Vi har en Intex Prism Frame 400x200x100 Cm 6836L , köpte en pooldammsugare https://www.toysrus.se/product/intex-automatisk-poolrengoering?id=000000000102353001 utan att läsa på så noga och inser att filterpumpen är för svag, den kräver en pump med , går nu i tankarna på att byta till en sandfilterpump då den som ingår i poolen inte verkar så effektiv, dessutom blir filtret fort smutsigt och behöver bytas1 gång i veckan, inte billigt i längden med 4 badade barn blir det fort skräp i poolen.

Vilken sandfilterpump är vettig att köpa Toys r us har några intexmodeller att välja på, den billigaste varianten är för svag för dammsugaren som kräver en INTEX-filterpump med en genomströmningshastighet på mellan5 678 och 13 248 liter/timme, himla osmart att inte läsa på innan att dammsugaren kräver en mer effektiv pump, (kan ju spara dammsugaren tills vi uppgraderar till en något större pool förstås och köpa någon batteridriven dammsugare så länge)

https://www.toysrus.se/product/intex-sandfilterpump?id=000000000106381001 och finns en dyrare variant

https://www.toysrus.se/product/intex-sandfilterpump?id=000000000100200001

Vilken pump hade ni satsat på? Den större är kanske lite väl dyr att satsa på i en sådan liten pool?
 
Köper jag en sandfilterpump , vad mer behövs köpa till, sand förstås? Något att tänka på när vi använder den?
 
har mest kollat på intex då jag tänkte den passade till just den poolen :) att de då inte blir problem när man skall koppla in den i , tänkte på att den skall passa in/utsuget eller vad den nu kallas

kör man pumpen hela tiden?
 
Titta på slangdiametrarna så borde det lösa sig. Googlar man så råder delade meningar om hur mycket man kör pumpen. Under bad och en stund efter tänker jag mig samt nån timma då och då dagar den inte används. Får se om det behövs mer eller mindre.
 
Vi kör pumpen på dagtid. Mellan kl 8 till 19 och behöver det med temperatur mellan 26 och 30 grader.
 
ok, slang behöver man köpa till ? Står slanganslutning32/38 mm, vår pool har 38 tror jag, alternativ 32 mm
 
Just nu om de är hemma så badar de av och till hela dagen, så under den tiden behöver pumpen stå på? Och en stund efter bad förstås?
 
32slang finns billigt ibland pooltillbehören.
 
Hittade en bruksanvisning på nätet, det står att den skall vara 3,5 meter från poolen? Har du det? Hur mycket sand behövs köpa till?
 
3.5m från polen verkar dels handla om att man inte ska kunna klättra upp på pumpen och sen ner i poolen. Sen verkar det även vara en elsäkerhetsfråga. Jag köpte slang på jula men deras sand var slut så jag provar filterbollar istället. Köpte 500g. Återstår att se hur det funkar. Köp en även slangklämmor 4st för det behöver du mellan pool och pump.
 
Köpte en sandfilterpump idag, den som nämns ovan, utnyttjade Bauhaus prisgaranti och fick den för 1231 :- :) de var annars dyra då de tog 2295 :- för pumpen, slangen fick jag med på prisgaranti 219 :-, tur att Jem och Fix är så billiga att jag kunde utnyttja prisgaranti :-D , de i affären undrade hur de kunde skilja sig så i pris, ja de kan man undra, hur Bauhaus är så dyra, tex ÖB tar 1700:- för den
 
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Hur gick du till väga för att övertyga Bauhaus att det är samma pump?

Bauhaus på min ort är väldigt kinkiga att matcha varor om inte hemsidans titel är precis samma, trots att det är samma vara. T.ex. skiver Jem & Fix: "Sandfilterpump Pro Classic" och Bauhaus: "SANDFILTERANLÄGGNING CLASSIC 300 BASIC"

Jag är nämligen också sugen på att åka och köpa en på Bauhaus men matcha mot Jem & Fix (som finns 4 mil bort)..
 
Jag hänvisade till tillverkarens hemsida då det bara finns en 300modell. Bilden på jem&fix är nog gammal för där står 7200 istället för 7500 i specen.
 
Var också lite oroad över det först, men visade bara priset på pumpen deras hemsida på min mobil, hon sa inget om det som tur var, för det är ju samma pump, men klart en del gör väl allt för att slippa göra prisgaranti, kom en till samtidigt som mig som gjorde prisgaranti på en annan sak och han fick också pengar tillbaka utan problem, han gjorde också en rejäl sänkning i priset på sin vara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.