Håller på och bygger en verkstad i anslutning till garage. Verkstaden blir på ca 30km (6x5m), takhöjden är 2,5m. Är inne på ledbelysning som så många andra. Men vill kunna ha både kallvitt och varmitt i belysningen. Men det kanske är överdrivet? Hur många armaturer (lyspunkter) bör jag ha för att få en bra belysning?
 
Varför skulle man vilja ändra ljustemperturen i en verkstad?
 
Emelie87
Varför inte passa på att bygga in smart belysning som philips hue eller ikeas trådfri? Där kan du välja mellan olika nyanser på ljuset via en fjärrkontroll
 
Det lät ju helt intressant... Men när jag tittat närmare så undrar jag verkligen om det går att få tillräckligt med ljus. Är nog inne på led-lysrör...
 
Redigerat:
Har ca 4W LED per m² i garaget/verkstan, hade kunnat sikta på 5W / m² :)w (2,7m takhöjd)
Kallvitt i taket, neutral/varm i punktbelysning, svårt att ha för mycket ljus
 
Emelie87
T tractor_love skrev:
Det lät ju helt intressant... Men när jag tittat närmare så undrar jag verkligen om det går att få tillräckligt med ljus. Är nog inne på led-lysrör...
Lysrör ger nog bästa belysningen i ett garage men du kan bygga in dessa som punktbelysning. Philips hue har regnbågens alla färgen
 
DIALux är ett fantastiskt litet ljusplaneringsprogram, rekommenderas varmt. Jag beräknade 700-850 lux/m² och är väldigt nöjd med resultatet. Dock har jag inga fönster i min verkstad, jag gissar att man kanske vill ha mer ljus i ett utrymme med fönster? Oftast tänder jag bara en av mina tre rader lysrör när jag är i verkstaden. Punktbelysning tillkommer naturligtvis över arbetsbänk, vid maskiner, osv.

I min kalkyl var LED helt uteslutet, de rören hade på tok för dåligt ljusutbyte i kombination med en prislapp som aldrig någonsin kunde motivera den extra investeringen (dyrare rör + sämre ljus = fler rör och armaturer). Men det var ju ett par år sedan, det kanske har hänt dramatiska förändringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.