Hej,

Vi bor i ett hus byggt 1958 och har länge reagerat på att i vissa rum på övervåningen ger varje steg ett massivt dunsande ljud i hela huset. Nu har vi varit tvungna att öppna ett av golven pga en mindre vattenskada och det här är vad vi ser (sågspånet är borttaget där det är öppnat men ni ser under golvet hur det ser ut):

rh8w00.jpg
https://www.dropbox.com/s/xpai7w4j4gdsef4/2018-06-01 19.28.55.jpg?dl=0

Bjälklaget är alltså någon form av längsgående masonit-sandwich konstruktion. Det finns inget undergolv utan furugolvet är lagt rakt på masonitlådorna. Efteråt har någon lagt ett golv ovanpå som var korrekt lagt.

Jag har två frågor som jag hoppas någon kan hjälpa mig med:
1. Vad är det här för typ av bjälklag? Har det något namn?
2. Finns det något (stort eller litet) som jag kan göra för att minska resonansen i golvet.

Tacksam för svar,
Anders
 
Redigerat:

Bästa svaret

Hej Anders! Kan det vara ett elementhus från Mockfjärd? Såna här hus ser man i byggahus forum i bland. Så det går säkert att söka fram historisk fakta i äldre forum trådar. Utifrån bilden och allmän kunskap om snickeri skulle jag säga att golvet ser ut att vara ovanligt intakt efter alla år. Och att sågspånen inte sjunkit ihop. Möjligtvis att golvbrädorna släppt från balkarna. Gissningsvis kommer dunsarna från golvbrädorna. De behöver i så fall limmas fast. Men det kommer säkert flera inlägg som vet bättre besked. Enklast är kanske att prova med att limma fast nån av brädorna du tagit av. Och höra om det blivit tyst.
 
  • Gilla
a2011
  • Laddar…
Det där är ett elementhus. Risken finns att bärigheten i golvet förstörs om man gör ingrepp i det. Var försiktiga med hur ni gör!
Svårt att säga vad det är som låter, bor själv i ett elementhus och har inte haft problem med några ”oljud” i bjälklag.
 
  • Gilla
a2011
  • Laddar…
Tack för svar! Efter att ha letat lite på forumet verkar det helt klart vara ett elementhus, intressant!

Nu har jag ju varit tvungen att öppna lite pga fukt men bästa lösningen verkar vara att återställa och limma/skruva golvgips och sedan lägga nytt golv på det.
 
Det ser ut som även golvplankorna är en del av den bärande konstruktionen här. Masoniten verkar ju ha varit limmad i spår i plaqnkorna.
 
Korrekt, som jag tolkar det är hela huset byggt av dessa element. Varje element består av två sidor med plankor och två sidor med masonit och elementet är fyllt med sågspån. Ett element är typ 3-4 m långt. Hela huset, inklusive inner- och ytterväggar byggd ihop som lego av dessa element. Det betyder att allt och inget är bärande i huset. Vanligt hus från 50- talet fram till 80- talet.

Det här forumet är en guldgruva. På en timme har jag lärt mig mer om mig hus än vad någon ritning eller besiktningsman kunnat.
 
  • Gilla
Ammmi och 3 till
  • Laddar…
Och jag kan nu efter ytterligare googlande konstatera att missljudet beror på att någon rivit en vägg under golvet med missljud och gjort ett kök av vad som måste varit ett litet kök och ett litet matrum. Genom att lägga en balk i taket borde jag bli av med problemet.

Hittade en blogg om ett exakt likadant hus som hade exakt samma problem:
http://www.westlings.nu/?page=34

:)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.