Är det klassat som skog så får han inte hur som helst hugga av ett område utan att återplantera eller gynna en föryngring. 50 tallar är inte en försumbar avverkning om det är på samma område, så det hela beror nog på hur välvillig han är. Jag vet att jag har stor nytta av min skogsmark utan att ha tänkt bebygga den. Själv skulle jag nog ställa mig mycket tveksam till om någon bad mig att göra ett sådant ingrepp i min skog pga sol. Det skulle dels sänka värdet på hans fastighet samtidigt som det skulle fördyra för honom den dag han avverkar intilliggande skog. Med andra ord så är det inte en fråga om att vara snäll eller inte, det är i högsta grad en ekonomisk fråga. Vad är då rimligt pris, det går inte att säga utan att veta hans förutsättningar. Varför inte ställa frågan till markägaren?

Tompa
 
Jag fattar inte, tar kommunen hand om marken åt markägaren, kommunen ska också ta ner (kvista och aptera?) hans 50 tallar och du vill veta vad rimmlig ersättning till markägaren är ?

Hur grova är träden, kommer det att avverkas i förtid eller är träden "färdigvuxna" ?
Vem kommer att transportera fram samt sälja timmret ?

Känns som det kommer bli svårt att ge ett bra svar :-/
 
50 fullvuxna furor kan ju vara stora pengar, borde ju bli 150-200 stockar, är sen någon stock av knivfura eller RS-kvalité så blir det ännu större pengar.....

Totalt med massvedsskvätten, över 25.000 kr skulle jag gissa, men någon annan får gärna gissa bättre ???

Ser ingen direkt anledning till varför markägaren skulle ersättas för att avverka mogen skog som ändå ska avverkas, vore ju skillnad om skogen var 20-30 år och bra på gång.
 
Haagbard skrev:
Ser ingen direkt anledning till varför markägaren skulle ersättas för att avverka mogen skog som ändå ska avverkas, vore ju skillnad om skogen var 20-30 år och bra på gång.
Kanske för att det är hans mark? Kanske för att det inte passar in i hans avverkningsplaner? Kanske för att han inte vill lägga energi och kraft på omplantering, röjning mm innan resten skall avverkas?

Skog är inte bara något att gå omkring i, det är många av oss som får en del av vårt levebröd från skogen. Denna del måste skötas ekonomiskt, inte utifrån att någon vill ha sol på tomten.

Du får helt olika priser om du säljer små mänger jämfört med större mängd skog. Samtidigt blir det oproportionellt dyrare att hantera små markområden för avverkning återplantering mm. Bara min åsikt och hur jag skulle reagera om någon bad mig avverka min skog. För detta skulle jag ta bra betalt. Men å andra sidan så kanske markägaren ändå funderar på en avverkning som kanske kan tidigareläggas.

Hur mycket är du beredd att betala för att han avverkar?

Tompa
 
Tompa01 skrev:
Kanske för att det är hans mark? Kanske för att det inte passar in i hans avverkningsplaner? Kanske för att han inte vill lägga energi och kraft på omplantering, röjning mm innan resten skall avverkas?
Ja kanske ;)

Tompa01 skrev:
Skog är inte bara något att gå omkring i, det är många av oss som får en del av vårt levebröd från skogen. Denna del måste skötas ekonomiskt, inte utifrån att någon vill ha sol på tomten.
Nej precis, därför brukar jag ha motorsåg med mig när jag går i skogen ;)

Gillar förövrigt inte heller frasen:
"Markägaren får av komunen inte bygga på sin mark, så han har inte så mycket nytta av den"

I detta fallet med fullvuxen tallskog direkt mot en nyplanerad tomt så är ju risken mycket stor att träden lägger sig åt ena eller andra hållet........dock så är väl chansen att stöta på sunt bonnförnuft större på landet än i villakvarter där folk tydligen är beredda att gå över lagens råmärken för att få sol och utsikt ::)

Jag tror det kommer att lösa sig till det bättre, var bara försiktig med "Du får av komunen inte bygga på din mark, så du har ju inte så mycket nytta av den" ;D
 
Bra att det löste sig till det bättre  :)

Men jag fattar fortfarande inte varför kommunen var inblandad, varför har kommunen "hand om grannens mark".......köpte du din tomt av kommunen eller ?

......borde ju finnas billigare sätt att få ner skog än att låta kommunen sköta det

Äh, bra som sagt att alla verkar nöjda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.