Hej,

Jag håller på att byta ut befintliga betongplattor mot trädäck på mitt garagetak. Konstruktionen är idag tak + frigolit + markduk + sand + plattor. Dock så har tidigare ägaren lagt plast över sanden på halva uteplatsen, fråga mig inte varför hen lagt över bara halva men det får mig att fundera på om jag ska lägga plast över resten eller byta ut plasten mot ytterligare en markduk på ovansidan av sanden? Hade uteplatsen inte varit byggt på ett tak så hade jag direkt valt markduk men plast kanske kan vara bra för att förhindra att vatten hamnar på garagetaket? Samtidigt skulle ju en sån konstruktion väl stänga in fukt mellan frigoliten och plasten? Eller ska jag helt enkelt nöjda mig med den markduk som ligger mellan frigoliten och sanden?
 
  • Renoveringsprojekt av garagetak där betongplattor delvis tagits bort, visar underlag med sand och plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Befintlig betongplatta med sand och synlig plast på halva uteplatsen, delvis grävt i sanden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Finns där inte någon form av tätskikt? Av flera skäl är plast ett olämpligt material i sammanhanget.
 
Jag vet inte vad som finns under frigoliten, det är möjligt att det finns något tätskikt där, det har ju funkat i 30 år hittills så jag tänkte spara mig huvudbry att gräva upp och undersöka mer
 
I så fall skall plasten bort.
 
  • Gilla
Simon Hellsten
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
I så fall skall plasten bort.
Tack. Då får det bli så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.