Har aldrig riktigt fått kläm på vilket elavtal som är bäst för mig. Pratat med mitt elbolag ett flertal tillfällen och varje person säger olika varje gång.Rörligt avtal eller fast? Detta gör mig förstås förvirrad. Vilket är bäst för mig,och hur tar jag reda på detta?

Jag bor i ett hus från 30-talet,eluppvärmt med vedspis i köket. Elen är dyr vad jag än väljer,fast eller rörligt avtal.
Frågan är vad vore det billigaste i längden för mig?

Vad tror ni och vilket har ni valt och varför,ni som bor i hus?
 
Rörligt därför att jag tror på att det är billigast i längden. Valet som jag uppfattat det handlar om ifall man klarar tillfälliga toppar i priset. Gör man inte det ta man en "försäkring" i form av fast pris, och en sådan kostar. Sannolikheten att man faktiskt tjänar på en försäkring ser jag som låg.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Samtidigt har sannolikt TS en stor del av sin förbrukning under högpris säsong, det kan löna sig med fast i det läget. Jag har inte elvärme och kör rörligt.
 
Frågan är om inte elbolaget redan listat ut att det kan vara så och ser till att lägga det fasta priset så de själva tjänar på det.
 
Jag roade mig under några år med att månadsvis skriva upp det rörliga priset och det bundna priset för ett år. Sedan räknade jag ut min årskostnad för båda alternativen baserat på min faktiska förbrukning. Det finns enstaka tillfällen då det går att se att jag skulle ha sparat några kronor på att binda. De flesta gånger och i det långa loppet hade jag förlorat på att binda. Det påverkar givetvis kalkylen att elpriset överlag har sjunkit under tiden jag tittat på detta. Jag rekommenderar rörligt pris.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73
Rörligt eftersom det är ett tillsvidareavtal. Väljer man ett avtal med ett slutdatum, övergår avtalet därefter till deras dyraste avtal.
 
NEJ. Tillsvidare avtal var den benämning som användes på de absolut dyraste avtalen som man fick om man inte valde. Det ska man absolut inte ha.
 
harry73
Vad jag menar är att om man tecknar ett rörligt avtal gäller den tillsvidare. Har man en kontraktstid behöver man aktiv förlänga den, annars blir det deras dyraste avtal (och den kan mycket väl heta tillsvidare och gälla tillsvidare)
Det blir lite rörigt, men poängen är att man ska välja rörligt
 
Även många rörliga avtal löper 12månader.
 
Ok,många av er rekommenderar rörligt avtal. Den senaste försäljaren jag pratade med sa att jag kan välja rörligt och "binda" inför vintern. Kan man göra så eller säger han så bara för att han är försäljare? Märks det att jag ej litar på försäljare? :D

Det har jag nämligen aldrig hört att man kan göra. Att välja rörligt och sedan binda inför vintern.

Vad säger ni om detta?
 
Det viktigaste är som sagts att ha ett avtal. De anvisningsavtal man får när man flyttar in är väldigt dyra (att de ens får ta mer än sitt rörliga pris plus några enstaka procent för dessa är skamligt).

Jag tror som de flesta andra på rörligt, men det viktigaste är alltså att du väljer något aktivt.
 
Oftast är ett rörligt avtal ”rörligt”, vilket innebär att du kan säga upp det på dagen och sedan binda avtalet när det passar dig.

Dock brukar det aldrig vara bra att binda inför vintern, då priserna oftast är högre mot senhösten.
 
Och det du ska tänka på är att det är priset på vintern som avgör, för under sommarhalvåret förbrukar du så lite att priset har liten betydelse.
 
E elmont skrev:
Och det du ska tänka på är att det är priset på vintern som avgör, för under sommarhalvåret förbrukar du så lite att priset har liten betydelse.
Och med det sagt rekommenderar du att jag väljer fast eller rörligt?
 
Nej, priserna på fasta avtal har inte den typen av säsongsvariationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.