Hej!

I mitt kommande husbygge ska jag i badrummet ha ett liknande tvättställ (se bild)

Jag har en väldigt grov askstock som ligger och väntar och jag har tänkt göra skivan/skivorna i hela stycken. Stocken är 3m lång och ca 80-100cm diameter, trädet togs ner för ca 1,5-2 månader sen och har legat ute sedan dess utan tak eller så och nu är vi där jag bor i Värmland, Sunne inne på 4e veckan i rad med 25-30 grader och sol så jag börjar bli lite orolig.

Vet någon hur jag ska göra med denna för att slippa sprickbildning och även att den slår sig?
Ska jag låta den ligga under tak okapad?
Kapa upp den som jag ska ha den och förvara den mörkt och svalt?
Är det redan kört?

Tips och råd mottages gärna!

Mvh

Modernt badrum med träskiva och ovanpåliggande rund tvättbalja, mörka kakelväggar och dekorativ belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kört är det nog inte! Hur en stock är vet man sällan innan man sågat och torkat den. Är nog en bra idé att såga ganska snart. Mörkt och luftigt är alltid bra. Måla ändträ med täckande färg är också ett tips som bromsar upp torkprocessen.
Spänningar i trä beror på mycket! När du sågar så försök läsa träet och få så lite grenar etc som möjligt som kan skapa skumma torkvridningar eller sprickor.
Lycka till med ditt spännande projekt! Vi som hänger på detta forum tycker om projektbilder!
 
Okej, lite mer specifikt på vilket sätt menar du att jag ska akta mig för grenar och läsa träet?

Självklart kan jag uppdatera med bilder! Ask är så fint med sin mörka kärna också.
 
I en 3m lång 1m diametersask så vet man nog inte på förhand hur den såg ut när den tex var hälften. När man sågar så kanske man får byta taktik. Själva sågandet av en stock kan ju göras på otroligt många sätt. Genomsågning, kvartersågning etc. Även om jag sågat en del så är jag ganska ödmjuk till att bestämma i förväg om det bara kommer bli bra bitar som kommer ut i slutändan...man har väl oftast en idé men blir oftast överraskad vilken bit som blev bäst. Om du vill ha något specifikt råd så berätta gärna detaljer hur du tänkt göra (+bilder)?
 
Jag tror jag förstår hur du tänker.

Jag jobbar som snickare men eftersom jag är novis på detta med att framställa eget virke så har jag väl i min enfald tänkt att jag ska med hjälp av motorsågssågverk såga ner det och använda kärnan till detta. Nånstans runt 70x600mm
Vad tror du om detta?

Bilder kan jag tyvärr inte posta riktigt ännu då jag inte har stocken hemma ännu. :)
 
Precis i kärnan genomsågat brukar aldrig bli en bra bit. Där blir det spänningar åt alla håll och kanter. Precis under eller ovanför kärnan kan jag tänka mig en av de bättre bitarna...på den :)!
Bifogar en bild hur man kan såga en stor stock, iofs inte många som lägger ner så mycket tid på en stock...men
Illustration av hur en stor stock kan sågas i olika plankor och bitar, inklusive kärnan och yttre delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jaha okej! Jag fick höra att man skulle ta kärnan för att få en fin bit som inte vrider sig :/ väldigt användbar bild, men den säger mig även att jag kan glömma att få ut en fin bit som är 60-70cm utan att behöva limfoga? Vad tror du rent generellt?
 
Om jag hade enkelt tillgång till rikt och planhyvel med bredd 70cm så hade jag gärna genomsågat och tagit fullbredd till ett projekt som detta. Men då också garderat mig för ev torkvridningar genom att ta till på tjockleken.
Kärnan och kärnvirke är för mig två olika saker när man ska såga. En genomsågad kärnbit hade jag nog delat och sågat bort kärnan, redan på sågbänken. Då hade man fått två fina bitar med mestadels stående årsringar som generellt slår sig mindre i torkprocessen.
I slutändan beror allt på...en sån liten sak som att flytta och hantera plank som är strax under 10cm tjocka på din stock har ju lite respekt med sig!
 
Det är nog helt enkelt så att jag fattat fel där ang kärnan eller kärnvirke. Jag får prova mig fram lite helt enkelt, jag uppdaterar här när det är igång. :) du ska ha tack så länge!
 
Cheesen
L lolukokasos skrev:
Om jag hade enkelt tillgång till rikt och planhyvel med bredd 70cm så hade jag gärna genomsågat och tagit fullbredd till ett projekt som detta. Men då också garderat mig för ev torkvridningar genom att ta till på tjockleken.
Kärnan och kärnvirke är för mig två olika saker när man ska såga. En genomsågad kärnbit hade jag nog delat och sågat bort kärnan, redan på sågbänken. Då hade man fått två fina bitar med mestadels stående årsringar som generellt slår sig mindre i torkprocessen.
I slutändan beror allt på...en sån liten sak som att flytta och hantera plank som är strax under 10cm tjocka på din stock har ju lite respekt med sig!
Dom plankorna blir väl ganska tråkiga. Ask tenderar ju att bli väldigt randig på kvarten.
 
Cheesen Daniel Östberg skrev:
Dom plankorna blir väl ganska tråkiga. Ask tenderar ju att bli väldigt randig på kvarten.
Hur hade du rekommenderat att man gör?

Googla lite snabbt och fick syn på denna, den ser ju ut att vara sågad extremt nära kärnan. Hur skulle ni gissa på att denna bit är framtagen? Vilda spekulationer är fullt tillåtna
Träbord tillverkat av stort träslab som är sågat nära kärnan med synliga ådringar och knotter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det va en bra bild. Genomsågningen strax över eller under kärnan. Kvisten ger liv och rörelse men har säkert ställt till med lite vridning eller svårhyvlat område. Men visst är det tjusigt!?
 
L lolukokasos skrev:
Jag tycker det va en bra bild. Genomsågningen strax över eller under kärnan. Kvisten ger liv och rörelse men har säkert ställt till med lite vridning eller svårhyvlat område. Men visst är det tjusigt!?
Det är ljuvligt verkligen. Det är sådär jag tänker att jag vill ha. Då ska jag alltså satsa på strax under och över kärnan för att få ut två? Med lite tur kanske. :) men om till nästa steg då, om vi säger att jag sågat till de bitar jag vill ha - hur ska jag förvara den för att undvika de allra värsta sprickorna och vridningarna?
 
Torrt, skuggigt och luftigt. Ströa plankorna väl. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.