mellan gångerna så är det ingen fara.

Men vill man köra med medel så tycker jag att vanlig ättika i spruta funkar bra.
 
Känns trist om tråden ska fastna i en ytterligare diskussion om glyfosat, finns ju hundratals redan och mothership efterfrågar ett alternativt recept.

En säck 25 kg effektsalt på byggmax kostar 50 kr. Ingen expert på kemi men enligt https://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumklorid kan man lösa ca ~350g salt per liter vatten. Så en 7 liters tryckspruta skulle rymma drygt 2 kg salt. Det brukar krävas rätt mycket salt för att dräpa ogräs så man får nog duscha på rätt bra. Snabbare vore kanske att hälla saltvatten med en vanlig vattenkanna?

Jag brukar aldrig använda vinäger/ättika-baserat ogräsmedel då det i regel alltid bara (snabbt) dödar bladen och lämnar roten intakt.

Lite diskmedel skulle säkert kunna vara fördelaktigt för att bryta ytspänningen och få bättre effekt på vaxiga blad.

Prova gärna och återkom med resultat!
 
Redigerat:
Mats-S
Någon som minns "Tortex" ... det var grejer det som man kunde lita på :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.